Tips för att bli blöjfri?
Tips för att bli blöjfri?
Inte för mig då, utan Elis 
Nu när sommarvärmen äntligen letat sig hit börjar vi bli mer och mer sugna på att vänja av Elis med blöjan. Nu vill jag ha alla tips som bara finns på hur man ska gå till väga!
Han är intresserad av att kissa på toaletten, vi har en toasits sedan ca 1 mån tillbaka, som han sitter på morgon och kväll och ibland kommer det kiss! De senaste tre dagarna har han kissat på pottan på förskolan efter vilan, jag purrar av stolthet!
Han är dock väldigt förtjust i att ha blöja på sig, vill aldrig vara utan. Inte för att han har behov av att kissa, för så fort han gjort det vill han byta den, utan jag tror det känns konstigt utan den. Idag var han och jag och köpte kalsonger, han fick själv välja (Spider-man blev det givetvis), jag hade någon idé om att han ska vilja ha dem och inte känna behov av blöjan.
Men vad gör man sen? Börjar man bara? Och köper en jäkla massa extra byxor att ha? Det är väl bäst att börja hemma, och vänta med att ha honom blöjfri på förskolan tills det börjar funka lite hemma?
Nu när sommarvärmen äntligen letat sig hit börjar vi bli mer och mer sugna på att vänja av Elis med blöjan. Nu vill jag ha alla tips som bara finns på hur man ska gå till väga!
Han är intresserad av att kissa på toaletten, vi har en toasits sedan ca 1 mån tillbaka, som han sitter på morgon och kväll och ibland kommer det kiss! De senaste tre dagarna har han kissat på pottan på förskolan efter vilan, jag purrar av stolthet!
Han är dock väldigt förtjust i att ha blöja på sig, vill aldrig vara utan. Inte för att han har behov av att kissa, för så fort han gjort det vill han byta den, utan jag tror det känns konstigt utan den. Idag var han och jag och köpte kalsonger, han fick själv välja (Spider-man blev det givetvis), jag hade någon idé om att han ska vilja ha dem och inte känna behov av blöjan.
Men vad gör man sen? Börjar man bara? Och köper en jäkla massa extra byxor att ha? Det är väl bäst att börja hemma, och vänta med att ha honom blöjfri på förskolan tills det börjar funka lite hemma?
- shoegal
- Alltid online

Re: Tips för att bli blöjfri?
Detta var en bra tråd..vill också ha lite tips 
- LillaMalin
- Alltid online

Jag vill oxå ha tips 
Fast jag ska börja med att köpa en toa sits, har sagt länge att jag ska göra det..
Fast jag ska börja med att köpa en toa sits, har sagt länge att jag ska göra det..
-

MinisMamma - Alltid online

Jag fick tips från förskolan imorse!
De vill ställa upp och hjälpa till, det tycker jag är super! De föreslog att efter tex vilan, då han kissat på pottan, så får han ha kalsonger på sig istället för blöja. Ska de iväg, tex ut till skogen, så tar de på en blöja (när det är svårare att byta om han kissar på sig). Vi kommer göra likadant hemma; att han får vara utan blöja så mycket som möjligt. Får väl leta fram den plastade frottén så man vågar ha honom sittandes i soffan
De vill ställa upp och hjälpa till, det tycker jag är super! De föreslog att efter tex vilan, då han kissat på pottan, så får han ha kalsonger på sig istället för blöja. Ska de iväg, tex ut till skogen, så tar de på en blöja (när det är svårare att byta om han kissar på sig). Vi kommer göra likadant hemma; att han får vara utan blöja så mycket som möjligt. Får väl leta fram den plastade frottén så man vågar ha honom sittandes i soffan
- shoegal
- Alltid online

Det jag gör med Draken är följande:
Göra henne medveten om att det kommer kiss och kolla in hennes signaler.
Hon stannar ofta upp och ser lite lurig ut.
När det kommer kiss säger vi Oj, kom det kiss Ophelia!
Hon säger DA! ( ja på rumänska )
Steg två, göra henne bekväm att sitta på pottan, kommer det kiss, inte så ofta dock så är det jubel och discodans som gäller, för att uppmuntra.
Vi kör mycket utan blöja annars så finns det speciella träningsblöjor i tyg som blir våtare.
Annars är det ju bara att köra på trosa eller kallingar som någon nämnde tidigare.
Så gör vi, och det fungerar ganska bra, men ibland mindre bra, men det är ok.
Göra henne medveten om att det kommer kiss och kolla in hennes signaler.
Hon stannar ofta upp och ser lite lurig ut.
När det kommer kiss säger vi Oj, kom det kiss Ophelia!
Hon säger DA! ( ja på rumänska )
Steg två, göra henne bekväm att sitta på pottan, kommer det kiss, inte så ofta dock så är det jubel och discodans som gäller, för att uppmuntra.
Vi kör mycket utan blöja annars så finns det speciella träningsblöjor i tyg som blir våtare.
Annars är det ju bara att köra på trosa eller kallingar som någon nämnde tidigare.
Så gör vi, och det fungerar ganska bra, men ibland mindre bra, men det är ok.
-

Medea - Alltid online

det bästa är nog att försöka vara utan blöja så mycket det går, så att han själv kommer på det..och sen inte göra nån jättegrej av det. Varje gång han kissar kan man ju i förbigående säga nått i stil med "nästa gång kan du kissa på pottan/toaletten"
Ett annat tips är att ha byxor som är välidgt lätta att ta av, så att han klarar det själv.
Tror det är rätt smart att testa hemma först så man får lite koll på läget innan man tar bort blöjan ute, och ja det går åt massor med byxor! Iaf för oss
ibland kunde det bli 5 blöta brallor på en dag! Lätt att bli galen över all tvätt!
Ett annat tips är att ha byxor som är välidgt lätta att ta av, så att han klarar det själv.
Tror det är rätt smart att testa hemma först så man får lite koll på läget innan man tar bort blöjan ute, och ja det går åt massor med byxor! Iaf för oss
- Maiyah
- Alltid online

Jag har bara erfarenhet av att göra dagisbarn torra och det är precis så vi gjort. Låtit dom vara utan blöja så mycket det går, kalsonger på bara. Det ska kännas när man kissar för dagens blöjor är för bra och torra...dom märker inget.
Sen är det bara bunkra upp med massor av byxor och kalsonger, det blir många olyckor och byten i början. Natten är en annan sak, det vette 17 hur man gör med. Men det kommer ändå senare.
Sen är det bara bunkra upp med massor av byxor och kalsonger, det blir många olyckor och byten i början. Natten är en annan sak, det vette 17 hur man gör med. Men det kommer ändå senare.
- sprallos
Jag var på lunchen och handlade fyra par shorts och ett par byxor till Elis samt extra kalsonger att ha på förskolan! Dessutom kom vår nya tvättmaskin idag (vår gamla dog i helgen) så nu är vi redo för blöjfrihet! Han hade på sig kalsonger någon timme här hemma nu på eftermiddagen, innan läggdax och han är sååå stolt! Så nu kör vi på 
- shoegal
- Alltid online

När det gäller natttorrhet har jag tips iaf, fast där bestämde Kaspian själv att han skulle sluta ha blöja på natten. Vi har då bäddat "dubbelt" alltså med underlaka, frotte och sen underlakan igen. Händer det en olycka på natten behöver man inte riva upp och bädda om utan bara ta bort det översta underlakanet och frottén så ligger redan ett nytt lakan under.
Sen har vi också tagit upp och "kissat" honom när vi själva går och lägger oss. Så han sover ju egentligen bara mellan ca 22.30 och 7.30 utan att kissa...har inte vågat testa att inte ta upp än. Men det har fungerat kanon, några olyckor såklart men väldigt sällan.
Sen att det kommer sen, så behöver det inte vara, jag vägrade blöja på natten när jag var 1,5 men hade på dan i minst ett halvår till. Hade aldrig någon olycka på natten. Så det är olika vad som kommer först.
Sen har vi också tagit upp och "kissat" honom när vi själva går och lägger oss. Så han sover ju egentligen bara mellan ca 22.30 och 7.30 utan att kissa...har inte vågat testa att inte ta upp än. Men det har fungerat kanon, några olyckor såklart men väldigt sällan.
Sen att det kommer sen, så behöver det inte vara, jag vägrade blöja på natten när jag var 1,5 men hade på dan i minst ett halvår till. Hade aldrig någon olycka på natten. Så det är olika vad som kommer först.
- Maiyah
- Alltid online

Vi gjorde så här. Han fick vara utan blöja så ofta det bara gick, han visade själv intresset. När det hände en olycka tog vi det med ro, bara att byta byxor. Minns ej när vi började. Men när han var 3 år var han blöjfri på dagtid. Han blev blöjfri på natten innan han skulle fylla 4 år. Han sov en natt utan blöja och det gick jättebra så då fick han vara utan. Jag tror det är olika, alla barn är ju unika. På BVC sa de att man gör ingen utredning förrän vid 5 års ålder. Jag har läst att barnet är blöjfri nattetid då barnet inte kissat i blöjan 10 dagar i sträck. Men för oss blev det då vi glömt köpa nya blöjor. Men som sagt så var han mogen för det.

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
-

Broderibruden - Alltid online

Orkar inte läsa igenom alla svar men här kommer i alla fall mitt råd som har en blöjfri 3:åring sen ett halvår tillbaka!
*Utan blöja hela dagen..kommer det kiss ja då talar man om att " Du nu kom det lite kiss här, nästa gång får du säga till och komma och sätta dig på pottan"
*Sitta på pottan direkt efter maten då det brukar komma kiss.
* Få en liten godisbit när han helt säger till att han behöver gå och kissa utan att det kommer något i kalsongerna. (efter ett tag så blir han torr med kisset och då visar vi honom genom dagen att godisskålen börjar ta slut..och han nöjer sig med det)
*Bajsa på pottan är värre...men vi körde samma där..utan blöja (om han inte bad om det! för dom har lite seperationsångest i början) och liten godis när det kom bajs i pottan. Sen tog även bajs-godist slut och han nöjde sig med det
Idag både han kissar och bajsar på stora toaletten..vilket är jäkligt gött att slippa tömma pottan
Lycka till!
*Utan blöja hela dagen..kommer det kiss ja då talar man om att " Du nu kom det lite kiss här, nästa gång får du säga till och komma och sätta dig på pottan"
*Sitta på pottan direkt efter maten då det brukar komma kiss.
* Få en liten godisbit när han helt säger till att han behöver gå och kissa utan att det kommer något i kalsongerna. (efter ett tag så blir han torr med kisset och då visar vi honom genom dagen att godisskålen börjar ta slut..och han nöjer sig med det)
*Bajsa på pottan är värre...men vi körde samma där..utan blöja (om han inte bad om det! för dom har lite seperationsångest i början) och liten godis när det kom bajs i pottan. Sen tog även bajs-godist slut och han nöjde sig med det
Idag både han kissar och bajsar på stora toaletten..vilket är jäkligt gött att slippa tömma pottan
Maximus 2007
Nova-li 2009
Elsa 2011
Nova-li 2009
Elsa 2011
-

Jenima - Har vimedbarn.se som startsida

Hur gör man om man har ett barn som verkligen INTE vill sitta på varken potta eller toalett då? Leiha bara tvärvägrar, börjar gråta massor och får inget gjort på pottan
, har försökt ett tag nu men det funkar verkligen inte. Och ja vet det skulle funka med undantag för någon gång ibland, för hon säger till direkt när hon e kissnödig eller bajsnödig, men vägrar sätta sig och skriker efter blöja :/
- SweetLoveChild
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Dom brukar visa när dom är redo...har också en vägrare här. Idag var han utan blöja ett tag, märkte inte ens när han kissade på sig. Så det lär ta tid för unge herrn....
- sprallos
sweetlovechild: man väntar bara. fråga varje dag "vill du sitta på pottan?" men acceptera nej o tvinga aldrig. om hon vill prova att sitta en dag så gör det positivt o roligt! o prata mycket om kiss o bajs o hur man gör o det går till, förr eller senare blir hon redo o intresserad
-

Kali - Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling