Banner Forum Image

Tips för att bli blöjfri?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Re: Tips för att bli blöjfri?

Inläggav sprallos » tis jul 27, 2010 09:36

Nu på morgonen bestämde jag mig för en blöjfri dag...började med ett utbrott för att han inte ville vara utan blöja. Jag trixade och fick till sist på kalsonger och byxor. Men det tog inte länge förrän han kissat på sig, bedrövad för att han plötsligt är blöt.
Sitta på pottan, inget kommer, han ser sååååå obekväm ut, precis som att den är både iskall, stenhård och gjord av taggtråd samtidigt.
- Inte sitta potta! säger han och kliver upp....

Nu har han blöja igen....
sprallos

Inläggav Kali » tis jul 27, 2010 09:57

stackars victor o stackars sprallos! segt!!

jag kom o tänka på blöjor som vi fick prov på på babybarnmässan, tror det var huggies. det var iaf blöjor med ett tryck på som försvann när man kissade. de var ju säkert svindyra o vem vet om det funkar men poängen var att man skulle se att det hände något när man kissade men utan att den höggravida mamman behöver torka kiss stup i kvarten ;).

är victor också ett sånt barn som vägrar gå naken? jag har låtit jakob gå runt i bara kalsonger (naken vill han oftast inte) både här hemma o på gården bara för att slippa så mycket blöta kläder o ombyten...

äh, du vet säkert allt men jag hoppas det släpper snart o han blir redo!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis jul 27, 2010 11:18

sprallos: Släpp det i några dagar kanske och försök sen igen. Rätt som det är så kommer han fatta vinken. Vi fick ju torka en jäkla massa pink och plocka bajs och tvätta många många maskiner innan Joel kom dit han är idag.

Nu är han verkligen helt torr, det har inte hänt en olycka på över en vecka eller kanske flera, har tappat räkningen :) Han är dessutom torr i blöjan efter varje natt och säger "Kissa" och vi tar av blöjan medans han vill gå på toaletten. Hoppas det blir lika "lätt" när vi tar bort blöjan om nätterna sen, tänkte börja i höst när vi flyttat klart och är "hemma" i nya lägenheten. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis jul 27, 2010 17:12

Problemet är att han inte begriper att det är han själv som kissar. Han är liksom helt ovetande om när det händer. Hade han åtminstone reagerat på att nåt händer i blöjan så hade man haft nåt att jobba på, men han har ingen aning.

När han är i kalsonger/byxor/naken osv så ser han ut som ett frågetecken när snoppen plötsligt blött ner överallt. Eller snoppen...det är "någon" som gjort det. Det är inte många gånger jag lyckats haffa honom exakt när han kissar och kunnat säga "Nu kissar snoppen" eller nåt. I hans värld är det bara så att "Hoppsan, nu är jag blöt. Vad konstigt!" Jag vet att vissa grabbar är sånna, har stött på massor genom åren som fortfarande upp i 5-6 års ålder är så inne i leken att dom inte känner att dom kissar. Det är väl nån omognad...så att Victor inte är torr som 2,8 åring är inget jag stressar upp mig över.

Men det är klart, jag hade ett litet mål att han skulle vara torr i alla fall på dagen när bebis kom. Men det inser jag inte kommer funka. Dels pga att varken han (eller jag längre) är motiverad.
sprallos

Inläggav cher » tis jul 27, 2010 21:06

Ang pottor som spelar musik finns det på Ullared för max 40 kr.

Våran Hampus kissar då och då på potta/toalett. Han blir såå stolt när han gjort det :) Han går ofta naken hemma men det kommer ibland på golvet. Vi brukar påminna om var pottan står så att han snabbt ska hinna dit. Ska träna lite mer aktiv nu de sista lediga veckorna.
När han inte vill låter vi bli, annars funkar det ofta att muta med att sitta och läsa en bok ihop.
Bild
Bild
cher
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav Tigi » ons jul 28, 2010 09:10

idag har ena dottern nån slags magsjuka tror jag ...för hon spydde imorse :( ... så det blir blöjan för henne idag... andra dottern ville därimot gå på pottan så fort hon vakna idag ... "binka lilla stjäna" sa hon å gick ti pottan :D ... hehe så blöjan va torr å morronkisset kom i pottan istället .... tror hon gillar melodi pottan =) ... tack för tipset!
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » tor jul 29, 2010 09:53

Blinka lilla stjärna? Var hitta du den pottan?? :P Våran spelar "happy birthday" haha :P
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » tor jul 29, 2010 12:27

Jag ger min in i tråden jag också efter lite tjuvläsande...Vi har försökt med Tim i ett par veckor och det går halvbra kanske man kan säga.

Bajset har han fattat vinken med och vi har bytt två bajsblöjor tror jag under de här veckorna som gått. Med kisset däremot är det väl sådär...jag frågar och frågar om han ska sitta på toaletten, oftast har han inte tid för att han är så inne i nån lek sen 2 minuter senare kissar han på sig eller så följer han motvilligt med till toaletten, sitter 10 sekunder säger "färdig" kliver upp och det går nån minut och han kissar på sig.

Sen kissar han ju i toan ibland jag skulle säga att det är ungefär 50-50 att det blir en kissolycka eller hamnar i toaletten så nånting förstår han ju men det är mest att han inte har tid/ro att sitta på toaletten.

Jaja, det får ta den tid det tar, får hurra för bajsandet iaf :) Fast även jag hade en förhoppning om att han skulle vara torr då Pyret kommer. 5 weeks to go!
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor jul 29, 2010 13:05

LillaMalin skrev:Blinka lilla stjärna? Var hitta du den pottan?? :P Våran spelar "happy birthday" haha :P

hehe ...på den sidan som nån skrev :) .... nalle puh pottan.....den spelar iallafall blinka lilla stjärna :lol:
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor jul 29, 2010 18:50

jag frågar inte jakob om han vill sitta på pottan för då kan jag ju få ett nej! utan jag säger "nu ska vi gå o sitta på pottan o se om det kommer lite lite kiss" o så gör vi det vare sig han vill eller inte. sen segerdansar vi o klappar händerna o sånt :) dessutom får han spola i toaletten själv efteråt

vår potta spelar inte varken blinka lilla stjärna eller happy birthday utan en bekant melodi jag inte kan placera irriterande nog! lustigt att det är olika
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor jul 29, 2010 20:58

kali-- hehe nää ingen idé å fråga!som sagt man kan ju få ett nej... man vet ju när dom behöver gå...oftast ;) ... men jag kan få nej även om jag vet att de måste gå.. ioförsej är det oftast då dom e inne i en lek å inte vil bli störda...så jag kan lixom inte tvinga dom...å då kan det bli blött efter ca 5 min ;) ....

båda mina tjejer har haft blöja på sig hela dan idag... men ingen av dom har varken kissat eller bajjat i blöjan..utan på pottan.... dom där up & go funkar ju bra som trosa oxå =)..... eftersom den ena va magsjuk igår så ville jag lixom inte riskera nått idag...därav blöjan.

fluffis--- va duktigt att bajja på toan iallfall! :) han e ju faktiskt bara 2 år :D..mina tjejer gör det ibland.... men just nu så har dom lättast för att kissa i pottan(för några veckor sen gick det precis lika bra att bajja, men jag vet inte, det verkar som ungarna har sina perioder med det där)... Det braiga e ju iallafall att de gångerna dom vill bajja så vill dom sitta på toan å inte på pottan...vilket jag tycker e jättebra för det e ju inte så kul å göra rent en potta ;)...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » fre jul 30, 2010 09:24

Haha okej! Vi köpte också därifrån..den gula..den spelar happy birthday, haha :P
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » fre jul 30, 2010 09:52

våran e grön :)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cissid » fre jul 30, 2010 10:27

För vår kille går det hyfsat bra, vissa dagar helt utan "olyckor" medan andra dagar vill han inte gå på pottan. Han har alltid varit duktig på att hålla sig, så när det väl kommer är det stora mängder... Just nu verkar han inte villa bajja på pottan, men kissa blir det oftast i pottan, bara någon gång som det blir blött och man måste torka.

Sprallos, vad svårt när han inte vill vara utan blöjan... då är det ju mycket svårare att förstå sambandet med att det blir blött när man kissar... du kanske kan prova att sätta blöjan på nalle istället? Och då får Viktor känna sig stor och nalle är liten och har blöjan... Ibland kan såna saker funka...
Bild
Bild
Cissid
Alltid online
Alltid online

Inläggav cher » mån aug 02, 2010 13:09

Vi har börjat hårdträna. Det blir bara kalsonger hemma nu när han e vaken. Han sitter på pottan varje timme (ibland oftare) 5-15 min. Han e så duktig, tyvärr händer det inget bara. Han märker när han kissar men det går så snabbt att han inte hinner förflytta sig. För en månad sedan sa han själv när han var kissig...
Det jag har räknat ut vid hans "olyckor" är att han kissar ca varannan timme, oftast kvart över...
Bild
Bild
cher

FöregåendeNästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling