Tips för att bli blöjfri?
Re: Tips för att bli blöjfri?
Jag tycker också det är svårt det där med om man ska påminna eller inte. Lily har nu varit blöjfri dag och natt i drygt två månader och det har flutit på bra, bortsett från några dagars bakslag. Men jag påminner henne nästan alltid om att hon ska kissa och eftersom hon är dödligt envis så ska hon såklart alltid vägra först, så att man måste lirka lite. Sen bryr hon sig inte om hon kissar på sig, så gör hon något roligt går hon inte gärna ifrån självmant. Jag har väntat på att hon ska börja säga till själv, men det gör hon bara när det gäller bajs och inte kiss.
Så jag har fortsatt att påminna henne då och då och nu har hon iaf börjat visa att hon är kissnödig och går och håller sig, så snart säger hon nog till också.
Vi har haft två nattolyckor också och det är ju måttligt kul när man delar säng med den lilla vattenspridaren, så nu tar vi alltid upp henne och kissar henne i sömnen när vi går och lägger oss. Då känns det lite säkrare!
Så jag har fortsatt att påminna henne då och då och nu har hon iaf börjat visa att hon är kissnödig och går och håller sig, så snart säger hon nog till också.
Vi har haft två nattolyckor också och det är ju måttligt kul när man delar säng med den lilla vattenspridaren, så nu tar vi alltid upp henne och kissar henne i sömnen när vi går och lägger oss. Då känns det lite säkrare!
-

Sofia85 - Alltid online

Plötsligt en dag så bara kom det!
- och nu har hon varit blöjfri i en dryg månad. Inte ofta det sker olyckor, och hon säger alltid till att hon är kissenödig/bajsenödig
Första hon gör på morgonen är att ta av sej nattblöjan och kissa
Duktig tös! <3
- och nu har hon varit blöjfri i en dryg månad. Inte ofta det sker olyckor, och hon säger alltid till att hon är kissenödig/bajsenödig
- myyma
- Alltid online

Två dagar avklarade av inskolningen, Tim har vart blöjfri hela tiden och utan någon olycka, däremot är jag nervös för hur det ska gå när inte jag är där längre...
Nu säger han ju till mig då han behöver gå och vi går tillsammans ingen av personalen har tagit initativ att gå med honom eller fråga honom om han behöver gå...vet inte om de förstår hur "nytt" det här är, fast jag sagt det...
Nu säger han ju till mig då han behöver gå och vi går tillsammans ingen av personalen har tagit initativ att gå med honom eller fråga honom om han behöver gå...vet inte om de förstår hur "nytt" det här är, fast jag sagt det...
-

Fluffis - Alltid online

Vad stora och duktiga våra barn blivit! Visst känns de mycket större nu när de slutat med blöja?! Tobias har varit utan blöja på dagen sen början av sommaren och visst blir det några missöden ibland men de flesta gånger går det bra. Ett tag frågade vi honom hela tiden om han behövde kissa, men det slutade med att han blev arg och bara protesterade, så då började vi istället berätta för honom när vi skulle gå och kissa och hux flux så behövde han också - precis då
Nu säger han (oftast) till när det är dags och även på förskolan går han till en fröken och tar med henne till pottan. Visst är det smidigt med blöjan, men det är verkligen succé när det sen funkar med potta.
- Cissid
- Alltid online

Bra att läsa andras erfarenheter om detta! Vi har övat lite med Casper hela sommaren, men tyvärr är maken lite lat och sätter ofta på blöja medan jag låtit C springa naken mest hela tiden.
Det har i a f resulterat i att han nu är medveten om att han kissar och bajsar. Är han naken händer egentligen aldrig någon olycka fast det kan komma en par droppar innan han inser att han behöver kissa (precis som många andra beskrev). Problemet är dock att han inte tycker om pottan, utan ska kissa i busken (även då vi är inomhus). "Bus bus" ropar han och vill kissa i busken ;oD Han meddelar även när han ska bajsa, men vägrar pottan och toa men bajsar (tyvärr) ofta t ex på gräsmattan. Inne bajsar han till all lycka inte på golvet utan vill ha blöja. Hittils har jag gått med på det då jag tyckt att han ju är ganska liten, men tror jag ska köra Sophia85s metod nästa vecka och se var vi hamnar.
Tack för alla tips och lycka till allihopa och HURRA för alla dem som så duktigt lärt sig bli blöjfria!
Det har i a f resulterat i att han nu är medveten om att han kissar och bajsar. Är han naken händer egentligen aldrig någon olycka fast det kan komma en par droppar innan han inser att han behöver kissa (precis som många andra beskrev). Problemet är dock att han inte tycker om pottan, utan ska kissa i busken (även då vi är inomhus). "Bus bus" ropar han och vill kissa i busken ;oD Han meddelar även när han ska bajsa, men vägrar pottan och toa men bajsar (tyvärr) ofta t ex på gräsmattan. Inne bajsar han till all lycka inte på golvet utan vill ha blöja. Hittils har jag gått med på det då jag tyckt att han ju är ganska liten, men tror jag ska köra Sophia85s metod nästa vecka och se var vi hamnar.
Tack för alla tips och lycka till allihopa och HURRA för alla dem som så duktigt lärt sig bli blöjfria!
- mymlemamma
- Alltid online

Fluffis; Det där oroar jag mig också för! Hur kommer det att gå sen? Isabelle är ju inte så van att säga till någon annan att hon behöver gå på toa. Sen har hon inte
riktigt kommit igång med att gå själv heller, eftersom hon helst inte går på pottan.
Jag tror dock att hon kommer att vänja sig vid dagis toarutiner även om det kanske blir några extra olyckor. Vi får ladda med lite extra ombyte helt enkelt.
Jag ska prata med fröknarna imorgon.
riktigt kommit igång med att gå själv heller, eftersom hon helst inte går på pottan.
Jag tror dock att hon kommer att vänja sig vid dagis toarutiner även om det kanske blir några extra olyckor. Vi får ladda med lite extra ombyte helt enkelt.
Jag ska prata med fröknarna imorgon.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling