Thailand
11 inlägg • Sida 1 av 1
Thailand
Hej
I januari reser vi till thailand och vår son är då exakt 1 år och 8 månader. Vi åker till byn som har apotek och ett litet sjukhus. Samhället har flera svenskar och norskar som bor där sen 5 år tillbaka så det är tryggt att ta med barn dit. Jag vill ändå höra om nån har lite råd att ge. Nån som vart utomlands i värmen. Jag vet det mesta att tänka på men man kan aldrig få för mkt info. Så ös på om ni vill
Vad ska ja tänka på när det gäller kläder i solen mm. Var köper man bra kläder att ta med ner? Vad har ni gjort när ni hamnat i olika situationer??
Tacksam för svar
I januari reser vi till thailand och vår son är då exakt 1 år och 8 månader. Vi åker till byn som har apotek och ett litet sjukhus. Samhället har flera svenskar och norskar som bor där sen 5 år tillbaka så det är tryggt att ta med barn dit. Jag vill ändå höra om nån har lite råd att ge. Nån som vart utomlands i värmen. Jag vet det mesta att tänka på men man kan aldrig få för mkt info. Så ös på om ni vill
Tacksam för svar
-

Livet - vimedbarn.se skribent

Re: Thailand
Vi var två veckor i Italien i augusti, och det var aphett! Upp mot 40 grader i skuggan, lite väl bra. 
Men vi tacklade det som så, mycket bad och siesta mitt på dagen. Nu är det kanske inte riktigt så varmt i Thailand nu eller? Har ingen aning.
Men om din son dricker välling så ta med det!! Vi hade även med Sempers pulvergröt. Det räddade många luncher och även middagar. Thea fick dålig aptit i värmen. Men välling och gröt gick alltid ner. Även pasta med smör!
Bada mycket och planera inget, utan ta dagen som den kommer då blir allt mycket enklare.
Trevlig resa!
Thea hade på sig en solskyddsdräkt med kort ärm och korta ben när hon badade. Hon hade även en keps med slejf i nacken. Helt suverän. Solskyddsfaktor 50.
För övrigt hade hon bara tunna klänningar, men det passar kanske inte din pojk.
Jag hade nog kollat på H&M eller Lindex och hört med personalen om dom har några sommarkläder på lagret.T-shirts kan man ju alltid hitta. Tradera kanske kan vara nåt.?
Men vi tacklade det som så, mycket bad och siesta mitt på dagen. Nu är det kanske inte riktigt så varmt i Thailand nu eller? Har ingen aning.
Men om din son dricker välling så ta med det!! Vi hade även med Sempers pulvergröt. Det räddade många luncher och även middagar. Thea fick dålig aptit i värmen. Men välling och gröt gick alltid ner. Även pasta med smör!
Bada mycket och planera inget, utan ta dagen som den kommer då blir allt mycket enklare.
Trevlig resa!
Thea hade på sig en solskyddsdräkt med kort ärm och korta ben när hon badade. Hon hade även en keps med slejf i nacken. Helt suverän. Solskyddsfaktor 50.
För övrigt hade hon bara tunna klänningar, men det passar kanske inte din pojk.
Jag hade nog kollat på H&M eller Lindex och hört med personalen om dom har några sommarkläder på lagret.T-shirts kan man ju alltid hitta. Tradera kanske kan vara nåt.?
-

magda - Alltid online

täckande solskydd alltså kläder, hatt, mycket vatten, leka i skuggan. äta och sova under de där hetaste timmarna på dagen. sedan kan man ju vara en stund på stranden igen på em när solen blivit lite mildare. jag är inte alls avis 
- tinali
- Alltid online

Vi var i thailand i två månader när Kaspian var 1 år. det gick hur bra som helst, han älskade det! Gillade den thailändska maten men gröt är ett hett tips, eller välling då om man föredrar det, han var lite krasslig i magen ett par gånger och då var det väldigt skönt att ha nått "vanligt" att ta till. Jag ammade också fortfarande.
Sen är solskyddskläder ett måste! Kaspian brände sig ingenting, vi hade med två ombyten såldräkter och solmössor med 50 i skydd och de använde han hela tiden både i vattnet och utanför.
En smidig vagn är också bra, som är lätt att bära. Men det absolut allra bästa vi hade med oss var resesängen, en nomad som är som ett litet tält och nästan inte väger någonting. Men han kanske är för stor för sån säng, sover i vanlig? Fast Kaspian älskar fortfarande sin, och han är två nu. Den kan de ha på stranden och sova i också för den har solskyddstyg. En bra solkräm skulle jag också ta med mig, tyckte det var svårt att hitta för barn där och svårt att veta vad de innehöll..
hmm..vad mer kan jag komma på. Bra leksaker till planet
Sen är solskyddskläder ett måste! Kaspian brände sig ingenting, vi hade med två ombyten såldräkter och solmössor med 50 i skydd och de använde han hela tiden både i vattnet och utanför.
En smidig vagn är också bra, som är lätt att bära. Men det absolut allra bästa vi hade med oss var resesängen, en nomad som är som ett litet tält och nästan inte väger någonting. Men han kanske är för stor för sån säng, sover i vanlig? Fast Kaspian älskar fortfarande sin, och han är två nu. Den kan de ha på stranden och sova i också för den har solskyddstyg. En bra solkräm skulle jag också ta med mig, tyckte det var svårt att hitta för barn där och svårt att veta vad de innehöll..
hmm..vad mer kan jag komma på. Bra leksaker till planet
- Maiyah
- Alltid online

Kul att höra att fler ska till Thailand, vi åker dit den 28 november. Första gången med Tim. Jag tycker att POP´s solskyddskläder är jätte bra tröja med långärm och korta byxor till. Tim har 2 uppsättningar såna. Då vi var i Grekland i somras insåg jag att det inte var mycket andra kläder han behövde.
Annars packar vi ner massa vällingpulver och grötpulver och en liten resevattenkokare att fixa det i, kanske finns dit ni ska men vi ska resa runt och tar det säkra för det osäkra.
Vi har också inhandlat en liten resesäng som man viker ihop också blir den jätte liten och smidig.
Ja det var väl det jag kom på just nu...
Annars packar vi ner massa vällingpulver och grötpulver och en liten resevattenkokare att fixa det i, kanske finns dit ni ska men vi ska resa runt och tar det säkra för det osäkra.
Vi har också inhandlat en liten resesäng som man viker ihop också blir den jätte liten och smidig.
Ja det var väl det jag kom på just nu...
-

Fluffis - Alltid online

Tack alla för era svar!! Hjälpte en hel del. Ska skriva ner å fixa det vi inte har. Välling dricker han å gröt äter han oxå så det följer med =) Kläder har vi en del shorts å sandaler. Men klänning har vi ingen
Haha. Nu måste ja ta vildingen.... Men återkommer =)
Kram till er
Kram till er
-

Apropå kläder säger en van thailandsresande mamma till mig att ett gott råd är att inte packa för mkt leksaker och kläder. Allt, precis allt, går att köpa där för väldigt billig peng.
Men mkt av deras barnjucie och sånt har socker i sig, det kan man ju tänka på att kontrollera om ni vill hålla igen på sockret.
Men mkt av deras barnjucie och sånt har socker i sig, det kan man ju tänka på att kontrollera om ni vill hålla igen på sockret.
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Ja kläder finns det gott om till barn men vi bor i en liten fiskeby å där har dom inte stort utbud. Men vi ska en tur till Hua Hin. Där är det rena paradiset för shoppingsugna mammor =) Å leksaker finns det gott om även i byn vi bor i. Det jag är inne på nu är den sk apotekslådan. Vad ska med? Har en liten lista redan men om nån har nåt tips,så är det välkommet=)
Har:
Xylocain,Idomin,nässpray,ipren,alvedon,
Tack för alla svar snart åker vi =)
Har:
Xylocain,Idomin,nässpray,ipren,alvedon,
Tack för alla svar snart åker vi =)
-

Handdesinfektion kanske kan vara bra att ha med?
- Cecilia*
- Alltid online

Hej,
vi planerar också resa till Thailand, men inte förrän om ett år
Undrar vad ni haft för resesäng? Speciellt blev jag nyfiken på den tältaktiga?
Tack!
vi planerar också resa till Thailand, men inte förrän om ett år
Undrar vad ni haft för resesäng? Speciellt blev jag nyfiken på den tältaktiga?
Tack!
- mymlemamma
- Alltid online

11 inlägg • Sida 1 av 1