Banner Forum Image

Teutonia fun? Quinny speedi?

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Teutonia fun? Quinny speedi?

Inläggav Liina » lör sep 06, 2008 18:26

Vi har en brio duo som är begagnad och förutom att vi är trötta på hur stor och otymplig den är så tycker vi även att den inte funkar så jättebra längre. Liggdelen funkade prima men sittdelen känns nästan som den faller isär, eller den håller på och jobbar sig i alla fall. Vi kommer väl dock fortfarande kunna använda den under typ skogspromenader och liknande så egentligen behöver vi väl inte världens mest bastanta vagn utan mer en praktiskt, men framförallt en som funkar!!

Vi har funderingar på en teutonia fun eller kanske en quinny speedi.
Förut har vi tänkt köpa en brio race eller en teutonia timmy men då vi har en liten ängslig tjej vet jag inte när hon kommer kunna sitta endast framåt. Helst skulle jag vilja ha en vagn med vändbart styre men det verkar framförallt vara emmaljunga som har det så, och en emmaljunga är out of the question.

Nu undrar jag alltså om ni som har eller har haft en fun eller speedi kan säga vad ni tyckt om dem. Hur fungerar sufletten på speedin, den ser så liten ut! Hur är hjulen på båda modellerna?

Om ni har haft andra vagnar ni tyckt vart bättre utifrån det ni tror jag vill ha, så säg gärna vilka! :D

TACK kära VMB-mammor, på förhand :D
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Re: Teutonia fun? Quinny speedi?

Inläggav Liina » lör sep 06, 2008 18:33

eller är quinnyn inte vändbar alls??
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda-loppan » lör sep 06, 2008 18:53

Vi köpte Teutonia Timmy - även att den inte går att vända. Vi är supernöjda och kan varmt rekommendera den! Men du vill ju ha en vändbar.... :-)
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör sep 06, 2008 19:02

Jag har en Quinny freestyle och på den kan man vända sittdelen både fra och bak, så det lär man kunna även på speedy. Jag har dålig koll på dom...Sen finns ju Buzz också.

Jag är ochhar varit nöjd med vår vagn hela tiden och kommer inte byta.
sprallos

Inläggav Liina » lör sep 06, 2008 19:02

men, förutom sufletten, är timmyn så mkt bättre än brio race??
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » lör sep 06, 2008 19:08

Hej Liina! Vi har en Teutonia fun som vi bara älskar! Den är liten och väger inte så mkt, är väldigt lättkörd och snygg. Nu har vi bara hunnit testa liggdelen ännu, men själva "chassit" med hjul o handtag etc. är toppen! Vi köpte vår från mypram på nätet, kan varmt rekommenderas!
Lycka till med barnvagnsshoppingen! :D
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » lör sep 06, 2008 19:17

sprallos - är du nöjd med freestylen? tydligen är inte speedin vändbar så tankarna går mot en freestyle...
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » lör sep 06, 2008 20:14

Vi har en Teutonia mistral S, på den är styret vändbart.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » lör sep 06, 2008 21:52

Vi har en Teutonia fun och älskar den! Den är smal och smidig och man kommer fram överallt! Den hoppar rätt mycket på kullersten pga hjulen, men det ska tydligen vara bättre stöddämpning på 08:ans modell (vi har en från 07). Fun och Mistral är väldigt lika, men med Fun så byter du håll på själva sittdelen, så de små snurrhjulen alltid är framåt, medan man på Mistralen byter håll på styret (eller går sitsen också att byta plats på Redhotwera)?

Jag tycker dock den väger en del, även fast det är en av de lättaste på marknaded tydligen, och är sugen på att köpa en renodlad sittvagn (kombivagnarna väger ju alltid lite mer). Ni har inte funderat på en renodlad sittvagn (som man kan ha fullt liggläge på)? För att köpa en kombivagn när bebben snart bara kommer sitta i vagnen kanske är en onödig kostnad (en sittvagn är ju billigare än en kombi)? Bara en tanke så där :)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » lör sep 06, 2008 21:58

Sitsen går att byta håll på också på Mistralen.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör sep 06, 2008 22:01

Jag är jätte-jättenöjd. vi har både ligg och sittdel och när han var liten var det så himla skönt att man enkelt kunde lyfta av hela liggdelen. Stora lufthjul gör att den går lätt på både asfalt och grus...även gropiga vägar går bra för att den har så bra stötdämpare.

Nu har vi bara sittdelen på. den fälls lätt ihop och tar ingen stor plats i bilen. Den är jättelätt att manövrera osv. Jag hade inte velat ha nån annan vagn....men jag har ju å andra sidan inte testat så många heller. Ett + till är att dom inte kostar så himla mycket heller. Jag som inte bor i en storstad bryr mig ju inte så mycket om hur liten min vagn är...men nu när man varit på besök så upptäckte jag att den faktiskt ÄR rätt liten. Vi rymdes 2st i hissarna på T-centralen (jag och shoegal med sin Fun..:-)) + att den tar sig förbi dom där metallpålarna som är i vägen på vissa rulltrappor.
Bilagor
Var är victor.JPG
(88.17 KB) Nerladdad 9 gånger
Senast redigerad av sprallos lör sep 06, 2008 22:05, redigerad totalt 1 gång.
sprallos

Inläggav shoegal » lör sep 06, 2008 22:02

Coolt! Försöker lista ut vad som då är skillnanden mellan Fun och den (för någon specialgrej måste ju Fun ha, annars är den ju som en Mistral fast minus en funktion). Kollade på Teutonias hemsida och Fun är 2 kg lättare och smalare. Tänkte att jag kanske gått på värsta missen ;)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » lör sep 06, 2008 22:05

Hehe! Tittar man på båda vagnarna ser man att Funen (?) är smalare än Mistralen.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar