Banner Forum Image

Taurin i energidryck för barn?

Diskutera barns matvanor och barnmat

Taurin i energidryck för barn?

Inläggav Ki27 » sön aug 15, 2010 10:22

Hej!

Jag har ett dilemma...

Leon behöver extra näring för att hålla o gå upp i vikt.

Vi har fått en del prover på energidrycker och sondnäring för barn, för att sen bestämma hur mycket och vilka sorter vi vill ha, vad han gillar.

Nyligen hörde jag om energidrycker på nyheterna om nya forskningsresultat etc.. och har nu googlat om ämnet Taurin, som jag läster finns i alla de produkter vi fått hem.

http://www.lakartidningen.se/store/arti ... 8_2741.pdf
P8152612.JPG
P8152612.JPG (29.01 KB) Visad 295 gånger

Jag är nu mycket tveksam om jag vill att Leon ska få dessa drycker.. det är som att ge RedBull till en 2-åring..? Skulle ni vilja det? Detta är produkter som ges från 6 månader...
Det är meningen att han ska få detta i gröt, välling, dricka som de är, frysa som glass... mmm... varje dag.

Vet inte hur jag ska göra... har ju fått dem av Leons dietist.

Det måste ju gå att göra egna energidrycker? Vi har ju alltid extra smör eller olja, feta produkter när vi lagar mat etc... borde inte gå?

Känns jobbigt... :(
Ki27
Alltid online
Alltid online

Re: Taurin i energidryck för barn?

Inläggav Fru S. » sön aug 15, 2010 11:20

Oj, jag skulle nog inte ge det. Man får ju absolut inte dricka RedBull som gravid och jag skulle nog inte ge det till Gus.jag ger ju iofs inte ens godis till honom....
:)

Hur MYCKET taurin är det då? Det kanske är ofarligt i små mängder?

Jag tror nog du kan enegiberika själv, ge fet yoghurt med en skvätt grädde i och bär tex.

Hoppas det går bra och en bamsekram till sötLeon.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » sön aug 15, 2010 11:27

I sonden är det 8 mg/ 100 ml
och i drycken är det 11mg/100 ml

nä.. jag vet inte hur jag ska göra.. får prata med dietisten, men hon säger väl bara att det inte är farligt?
Försöker energiberika så mycket jag kan med vanliga livsmedel.. hoppas att det räcker.. det borde det göra.

Fettinnehållet är endast 6% i dessa produkter och kolhydraterna 18%, det låter helt tokigt.. om han ska gå upp i vikt?
Eftersom jag kör med gi-diet för att gå ner i vikt så borde det vara jag som dricker dessa ist.. hmmm...
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » sön aug 15, 2010 11:32

Det lät lite lite med bara 6% fett...

Men jag kan ingenting om sånt här! Känns nästan dumt att försöka ge dig råd....

Fast jag tror ju på att göra det så naturligt som möjligt. (tjatmoster)
Grädde och vanligt smör och Bregott är ju det första man tar bort om man vill gå ner i vikt.... Så om du tillsätter det så borde det bli bra. Och riktigt fet ost! '

Lycka till vännen!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » sön aug 15, 2010 11:35

Tack!
Ja jag fumlar oxå blindo, tycker bara det låter läskigt...
Men om det inte forskats tillräckligt om detta, och jag läser att det påverkar blodsocker o hjärta mm.. näää usch...
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » sön aug 15, 2010 11:37

jag hade tagit upp det med dietisten som en oro! det kan ju öppna för en diskussion, iaf värt att pröva. kanske finns det andra näringsdrycker som inte innehåller taurin? jag antar att det inte är så lätt att få i honom det extra han behöver just eftersom ni fått det utsrkivet.

men om man läser på livsmedelsverket står det såhär:

Var finns taurin?
Taurin är en aminosyra som människan själv bildar i kroppen. Taurin förekommer i alla livsmedel från djurvärlden, men inte i grönsaker och frukter.

Hur mycket får vi i oss?

En kost där fisk- och köttprodukter ingick innehöll 120-130 mg taurin per dagsintag. En lakto-ovo-vegetarisk kost innehöll 17 mg taurin per dagsintag och en vegankost inget taurin alls. Energidrycker innehåller ofta 4000 mg taurin per liter, en burk på 2,5 dl innehåller då 1000 mg taurin.

Alltså, i allt animaliskt vi äter finns det taurin och vi bildar det själva i vår egen kropp. innehåller energidryckerna animaliskt fett kanske? eller är det tillsatt? jag hade nog inte varit orolig att ge det när det är så små mängder men jag hade nog ändå frågat hur det tänker!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » sön aug 15, 2010 11:51

Det står bara om vegetabiliskt fett på innehållsförteckningen.. så oron är väl om det är kemiskt framställt.

Jordgubbsdrycken var det enda han gillade något, o neutrala sonden gick fint att blanda i mat.
Egentligen uppfattade jag att fick dessa för att det kanske skulle vara lätt o ge honom, för det var nöjda med det han fick i sig när vi gjorde en deklaration av vad han åt under 2 veckor, men vi ska energiberika ytterligare o se om det blir ännu bättre.
Ki27
Alltid online
Alltid online

Återgå till Matvanor & barnmat