Tårt-Tips-Tråden!
Tårt-Tips-Tråden!
För oss tårtnybörjare; Vore bra med tips på vad man behöver i början av sin tårtverkstad. Vad behöver man och inte införskaffa? Alla tips kring bakverk är välkomna i denna tråd!
(Det är så mycket info i de andra trådarna, kanske blir lättare att hitta info på detta sättet?)

(Det är så mycket info i de andra trådarna, kanske blir lättare att hitta info på detta sättet?)

- iväntanstider
- Alltid online

Re: Tårt-Tips-Tråden!
Jag köpte det jag behövde allt eftersom.. det är fortfarande massa jag saknar.
Så blir inte första köpet så jättedyrt.
Men det kanske är lite lättare för mej som bor nära tårtdecor?
Så blir inte första köpet så jättedyrt.
Men det kanske är lite lättare för mej som bor nära tårtdecor?
- virmana
JAg började också smått. Allteftersom upptäcker man vad man behöver och vad man vill använda.
Det första jag upptäckte att jag behövde var en kavel. Köpte en non-stick 50 cm. Den kaveln jag hade var bara ca 25, så när jag rullar upp det kavlade på kaveln hängde det ner på sidorna och gick sönder och det fastnade på den. Man behöver ju en kavel som är lite bredare än tårtan, inklusive kanter åt alla håll. Har tårtan en diameter på 25 cm måste man ju räkna in höjden på tårtan åt båda hållen för att veta hur stort lock som behövs.
Det första jag upptäckte att jag behövde var en kavel. Köpte en non-stick 50 cm. Den kaveln jag hade var bara ca 25, så när jag rullar upp det kavlade på kaveln hängde det ner på sidorna och gick sönder och det fastnade på den. Man behöver ju en kavel som är lite bredare än tårtan, inklusive kanter åt alla håll. Har tårtan en diameter på 25 cm måste man ju räkna in höjden på tårtan åt båda hållen för att veta hur stort lock som behövs.

-

Redhotwera - Alltid online

Nu kommer jag med en liten grej.
Jag funderar på att göra en tårta till min mamma som fyller 40, nån som vill komma med lite förslag på hur man kan göra den? Vad man ska ha i och vad man ska köpa för saker till den?
Vore jätte snällt om ni ville hjälpa mig med detta!:D
Jag funderar på att göra en tårta till min mamma som fyller 40, nån som vill komma med lite förslag på hur man kan göra den? Vad man ska ha i och vad man ska köpa för saker till den?
Vore jätte snällt om ni ville hjälpa mig med detta!:D
-

cornelia19 - Alltid online

cornelia19: Gå in på http://www.cakedesign.se och kolla i deras galleri... så får du säkert en massa inspiration!
- virmana
Bra tråd! 
Finns det någon av er som är lite mer veteraner när det gäller detta, som skulle kunna berätta lite hur ni gör när ni "bygger" själva tårtan + tips? Alla recepten & fyllningar är jag på det klara med, men det skulle verkligen uppskattas att få tips på saker att tänka på när man väl står där med botten, fyllning, fluff, lock, smörkräm å allt vad det är
Tack på förhand!
Finns det någon av er som är lite mer veteraner när det gäller detta, som skulle kunna berätta lite hur ni gör när ni "bygger" själva tårtan + tips? Alla recepten & fyllningar är jag på det klara med, men det skulle verkligen uppskattas att få tips på saker att tänka på när man väl står där med botten, fyllning, fluff, lock, smörkräm å allt vad det är
Tack på förhand!
- lejonmamman
- Galen i vimedbarn.se

Redhotwera skrev:JAg började också smått. Allteftersom upptäcker man vad man behöver och vad man vill använda.
Går det inte lika bra med kavelmatta (eller vad det heter)? Det var någon som nämnde att man kan välta över locket direkt från den, så jag satsade på det istället för på en lång kavel (25 cm-kaveln kostade ju bara en bråkdel av 50 cm-kaveln...).
-

moia - Alltid online

Vad sätter man fast smyckningen med, blommor, kantband mm, så de inte trillar loss? ex om jag vill sätta fast bokstäver på sidorna av tårtan....detta är säkert en dum fråga....
- iväntanstider
- Alltid online

iväntanstider skrev:Vad sätter man fast smyckningen med, blommor, kantband mm, så de inte trillar loss? ex om jag vill sätta fast bokstäver på sidorna av tårtan....detta är säkert en dum fråga....
Ätbart lim
- virmana
lejonmamman skrev:Bra tråd!
Tack på förhand!
Ha en idé i huvudet på hur du vill att den ska se ut.
Modellera lite och lek lite med dekorationer INNAN tårtan är klar med fyllning och lock.
När du väl sätter på dekorationer du gjort innan kommer det att lossna och du kommer tillägga.
- virmana
virmana: Tack för tipset!
Tårtan ska vara till min dotters namngivning. Har ganska klart för mig hur jag vill ha den. Vitt lock, med fyllning av hallonmousse och vitchokladmousse + chokladkräm högst upp under locket. Tänkte spritsa blommor (Linneor) på sidorna, utav färgad smörkräm, men fäster det bra på sp eller mmf lock? Kan man färga smörkräm med vanlig karamellfärg föresten?
Namngivningen är ju först i början av mars så jag har ju drygt en månad på mig att testbaka och testa olika dekorationer, det lär nog behövas...
Tårtan ska vara till min dotters namngivning. Har ganska klart för mig hur jag vill ha den. Vitt lock, med fyllning av hallonmousse och vitchokladmousse + chokladkräm högst upp under locket. Tänkte spritsa blommor (Linneor) på sidorna, utav färgad smörkräm, men fäster det bra på sp eller mmf lock? Kan man färga smörkräm med vanlig karamellfärg föresten?
Namngivningen är ju först i början av mars så jag har ju drygt en månad på mig att testbaka och testa olika dekorationer, det lär nog behövas...
- lejonmamman
- Galen i vimedbarn.se

virmana: tack för tipswet.
Vad brukar ni ha för fyllningar i era tårtor? Vore intressant för jag evt verkligen inte vad ajg ska ha:S
Vad brukar ni ha för fyllningar i era tårtor? Vore intressant för jag evt verkligen inte vad ajg ska ha:S
-

cornelia19 - Alltid online

virmana: lim..ja det hittade jag inte när jag gjorde min beställning,....men får prova med kristyr som en nämnde i den andra tråden....tack för tipset!
- iväntanstider
- Alltid online

Sitamoia: KAvelmattan är inte hård. Du kan inte lyfta den och dra över locket. Då får man vända upp och ned lite snabbt och hoppas på att det hamnar rätt. Tänk på att lossa locket ordentligt från mattan innan du välter över. Har det fastnat och blir hål när du pillar bort är det nog svårare att laga när det ligger på tårtan.

-

Redhotwera - Alltid online

Återgå till Bak- och tårttråden