Tankar kring bärsjal
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Tankar kring bärsjal
Jag köpte i förra veckan e bärsjal, en lång trikå. detta är mitt andra och sista försök att bära med sjal. jag köpte en vävd knytsjal bärabarn med liam och tyckte aldrig jag fick till det. Använde den mesta till att stödja upp o ha honom på höften när han blev så pass gammal. Jag tyckte han låg konstigt i den och han var oftast missnöjd när jag ville försöka. Nu har jag gjort lite mer forskning innan jag bestämde mig och tänkte att jag skulle ge en lång trikå en chans. Det positiva var att jag lästa om fler som ammade med sjalen och det är ju smidigt när jag är ute med liam.
Jag älskar tanken att bära bebisen mycket så jag hoppas det fungerar.
vad har ni för erfarenheter av sjalar? lyckades ni amma med dem?
Jag älskar tanken att bära bebisen mycket så jag hoppas det fungerar.
vad har ni för erfarenheter av sjalar? lyckades ni amma med dem?
-

ToToRo - Alltid online

Re: Tankar kring bärsjal
Vi har en lång trikå sjal men jag använde den väl inte jätte mycket men det var mest för Oskar inte gillade att bli buren alls. Det var dock skönt att bära med den även när han blev större utan att få ont i ryggen. Tänk dock på att det blir väldigt varmt för både dig och bebisen när du klär på er.
Hoppas det fungerar som du tänkt dig.
Hoppas det fungerar som du tänkt dig.
- Taweret
- Alltid online

Vi hade ringsjal till Gus. Jag älskade den och hade honom mycket och länge i den.
Till nästa kommer vi använda den ännu mer.
Till nästa kommer vi använda den ännu mer.
- Fru S.
- Alltid online

åh jag har en lång vävd sjal o jag tycker de e svårt o knyta den bra så har ja en babybjörn med o de e ju så smidigt o han gillar den men så får ja så dåligt samvete eftersom många säger att de e bättre för barnet med sjal.. 
- hellokitty
- Alltid online

trikåsjalen funkade inte sådär väldigt bra för oss.... kändes som Jakob försvann bort i tyget o att den hela tiden töjde sig... men bra du påminde mig, skall försöka sälja den! köpte istället en ergonomisk bärsele, en manduca, som vi älskade allihop
så jag gillar bär-grejen! men vet att det var en av de "gamla" göteborgstjejerna som bar massor i trikåsjal o det såg så snyggt ut också! men vem var det....??
-

Kali - Alltid online

jaa vi hade oxå bärsjal i början .... en sån sino tror jag den hette..man skulle iallafall knyta den...bara dte va jobbigt varje gång man ville få påsig den tyckte jag.....plus att det blev väldigt varmt å ha den på sig (det va sommar då mina va spädisar).... så jag sålde dom tillslut å köpte babybjörn bärsele synergy istället...dom använde jag läääänge o mycket
och barnen gillade dom mycket mycket mer än att ligga i dom sjalarna....
- Tigi
- Alltid online

Alicia har jag burit i både trikåsjal och mei tai och bär henne fortfarande i mei taien när vi är i skogen. Hon levde i sin sjal den första bebistiden, den var bäst när hon hade kollik, det enda som hjälpte typ.
Ett tips är att träna på att bära en docka eller liknande innan man börjar med bebisen (bebisar brukar normalt ha rätt kort tålamod) och även att kryta hårdare än vad man tror. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte våra sjalar, dom har vi använt så mycket att dom har betalat sig flera gånger om!
Ett tips är att träna på att bära en docka eller liknande innan man börjar med bebisen (bebisar brukar normalt ha rätt kort tålamod) och även att kryta hårdare än vad man tror. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte våra sjalar, dom har vi använt så mycket att dom har betalat sig flera gånger om!
-

Poffie - Alltid online

tack för alla tips o råd.
poffie: jag tnkte det så fort jag kommer hem ska jag låna liams (min gamla) Cilia (hm vackert namn föresten
) och träna. jag tränade med liam innan o när han protesterade gav ja upp.
tigi och taweret: tack för tips. jag såg att det såldes fleecesjalar oxå men jag tänkte att vanlig dög. nu kommer ju lillen i januari så då är det kallt, men jag tänkte att i värsta fall får jag väl ta en av min stickade sjalar o vira in sen o ha min grav (mattias) jacka utanpå.
poffie: har du ammat i den?
kali: det e ju det som är bra med sjalarna ändå att de är lätta att sälja. jag fick tillbaka det ja gav ut både för min bärabarn och sen min babybjörn. Vi köpte en ergo när liam var ett par månader o den älskade jag. Mycket skön, men ja gillade tanken att man skall kunna ha sjalen som ett klädesplagg och ha bebisen kropp mot kropp första tiden. Med ergon är det en insats som gör att bebbisen ligger i en liten kudde.
hellokitty: du ska ju bära som passar er. mattias använde bara våran babybjörn till liam o de båda gillade den verkligen. ja kom väl aldrig riktigt överens med den heller
poffie: jag tnkte det så fort jag kommer hem ska jag låna liams (min gamla) Cilia (hm vackert namn föresten
tigi och taweret: tack för tips. jag såg att det såldes fleecesjalar oxå men jag tänkte att vanlig dög. nu kommer ju lillen i januari så då är det kallt, men jag tänkte att i värsta fall får jag väl ta en av min stickade sjalar o vira in sen o ha min grav (mattias) jacka utanpå.
poffie: har du ammat i den?
kali: det e ju det som är bra med sjalarna ändå att de är lätta att sälja. jag fick tillbaka det ja gav ut både för min bärabarn och sen min babybjörn. Vi köpte en ergo när liam var ett par månader o den älskade jag. Mycket skön, men ja gillade tanken att man skall kunna ha sjalen som ett klädesplagg och ha bebisen kropp mot kropp första tiden. Med ergon är det en insats som gör att bebbisen ligger i en liten kudde.
hellokitty: du ska ju bära som passar er. mattias använde bara våran babybjörn till liam o de båda gillade den verkligen. ja kom väl aldrig riktigt överens med den heller
-

ToToRo - Alltid online

Oj här har du en sjalfrälst!
Har en trikå som jag lånat av en vänlig själ som numera är sådär mjuk o härligt ingosad som de blir efter tvätt o frekvent använande. Använde den inte från start utan när bebisen blivit mer stadig i nacke. Det finns massa filmer på youtube om hur du snabbt o lätt knyter samt hur du ammar i dessa. Lättast blir nog att ha ditt barn i vagga, precis som i en liggandes ringsjal fast knytningen blir lite annan då. Om ni inte använder er av ringsjal då. Mitt bästa tips är övning o att knyta upp barnet hårt. När barnet blir större o tyngre går man över till en vävd, stum sjal. Har införskaffat en sådan för att låra mig knyta upp grodan på rygg men det är svårt...
Bär hellre i manduca eller mei tai i så fall.
Själv har jag aldrig ammat i sjal, har liksom aldrig behövts. De gånger det var aktuellt var ju när grodan maratonammade o då låg ju istället fokus på att sitta bekvämt för man blev ju sittande. Numera är det så lätt att ta i o ur o går så oerhört fort att knyta att det inte blivit av.
Känns härligt att ha sitt barn nära, nära o jag har dessutom haft turen att få ett barn som behöver o vill vara nära jämnt. Slitsamt i bland som när jag själv tror att jag o barnet sitter fast i varandra, supermysigt annars när det bara tar en sekund att söva i sjal. Har bara goda erfarenheter!!
Kapar tråden en sekund o frågar om någon kan knyta upp säkert o lätt på ryggen? Känns som att jag kommer vara för lat för att orka lära mig det nu när manduca o mei tai gjort sitt inträde i vårt liv!
Har en trikå som jag lånat av en vänlig själ som numera är sådär mjuk o härligt ingosad som de blir efter tvätt o frekvent använande. Använde den inte från start utan när bebisen blivit mer stadig i nacke. Det finns massa filmer på youtube om hur du snabbt o lätt knyter samt hur du ammar i dessa. Lättast blir nog att ha ditt barn i vagga, precis som i en liggandes ringsjal fast knytningen blir lite annan då. Om ni inte använder er av ringsjal då. Mitt bästa tips är övning o att knyta upp barnet hårt. När barnet blir större o tyngre går man över till en vävd, stum sjal. Har införskaffat en sådan för att låra mig knyta upp grodan på rygg men det är svårt...
Bär hellre i manduca eller mei tai i så fall.
Själv har jag aldrig ammat i sjal, har liksom aldrig behövts. De gånger det var aktuellt var ju när grodan maratonammade o då låg ju istället fokus på att sitta bekvämt för man blev ju sittande. Numera är det så lätt att ta i o ur o går så oerhört fort att knyta att det inte blivit av.
Känns härligt att ha sitt barn nära, nära o jag har dessutom haft turen att få ett barn som behöver o vill vara nära jämnt. Slitsamt i bland som när jag själv tror att jag o barnet sitter fast i varandra, supermysigt annars när det bara tar en sekund att söva i sjal. Har bara goda erfarenheter!!
Kapar tråden en sekund o frågar om någon kan knyta upp säkert o lätt på ryggen? Känns som att jag kommer vara för lat för att orka lära mig det nu när manduca o mei tai gjort sitt inträde i vårt liv!
- che
- Alltid online

Jag har köpt en ringsjal. Jag kan återkomma med recension när vår lilla envisbytta behagar titta ut. 
- Eva
- Alltid online

eva: ja gärna
vilket jag hoppas e snart 
che: ja har tränat och försökte knyta hårt, men min lilla stackars provdocka (som tur va är en dock) blir så mosad. men att hitta det som ska valagom hårt löst e ju supersvårt. satt den emot mig och fick till det bättre, men vaggan blir ja inte lika säker med. men jag har som sagt ett par månader till att öva. det ingick dvd bruksanvisning så jag ska träna med den innan jag surfar vidare på youtoube.
che: ja har tränat och försökte knyta hårt, men min lilla stackars provdocka (som tur va är en dock) blir så mosad. men att hitta det som ska valagom hårt löst e ju supersvårt. satt den emot mig och fick till det bättre, men vaggan blir ja inte lika säker med. men jag har som sagt ett par månader till att öva. det ingick dvd bruksanvisning så jag ska träna med den innan jag surfar vidare på youtoube.
-

ToToRo - Alltid online

Blir det för jobbigt så kolla på en mai tai och ha den i början, den går inte att ha som "vagga" men man kan bära i den från det att bebisen 'r nyfödd. Man kan ju ha den tills barnet är lite mer van vid att sitta i sjal och man har tränat lite mer.
-

Poffie - Alltid online

Jag tror du löser biffen, övning ger färdighet!!! Du har ju en stund på dig att öva...=)
- che
- Alltid online

Mitt råd är väl med trikå sjal att knyt mycket hårdare än vad du tror. När jag knöt så hårt det gick innan jag stoppade ner Oskar fungerade det som bäst. Han tyckte dock aldrig om att vara i bärsjalen innan han fick ha fötterna utanför, han är dock fortfarande sån att han vill kunna vifta på benen obehindrat 
- Taweret
- Alltid online

Säger som tawerwt, knyt hårt. I början trodde jag nästan bebisen skulle kvävas där inne. Behöver vara hårt annars blir det inte tillräkligt med stöd o allt blir sådär jobbigt o löst där man känner att bebisen sitter obekvämt.
- che
- Alltid online

16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar