Tandborstning!
3 inlägg • Sida 1 av 1
Tandborstning!
Jag har sån ångest så jag vet inte vart jag skall ta vägen! Tandborstningen här hemma på min 2åriga son har varit en enda stor kamp redan från första tandborstningen. Jag har "gjort" alla tips göra det till en lek men slutar ändå i total panik här hemma. Jag är så ledsen för min son då jag ser själv att han börjar få hål i sina tänder. Jag har kontaktat folktandvården redan för ett halvår sedan, men då tog sköterskan inte det på allvar. Jag följde hennes enda råd och det var att tvångsborsta tänderna på honom. Eter att min son slog i sina framtänder för en månad sedan ringde jag igen och han fick komma in på kontroll då dem mörknat av slaget och tandläkaren en liten kariesbildning på sidan av tanden. JAG KÄNNER MIG SOM VÄRLDENS DÅLIGASTE MAMMA JUST NU!!! Om en månad skall vi på återbvesök för att bestämma om dom skall ta ut den ena framtanden(Pga slaget vid fallet).
Jag tycker att jag ändå gör allt rätt här hemma, borstar tänderna två gånger,godis på lördag, bra matrutiner.
Vad skall jag göra??? HJälp någon??
Jag tycker att jag ändå gör allt rätt här hemma, borstar tänderna två gånger,godis på lördag, bra matrutiner.
Vad skall jag göra??? HJälp någon??
- Aja_
- Nykomling

Re: Tandborstning!
Usch vad tråkigt att det har blivit så krångligt för er! Vi har haft en kamp periodvis här också, men just nu funkar det bra.
Jag vet förstås inte hur ni ska få det att funka men kan dela med mej om vad vi gör: några olika saker- beroende på vilket humör han är på :
- vi sjunger "aa-sången" tillsammans, vilket är blinka lilla stjärna fast med "a-ljud" istället för text. Stora överdrifter från vår sida hjälper förstås..
- vi leker att tandborsten är en betongbil och hittar på en saga om hur betongbilen tar bort eller fyller på betong i hans tänder
- vi leker sopbil och gör en saga om hur sopbilen städar "kvarteret"
Efter borstningen får han borsta själv, antingen med en av våra eltandborstar eller med sin egna vanliga.
Vi har också "överdrivit" berömmet när han gapar stort och vi läser även med jämna mellanrum boken som Folktandvården skickade ang första tandläkarbesöket. Han gillar den och jag brukar leka tandläkare efteråt med honom så att han ska låta mej peta och knacka på tänderna- och han får göra detsamma på mej.
Att leka tandläkare har hjälpt en hel del med de faktiska borstningarna också- då blir det ju inte borstning o kamp varje gång han gapar.
Hoppas det snart går bättre för er och att ni hittar något trick som gör det mindre jobbigt!
Jag vet förstås inte hur ni ska få det att funka men kan dela med mej om vad vi gör: några olika saker- beroende på vilket humör han är på :
- vi sjunger "aa-sången" tillsammans, vilket är blinka lilla stjärna fast med "a-ljud" istället för text. Stora överdrifter från vår sida hjälper förstås..
- vi leker att tandborsten är en betongbil och hittar på en saga om hur betongbilen tar bort eller fyller på betong i hans tänder
- vi leker sopbil och gör en saga om hur sopbilen städar "kvarteret"
Efter borstningen får han borsta själv, antingen med en av våra eltandborstar eller med sin egna vanliga.
Vi har också "överdrivit" berömmet när han gapar stort och vi läser även med jämna mellanrum boken som Folktandvården skickade ang första tandläkarbesöket. Han gillar den och jag brukar leka tandläkare efteråt med honom så att han ska låta mej peta och knacka på tänderna- och han får göra detsamma på mej.
Att leka tandläkare har hjälpt en hel del med de faktiska borstningarna också- då blir det ju inte borstning o kamp varje gång han gapar.
Hoppas det snart går bättre för er och att ni hittar något trick som gör det mindre jobbigt!
- Snigel
- Alltid online

Re: Tandborstning!
Åh jag vet precis hur det känns!
Vi har alltid en stor kamp här hemma när det kommer till att borsta.
Något som funkar här hemma just nu är Crawford the cat på Youtube. På engelska men det funkar ändå. Annars letar vi efter drakar (draken karies), sjungen aa-sånger och tvångsborstar till och från. Jättejobbigt med det går väl över hoppas jag.
Lycka till!
Vi har alltid en stor kamp här hemma när det kommer till att borsta.
Något som funkar här hemma just nu är Crawford the cat på Youtube. På engelska men det funkar ändå. Annars letar vi efter drakar (draken karies), sjungen aa-sånger och tvångsborstar till och från. Jättejobbigt med det går väl över hoppas jag.
Lycka till!
- Linda*
- Har vimedbarn.se som startsida

3 inlägg • Sida 1 av 1