Banner Forum Image

Täppt i näsan

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Täppt i näsan

Inläggav annika80 » fre okt 30, 2009 18:04

hur länge kan de vara täppta i näsan innan man ska kontrollera det. Vår son har haft det i 2 veckor nu. Mest på nätter och på morgonen. Vi ger koksaltlösning och ibland Nezeril och det hjälper ju för stunden. Han är 4,5 månader.
annika80
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Re: Täppt i näsan

Inläggav Sinus » fre okt 30, 2009 20:30

Kan han vara allergisk mot nåt som ni har i sovrummet?

Vi har i princip levt på koksaltlösning. Gör det fortfarande. Vår tjej har antingen varit täppt eller haft en himmla massa kusar i näsan. Vi hade sängen uppallad från det att hon var ganska nyfödd tills hon var några månader. Det underlättade.
Koksaltlösning kan man använda hur mkt som helst, det är bara bra för näsan. Nezeril har vi dock blivit avrådda från att använda annat än i undantagsfall. Men jag tycker att du ska ringa bvc och fråga vad de tror.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Re: Täppt i näsan

Inläggav igo » fre jan 22, 2010 09:10

hej!
våran barn är ett och ett halvt år och var täppt mycket ofta på morgnarna men utan rynnande näsa. jag tror att det beror på torr luft, därför har jag:

* sänkt värme-elementet i sovrummet
* skaffat luftfuktighetsmätare (120 kr)
* skaffat luftfuktare (700 kr)
* skaffat saltlösning
* lutat sängen så att huvudet ligger lite högre
* reglerat ventilation (för mycket luftströmning torkar luften, för lite ger instägd luft)

detta har hjälpt och nu är besväret mycket lindrigare, även om det är inte borta helt.
utan luftfuktare var luftfuktighet ofta under 30%, medan rekomenderade område är 40-60%. med luftfuktaren ligger det nu kring 50% om fuktaren är på dygnet runt.
det var MYCKET VIKTIG att sänka värme-elementet, annars de andra åtgärder räckte inte. 18 grader är en bra temp.
nu när ibland han har problem med torr näsa funkar saltlösningen mycket bra.

lycka till!
igo
Nykomling
Nykomling

Återgå till Barns hälsa & utveckling