Banner Forum Image

Tänka på vid tågresa??

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

Tänka på vid tågresa??

Inläggav trudy » fre okt 10, 2008 12:39

Vad ska man tänka på när man åker tåg med barnvagn??
Har en 2 månaders och ska ut på första tåg resan på tisdag och är lite fundersam över det.
trudy
Alltid online
Alltid online

Re: Tänka på vid tågresa??

Inläggav magda » fre okt 10, 2008 13:13

Jag tycker inte att det är någon idé att sitta i familjevagn med en så liten. Vi gjorde det med Thea mellan Stockholm-Göteborg i somras. Hade hellre åkt 1:a klass. Där är mer plats. Så det rekommenderar jag. Vi har åkt tåg en del med henne både i Sverige och i Frankrike och 1: klass är bäst, det kostar inte så mkt mer.

Tips, jag brukar ha Thea i babybjörnen så har jag händerna fria. Packa smart, leksaker i skötväska alt. rygga. Packa in barnvagnen där man ställer bagaget om det inte finns något utrymme att ställa den på. Jag brukar låta henne sova i famnen.

Gör det inte för krångligt, såna här små är ganska nöjda med mamma och pappa, samt att titta ut genom fönstret och på folk. :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav trudy » fre okt 10, 2008 13:21

Det är många som säger att familje vagnen inte är att rekomendera. Så jag följer nog ditt val med att åka 1 klass. Vill ju kunna ta den plats jag behöver med plutten. Samt att eftersom jag är så ovan att resa med honom än så känns det bättre om man kan rörs sig lite på sin plats. är så nojig över att inte komma av när man är framme pga det är trångt och bökigt.

Tänkte att jag skulle ha honom i famnen under resan. Känns ju inge vidare att ha hnom i vagnen om han blir rädd och så. Baby björnen låter smart. För då går det väll lättare att komma av tåget med vagnen också väll?? är livrädd att jag ska välta med vagnen då jag går på eller av:/ Har många rese räddslor som du kanske märker. Är första barnet för mig, så allt nytt känns så osäkret änu.

Tackar för alla tipsen!!!!
trudy
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » fre okt 10, 2008 13:30

Familjvagnen vi åkte med var så sliten och sunkig! Det kanske finns andra vad vet jag, men interrail tågen är ju i regel gamla.

Jag är också nojjig, har sett framför hur vagnen välter. Thea är också min första. :-)
Ställ dig i god tid innan du ska av så du har allt redo, då minskar du stressen lite. Den kan ju alltid lägga mindre väskor i vagna. Sen brukar det ju alltid finnas någon som hjälper till. Lycka till!! :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav trudy » fre okt 10, 2008 13:54

Ja stressen bör man ju göra allt för att bli av med. Är expert på att stressa upp mig själv i onödan. Ska viserligen bara resa i 50 min, så resan är ju inte så lång och man hinner ju sitta och amma i lugn och ro om det skulle bli så pass. Men jag lär ju stå i gången ut redan 10 min innan vi ska av:P
Va lika nervig första gången jag skulle åka buss med plutten, men det gick hur bra som helst då man väll gick på bussen.

Får hoppas att det finns en vänlig själ som vill hjälpa en med vagnen. Annars så har jag en rätt så lätt vagn, men det är ju alltid skönt med lite hjälp i trappor och så :)

Tack så mycket!!
trudy
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » fre okt 10, 2008 22:24

Man kan be konduktören hjälpa en av med vagnen, säg till när han/hon klipper biljetten :) De kan säga nej, om de tex har en dålig rygg, för det ingrår egentligen inte i deras jobb att hjälpa folk med bagage, men de brukar vara snälla och hjälpa till om de kan :)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav trudy » lör okt 11, 2008 10:10

Jaha. Det hade jag inte ens en tanke på att man kunde göra. Får prova det på tisdag och hoppas att den inte har problem med ryggen.

Tackar för tipset!!
trudy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Herr S. » sön okt 12, 2008 08:46

Nu kanske jag låter riktigt grinig men jag tycker inte man skall ta med barn i första klass, åtminstone på X2000 (Intercity vet jag inte hur första klass är).
Jag reser en del i tjänsten och åker då första klass och det finns två typer av resenärer där, antingen de som vill sova eller de som vill jobba. Kommer man med barn till första klass kommer man antagligen få rejäla tillsägningar eller få massa irriterade medresenärer.
Dessutom är det ont om plats för barnvagn på de vagnarna.
Jag som både pappa och affärsresenär skulle nog ändå bli väldigt irriterad om det var med barn i första klass på X2000 tågen.

Dessutom går det inte ens att boka barn i första klass på varken Intercity eller X2000 på sj's hemsida.
Herr S.
Stammis
Stammis

Återgå till Resa med barn