Banner Forum Image

syskon och sömn

Diskutera syskon och trotsålder

syskon och sömn

Inläggav undra » mån jun 07, 2010 20:20

Hur blir det på natten, tvååringens sömnrytm kommer ju aldrig mer bli så bra som den är nu, när det kommer bebis in i bilden som kommer vakna och skrika varje natt? Hur går det hela till?
undra
Stammis
Stammis

Re: syskon och sömn

Inläggav Medea » mån jun 07, 2010 20:26

Draken kunde vakna lite i börjar när Livia ville äta men nu sover hon som en stock, jag tror att dom vänjer sig snabbt.
Vi sover i och för sig i samma säng allihopa, det är absolut den smidigaste lösningen för oss. :D
Jag slö ammar i sängen och går upp och byter blöjan en gång, behövs absolut inte mer.
I och med att vi sover i samma säng så hinner inte Livia börja skrika utan jag vaknar innan om hon buffar efter bröstet.

Det går lättare än vad jag trodde faktiskt med tanke på alla skräckhistorier jag har hört.
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » mån jun 07, 2010 20:38

Jag håller med Medea. Dom första nätterna vaknade Isabelle när Josefine skrek men nu sover hon så gott så.

Josefine sover i sängen med oss tills hon vaknarför första (och oftast enda) amningen någon gång mellan kl 4 och 7, sen får hon sova vidare i vaggan så att Isabelle kan komma in till oss när hon vaknar och vill ha välling.

Det funkar bättre än jag trodde :) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » mån jun 07, 2010 20:56

Inga som helst problem för oss här heller.
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån jun 07, 2010 21:02

mina barn stör varandra (fast de verkar ju inte gilla att sova heller....;) ) men som tur är skriker inte alma nåt särskilt på nätterna, hon ligger i sängen hos mig så får oftast bröstet innan hon hunnit dra igång sirenen :) men de gånger hon har skrikit så väcker hon jakob o då skriker han. likaså kan han inte somna om hon skriker och hon vaknar om han skriker (eller så är det för att jag reagerar på jakobs skrik o hon känner av det i min kropp?) så det är lite jobbigt men det går väl över det med, förr eller senare ;)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » mån jun 07, 2010 21:10

Båda våra barn sover i egna rum och har gjort det från början,ingen av dom har vaknat av den andre trots att det hänt att någon gång att någon av dom skrikigt riktigt högt och det tagit en stund innan han/hon tystnat.... Funkar verkligen mycket bättre än vad jag trodde :)
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » mån jun 07, 2010 21:42

Liam vaknade i början men inte längre även om han ligger precis bredvid oss. De nätter hon gallskrikigt längre stunder har jag dock gått ur rummet för att låta resten av familjen sova i fred.

Du ska se dock att det kommer gå bra.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » mån jun 07, 2010 21:58

Nätterna har inte varit några problem här heller. I början vaknade Oskar lite men han vande sig snabbt. För oss är läggningen på kvällen värre för Oskar lägger sig mellan sex och sju medan Alma fortfarande äter sista målet runt åtta. Hon har inte vant sig vid att somna själv utan att gny/snälla/skrika en stund och då väcker hon Oskar som har svårt att somna om. Så hon somnar fortfarande i famnen vilket börjar bli jobbigt. Detta är något vi har sagt att vi ska jobba på nu i juli när Oskar är ledig från dagis och kan sova lite mer som han vill om dagen eller sova lite längre på morgonen om det varit jobbigt på natten.

Vi sover alla fyra i samma sovrum ska tilläggas och det är väldigt litet.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » mån jun 07, 2010 22:10

Här är det inga problem heller!

Sen Lillebror kom så har Amanda börjat sova i sitt egna rum o sover hela nätterna igenom. Skulle han börja skrika så har hon ändå lyckats sova vidare, förutom tidigt på moronen när hon redan är lite halv vaken. Men på nättern funkar det iaf o han hinner aldrig börja skrika innan han får mat.

Man hittar oftast hyfsade rutiner som funkar så bra som möjligt för familjen :D
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tis jun 08, 2010 10:17

Samma här som för de flesta, det har inte varit några problem alls. Ida har nog aldrig vaknat av Gustav, utom på morgonen när hon är halvvaken som ullis78 skriver. Gustav vaknar inte heller av Ida även om hon står bredvid och vrålar. Men så har jag aldrig krävt tystnad när de sover heller, så de har lärt sig sova med ljud omkring, sover nog till och med bättre om det är lite ljud och rörelse :-)
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tis jun 08, 2010 14:05

Mina barn har delat rum sedan Cera var fem månder, och det har nog i princip aldrig hänt att de väckt varandra. De sover tillsammans på dagen också och då har det varit lite gunigt några gånger men på nätterna händer det sällan att någon av dem vaknar och om det händer så brukar den andra inte vakna. Vi är inne hos Kaspian och låter honom kissa innan vi går och lägger oss men Cera vaknar inte av det heller. Även de ytterst få gånger någon av dem har haft koncert så har den andra inte vaknat, alternativt vaknat till och konstaterat att det fortfarande är natt och lagt sig ner igen.

Så inga problems alls!
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » tis jun 08, 2010 20:41

Detta var en intressant tråd!! Vi har ju fortfarande Lucas inne hos oss i spjälsäng trots att han har eget rum med säng och så. Vill ha honom kvar och köpa en 210 cm säng så alla kan få plats om nätterna blir oroliga.

Sambon tycker att Lucas ska bo i eget rum, men jag känner att det kommer att bli jobbigt att behöva springa in där och så med napp avsparkat täcke mm mm...
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Återgå till Syskon & trotsålder