Banner Forum Image

Synutveckling hos bebis

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Synutveckling hos bebis

Inläggav MariaTheres » tor jun 24, 2010 11:56

Jag undrar en sak angående bebisars synutveckling. Från början har Signe fått beröm för att hon kunde/kan fokusera blicken så bra, alltså redan från födseln. Nu är hon bara tre veckor och kan vrida huvudet och följa mig eller Patrik med blicken på några meters avstånd. Jag läste på growingpeople.se att detta är normalt först i 8-12 veckors åldern. Är det onormalt att hon kan det redan? :?
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Synutveckling hos bebis

Inläggav matildab » tor jun 24, 2010 12:40

vår lilla ruby var likadan!både bb och bvc sa att hon var ovanligt alert och vaken.
hon följde oss med blicken/huvudet mycket tidigt.på mer än 2 meters avstånd ibland.tror de bara ser skuggor som rör sig, men ialla fall!
det är inte onormalt, bara ovanligt!vissa bebisar verkar vara mer intresserade och vakna än andra....vissa får knappt upp ögonlocken utan ligger och kisar.
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav MariaTheres » tor jun 24, 2010 12:44

Ja många har trott att hon har varit äldre än vad hon är :P Signe ser också på 2-3 meters avstånd. Det kanske kan ha att göra med att hon kan hålla upp huvudet ganska bra redan också..?
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres

Inläggav matildab » tor jun 24, 2010 13:35

precis!är de stadiga så blir det väl naturligt att de ser mer antar jag .de orkar liksom följa med vad som händer och sker......
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav a_y_g » tor jun 24, 2010 13:51

Stella var oxå riktigt med från början, tittade omkring och verkade intresserad av omgivningen, hon såg aldrig ut som en nyfödd utan som en liten bebis. Hon var oxå väldigt stadig i nacken från början.
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » tor jun 24, 2010 22:09

Det var Molly med! Hon fick också beröm att hon kunde fokusera blicken så bra redan från födseln och hon och som din tjej också hållt uppe huvudet bra sen födseln så det beror säkert på det.
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » fre jun 25, 2010 10:21

synen är det sinne som utvecklas klart tidigast, tycker snarare growing peoples uppgift låter sen (fast extremt stora variationer ÄR ju normalt med bebisar) den nyfödda bebisen har riktigt bra syn på korta avstånd (ca 20 cm) o sedan utvecklas den fort o är i princip färdigutvecklad vid 5 månaders ålder, undantaget är djupseende, perspektiv och periferi som vi behärskar förrän vi är runt 12 år (men de innefattar ju mer än bara synskärpa, kräver att vi kan jämföra tex).
dock måste man få se för att lära sig se, om man föds med fullt friska ögon men vistas i totalt mörker de första månaderna i sitt liv så kommer man att bli blind.
grattis iaf, mina barn har också varit väldigt "vakna" från början o det är väldigt roligt tycker jag!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling