Banner Forum Image

svininfluensa vaccin

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

svininfluensa vaccin

Inläggav tårtsmulan » lör nov 14, 2009 22:24

Åsså var det den där svin influensan igen da... finns säkert fler trådar om den men hitta inte riktigt vad jag var ute efter, så gör en egen.

Enligt senaste råden ska man ju nu vaccinera småbarn från 6mån redan, och även om dom inte tillhör någon "risk grupp" så ska man tydligen göra detta pga deras outveklade luftrör och för att dom löper stor risk att bli allvarligt sjuka om dom blir smittade som jag förstått det.

Själv är jag som säkert många andra här fullständigt livrädd för att vaccinet skulle vara farligt på nåt sätt, det var tydligen bara testat på 50-60 så små barn i spanien och det känns ju inte riktigt utprövat då ju.
Men min dotter som nu är 1år börjar ju snart dagis och ja, hur som helst så kan man ju inte isolera sej för att slippa bli smittad, och jag vet egentligen inte vad jag är mest rädd för: vaccinet eller själva smittan
Blir smått tokig av att tänka på det.. vad är bäst för henne osv..

Så tänkte här försöka spana lite med er andra småbarns föräldrar, kanske någon som tatt vaccin redan på sin lille? ...eller nån som e mer påläst än mej som kan berätta mer?
Hur tänker ni andra göra??
Användarvisningsbild
tårtsmulan
Har vimedbarn.se som startsida

Re: svininfluensa vaccin

Inläggav MinisMamma » lör nov 14, 2009 23:36

Har du läst nåt i tråden om "ska du vaccinera dig". Där skriver ju flera om hur det har vart för dom och deras barn. Plus att det står rätt mycket bra info (Kali skriver väldigt bra där och nån annan med). Ok att du kanske inte orkar läsa igenom 16 sidor det förstår jag med, men du kan ju läsa dom sista sidorna så får du rätt mycket information kring det.

Jag har blitt väldigt påläst om det tack vare den tråden och vi ska vaccinera oss hela familjen. Innan så var jag lite osäker på om hur vi skulle göra men nu tvekar jag inte ens... :D

Länk till tråden.. :D ska-du-vaccinera-dig-9446-225.html
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav tårtsmulan » lör nov 14, 2009 23:43

aaaha... nä du, den har jag nog missat, var säkert för enspårig i sökordet när jag letade. Jag drar dit på en gång nu när jag vet!
Tackar å bockar:)
Användarvisningsbild
tårtsmulan

Inläggav loooolita » sön nov 15, 2009 16:47

hej ja har vaccinerat min dotter ,,,gjorde det i onsdags å ja va så nervös innan assså,,,då ja själv blev sjuk av vaccinet.....men inte en minsta reaktion från henne, skrek 2sek när hon fick det sen har det vart frid å fröjd inte ens lite feber blev det...hon har blitt dålig av alla vaccinationer hon fått tidigare så ja hade räknat med det värsta assså ,så blev dt ingenting=).så dt känns skitbra känner nu efteråt att ja verkligen gjorde rätt som lät vaccinera henne (nu hör hon till riskgrupp),,,men även om hon inte vart riskgrupp hade ja inte tvekat utan vaccinerat henne..
BildBild
BildBild
loooolita
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » ons nov 25, 2009 13:54

För min del är det ett tvärnej.

Det är ju en magkänsla det där vad som känns rätt men jag har resonerat lite såhär:

Brukar jag vaccinera mig?
Nej, aldrig o verkligen inte för influensa. Detta är ju en influensa som media hetsat oss sönder o samman med. Jag tillhör inte ngn riskgrupp o förstår inte varför jag skulle vaccinera mig mot detta. (folk dör ju i den vanliga influensan, mestadels äldre, o den är det inget ramaskri över)

Är det säkert att vaccinera sig?
Jag menar ju att det inte är det för oss (min familj). För oss kostar det mer än det smakar. Vaccinet är visserligen en o samma bas som tidigare år men komponerat med ytterligare hemliga ingridienser vilket är nytt. Detta är alltså ett relativt oprövat vaccin.

Varför vill samhället att vi ska vaccinera oss?
För att det kan bli ganska katastrofalt inom många arbetsoimråden om stora delar av befolkningen ligger platt fall. Sverige har också beställt två doser till samtliga medborgare...klart de vill att vi ska vaccinera oss.

Solidariskt?
Detta är särskilt intressant ur flera perspektiv. Hur man ens kan börja tjata om huruviuda jag är en god samhällsmedborgare eller inte beroende på om jag vaccinerar mig? Jag sätter mig själv först precis som alla andra. Detta känns inte rätt vilket leder till att jag ionte vill vaccinera mig.

Finns det några ev dolda agendor?
Ja, jag anser ju det. Pengar. Läkemedelsindustrin gnider sina händer nu, det är mkt pengar i omlopp o det gör att jag särskilt backar.De har dessutom friskrivit sig från all skit som kan hända-inte seriöst i min mening.

Långtidseffekt?
Nej, det har vi ju inte sett av massvaccineringen än men det kommer.

Skydd?
Nja, 60-70 % skydd efter tre v...inte värt risken i mitt tycke.

O det är ju så du får fundera; är det värt risken? Min personliga åsikt är att vi vaccinerar oss för det första oerhört tidigt (3 månader!!!!) o sen alldeldess för mkt.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » ons nov 25, 2009 20:31

Jag har inte bestämt mig än när det gäller Kaspian (precis fyllt 2) och Cera när hon blir 6 mån. Men som kommentar till att vaccinera tidigt så är det vanliga i många andra länder att man tar det vaccin som vi tar vid 3 mån vid 2 istället. Då får man 3 doser istället för våra två. Så vi är ganska sena jämfört med många andra länder :-) men det var ju lite off topic.

Jag oroar mig inte direkt för varken influensan eller vaccinet, men har inget emot att vara solidarisk och försöka rädda så många som möjligt från att bli smittade= för vaccination.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling