Banner Forum Image

Svartsjuka

Diskutera syskon och trotsålder

Svartsjuka

Inläggav Medea » tis sep 15, 2009 21:03

Vet inte riktigt om det är i rätt kategori men jag kör ändå.
Ophelia har blivit svartsjuk. Jag har inte märkt det själv först utan det påpekades som en gullig grej på Öppna förskolan.
När en annan bebis sitter nära mig kryper Ophelia omedelbart upp i mitt knä. När den taskiga rivalen försvinner kryper hon ner igen och leker som vanligt.

Men nu är det ju så att hon är svartsjuk mot min man också, hennes pappa.
Vill han kramas lite så kryper hon fram, klättrar upp på mig och buffar och trycker undan min man.
Hon vill helt enkelt ha mamma för sig själv.

Vad sjutton gör man mot det?
Hon är ju så liten ännu men ska ju få ett syskon i maj. :?
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Re: Svartsjuka

Inläggav shoegal » tis sep 15, 2009 22:11

Jag tror det är en normal utvecklingsfas och jag vet inte om man måste göra någonting åt det? Mammigheten/svartsjukan är ju en del i att de förstår att de och mamman inte är en och samma person, och att andra kan krama deras mamma, och det är (tror jag) helt nödvändigt att de får vara sotis en period medan de bearbetar dessa känslor. De kommer ju succesivt lära sig att dela med sig av sina föräldrar.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » ons sep 16, 2009 06:53

Tack, det var skönt att höra. :D
Jag var orolig att det här bara var förrätten så att säga, att hon ev kommer att bli jättesvartsjuk.
BildBild

BildBild

BildBild

Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav Shrin » tor sep 17, 2009 09:32

Thea blir riktigt sne om jag och hennes pappa står och kramas! Om hon inte får vara med :)
Och hon beteer sig som Ophelia om hennes pappa håller i en annan bebis.
Men jag tror oxå att det är en utvecklingsfas. Ophelia hinner ju oxå växa till sig på 9 månader så jag tror inte det kommer bli något problem för er.
Användarvisningsbild
Shrin
Alltid online
Alltid online

Inläggav soltrollet » tor sep 17, 2009 09:53

Lisen har också varit väldigt svartis på andra barn om tex jag har suttit och hållit i någon och speciellt agg tycker jag att hon haft mot sin jämngamla kusin. Men sen hon nu började på dagis tycker jag att det har blivit mycket bättre och hon ser inte ut att bry sej nämnvärt om hon inte får all min uppmärksamhet när vi är med annat folk.
Däremot kan han bli riktigt sur på sin pappa om han och jag kramas ;)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
soltrollet
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » tor sep 17, 2009 10:10

Låter precis som Noel.... :D
Mamma är hans tycker han.. haha..
Om vi kramas hemma så står han och piper och blir jätte arg. Och om jag tar upp honom och så kramas vi alla tre så puttar han bort sin pappa.. :)

Det går la över nån gång hoppas jag.. hehe...
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tor sep 17, 2009 10:29

Haha, så roliga barn kan vara! Om jag och maken står och kramas springer Edwin dit och håller isär oss! Fast han ler under tiden. Och han är gärna med och kramas!

Tror som Shoegal skriver att hon börjar inse att mamma och hon inte är samma personen. DÅ måste man vaka lite över mamma. Det kommer nog gå över när hon förstår att mamma finns kvar för henne.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor sep 17, 2009 16:17

jag håller med alla ovanstående, typ :D men vill också tillägga att man nog får räkna med mycket svartsjuka när man får syskon tätt. eller snarare att man alltid måste räkna med det men att man inte kan kräva av ett litet barn att det skall kunna förstå och/eller hantera sina känslor och därför kommer man få mycket jobb med passning framöver. Sen är det ju inte farligt att vara svartsjuk, det ingår i livet och det är precis som allt annan något man måste lära sig. När småsyskonet kommer så tror jag att det viktigaste är att markera tydligt att man får lov att vara jättesvartsjuk och arg och ledsen men att man aldrig får lov att göra något elakt, precis som med alla andra känslor. Det är okej att känna allt och viktigt att vi får lära känna alla känslor redan som barn men det är också viktigt att vi lär oss att man inte alltid får agera på sina känslor. Sen kan man som sagt inte kräva någon som helst impulskontroll för så små barn som 2-åringar så det gäller nog att ha ögon i nacken några år... o förstås också göra tydligt att det större barnet får egen tid med mamma/pappa och fortfarande är lika viktigt osv osv. Jakob kommer vara exakt 2 år när hans syskon kommer så jag lär starta många trådar framåt februari om detta... :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » tor sep 17, 2009 20:36

Jag tror att det är viktigt att kramas med lillsussen/an och Ophelia samtidigt. Att man kan ha bebisen samtidigt som jag eller hennes pappa läser, gosar, what ever.
Man förstärker nog svartsjukan om "hon inte får vara med".
Men som sagt, det blir att ha ögon i nacken. :P

Tusen tack för alla svar! :D
BildBild

BildBild

BildBild

Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Återgå till Syskon & trotsålder