Svårt att sluta med nattamning!!!!
7 inlägg • Sida 1 av 1
Svårt att sluta med nattamning!!!!
Hej,
Jag har en son som är 8 månader och som bara tuttar/snuttar vid läggning och på natten. Han har aldrig tagit nappen så av den anledningen har jag blivit en levande napp
Detta är något jobbigt eftersom jag inte alltid kan lämna över till min sambo men samtidigt tycker jag att det är lite mysigt. Och när jag ser hur mysigt/gott min son tycker att det är så är det inte helt lätt att vägra ge bröstet.....
Det är också det enda sättet för honom att riktigt komma till ro såvida han inte är helt slut o somnar när han får välling.
Är det någon som har haft samma problem som kan berätta hur det har gått?
Slutar tuttandet av sig självt till slut eller måste man ta denna jobbiga strid? ......att vägra tutte!!!
//Musse
Jag har en son som är 8 månader och som bara tuttar/snuttar vid läggning och på natten. Han har aldrig tagit nappen så av den anledningen har jag blivit en levande napp
Detta är något jobbigt eftersom jag inte alltid kan lämna över till min sambo men samtidigt tycker jag att det är lite mysigt. Och när jag ser hur mysigt/gott min son tycker att det är så är det inte helt lätt att vägra ge bröstet.....
Det är också det enda sättet för honom att riktigt komma till ro såvida han inte är helt slut o somnar när han får välling.
Är det någon som har haft samma problem som kan berätta hur det har gått?
Slutar tuttandet av sig självt till slut eller måste man ta denna jobbiga strid? ......att vägra tutte!!!
//Musse
- Musse
- Stammis

Re: Svårt att sluta med nattamning!!!!
Ingen aning ännu
Men håller med dig om det dubbla i det hela. Jag kan känna mig låst av det hela men samtidigt är det mysigt och en verklig supermetod för tröst och nedvarvning sådär i allmänhet. Min är sju månader. Jag tänker att om det inte är så ofta på natten så är det okej, att hon fortfarande kan behöva lite mer mat när det gått många timmar. Men när vi snart ska börja med fler mål riktig mat så kanske det ändras.
Jag tror att en del bebisar får det som vana att bara köra tutten som tröst och inte kan somna om själva och då kan man behöva hjälpa dem lära sig somna om utan tutte. Men ibland så tror jag att det bara blir längre och längre mellan amningstillfällena på nätterna. Båda scenarierna har jag läst om.
Jag har kört en omgång "tagit stiden" då hon ammade jätteofta på natten och det bara orkade jag inte. Sedan dess så vaknar hon mkt mer sällan, men inte är det några åtta timmars sömn ännu inte
Jag tror att en del bebisar får det som vana att bara köra tutten som tröst och inte kan somna om själva och då kan man behöva hjälpa dem lära sig somna om utan tutte. Men ibland så tror jag att det bara blir längre och längre mellan amningstillfällena på nätterna. Båda scenarierna har jag läst om.
Jag har kört en omgång "tagit stiden" då hon ammade jätteofta på natten och det bara orkade jag inte. Sedan dess så vaknar hon mkt mer sällan, men inte är det några åtta timmars sömn ännu inte
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Edwin tog inte heller napp. Men däremot lärde vi honom att ta flaska. Varje kväll gav pappa en skvätt ersättning och efter det ammade jag i sängen till han somnade. Till slut (minns ej hur länge det tog, 2, 3, 4 månader?) var han nöjd efter flaskan och ville inte ha bröstet då på kvällen.
När jag slutade amma Ed, tog han napp.
Om du inte vill amma på natten kan du ju testa att ge flaska då.
När jag slutade amma Ed, tog han napp.
Om du inte vill amma på natten kan du ju testa att ge flaska då.

-

Redhotwera - Alltid online

Tror att barn oftast gör som man lärt dem, alltså måste man nog lära om när man vill sluta med något som de lärt sig. Har inte hört någon som slutat själv när de kommit upp i den åldern..men man vet ju aldrig. För de flesta jag vet har de fått ta striden..tyvärr. Det är ju en vana för dem, och mysig dessutom, varför skulle de ta intiativet till att bryta en trevlig vana..
- Maiyah
- Alltid online

hmmm.....tack för era svar:) Verkar som om jag ska bestämma mig för att sluta med bröst helt enkelt......
//Musse
//Musse
- Musse
- Stammis

jag har liknande problem...Nova-li tar inte flaskan men hon tar napp..men hon envisas med at få en stund tutte innan varje sovning..och 2-3 ggr på natten..jag vill sluta men´orkar inte strida... men antar att det blir ett måste sen.
Maximus 2007
Nova-li 2009
Elsa 2011
Nova-li 2009
Elsa 2011
-

Jenima - Har vimedbarn.se som startsida

den här metoden körde jag för att få min son sluta snutta!
1. När du känner att barnet bara snuttar å börjar komma till ro ta försiktigt ut bröstet ur munnen på det.
Då kan den börja protestera.
2. Ge barnet bröstet igen och räkna då 1001,1002,1003 upp till 1010
3.Ta återigen försiktigt ur bröstet ur barnets mun.
4:upprepa proceduren tills barnet inte protesterar mer.
Funkade jättebra för mig å min son
lycka till
1. När du känner att barnet bara snuttar å börjar komma till ro ta försiktigt ut bröstet ur munnen på det.
Då kan den börja protestera.
2. Ge barnet bröstet igen och räkna då 1001,1002,1003 upp till 1010
3.Ta återigen försiktigt ur bröstet ur barnets mun.
4:upprepa proceduren tills barnet inte protesterar mer.
Funkade jättebra för mig å min son
lycka till
-

zettan - Alltid online

7 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Amning & Flaskmatning