Banner Forum Image

Svärmors-problematik!

Svärmors-problematik!

Inläggav lime95 » fre nov 20, 2009 14:58

Behöver lite råd från er alla underbara människor här inne på sidan. Nu till saken, Det gäller alltså svärmor. Inte det vanliga tjafset med/om svärmor, utan att hon har ett underligt förhållande/relation till min son.
Vi fick Eric i april, efter att ha försökt få barn i nästan 3 år. Eric är sambons första barn, medan jag har två stora killar innan. Eric är dessutom svärföräldrarnas första barnbarn (och skaffar inte vi fler blir han troligen det enda med).
Svärfar brukar komma förbi så fort han har möjlighet, han reser mycket i jobbet så har inte supermycket tid hemma. Men har han inte kommit hit under veckan så ringer han alltid och kollar hur det är med Eric. På helgerna kommer han alltid. Stannar inte flera timmar åt gången, men han visar sig.
Svärmor däremot BRYR SIG INTE. Hon kommer aldrig hit, ringer aldrig och kollar läget. Till saken hör att hon är numera hemma hela dagarna, har mer eller mindre gått i pension. Men inte sjutton finns det mer tid över till barnbarnet för det. När vi väl åker dit eller de är här på kalas/middag/fika så RÖR hon inte ens Eric. Tittar knappt åt honom. Verkar nästan som om hon inte bryr sig.
Vad är detta?? Hade jag varit farmor hade jag varit överlycklig och knappt kunnat vara utan barnbarnet. Jag hade definitivt velat ha en relation med barnet i fråga.

Så frågan är, vad tycker ni att jag ska göra???
Marcus -92, Emil -95, Eric -09, Maya -11

Bild

Bild[
lime95
Alltid online
Alltid online

Re: Svärmors-problematik!

Inläggav MinisMamma » fre nov 20, 2009 22:21

Jag har inga bra råd att komma med, men jag vet att det finns några här som säkert har grymma råd att komma med.. :D

Har du frågat henne om det?
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » lör nov 21, 2009 10:48

Hon kanske är en säådan person som inte tycker om när de är så dom är små eller hon kanske inte vågar visa att hon bryr sig om dem när de är små ,, jag vet inte . är bara föslag på varför hon beter sig som hon gör
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » lör nov 21, 2009 11:24

Har tyvärr inget bra råd då det nästan är lite för mycket åt andra hållet hos oss med svärmor, men jag förstår verkligen varför du undrar vad det är med henne! Om jag hade varit du hade jag faktiskt frågat rakt ut om hon inte är glad över att ha ett barnbarn...

Hoppas någon annan har något bra råd att ge annars ifall du inte känner för att vara så rättfram emot henne. Lycka till! kram
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » fre nov 27, 2009 11:55

Hon kanske inte vet hur hon ska bete sig med/mot honom. Har du bett henne hålla honom nån gång? Du kan ju säga typ: sitt här hos farmor medan jag fixar detta.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » fre nov 27, 2009 20:59

kanske finns det nåt som du inte vet? kan hon ha förlorat ett barn någon gång? varit med om något traumatiskt? kan det finnas något hon är rädd för i att skapa en nära relation?

det finns ju inget krav på att man måste vara intresserad av eller bry sig om sina barnbarn, alla människor är inte särskilt intresserade av barn, ens sina egna (hur var hon som mamma till din sambo? vet du det?) även fast vi gärna vill att far- och morföräldrar skall bry sig och vara jätteintresserade.

om du verkligen vill veta och är genuint nyfiken på varför hon har det beteendet hon har - och det inte bottnar i en önskan från dig/er om tex barnvakt/avlastning (jag menar inget illa, bara utforska dina motiv till att du vill ha en annan relation) - då tycker jag att du skall ringa henne och fråga om ni kan träffas på tu man hand. du kan i så fall säga att du undrar om det är något som hon tycker är svårt/jobbigt för att du hade så gärna velat att Erik kunde skapa en fin relation med sin farmor.

om du känner dig närmare svärfar skulle du ju också kunna fråga honom att du undrar lite över farmor och om det är något som du inte vet.

men eftersom du inte vet så tänker jag att det som kan ge dig mest är om du går in i det med ett öppet och ödmjukt förhållningsätt utan någon annan önskan än att kanske förstå lite mer vad det handlar om.

hoppas det inte blev för flummigt! ;)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör nov 28, 2009 10:27

Vill du verkligen veta varför hon går så, så måste du fråga. Gör det på ett bra sätt, lugnt och sansat utan att kritisera. Man vet ju som sagt inte vad som ligger bakom.

Eller så försöker du skaka av dig och fokusera på supersöta Farfar istället. Du kanske kan fråga honom vid tillfälle varför han alltid kommer själv. Det kanske är lättare, men tar hon det på fel sätt kan hon tycka att du gått bakom ryggen på henne. Så det är ju lite trixigt.
sprallos

Återgå till Relations problem