Banner Forum Image

Superprickig!!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Superprickig!!

Inläggav LillaMalin » sön nov 08, 2009 20:24

Ja, jag har en liten undran till om någon sett något liknande..? Eller kanske varit med om det själv?

http://www.mandarinklyfta.se/2009/novem ... lakan.html

Tindra har fått miljontals prickar överallt! Eller nää nu ljög jag. Magen, ryggen och huvudet..någon liten prick på ben och armar kan man hitta men annars är det smockat! Jag lägger inte upp någon bild här av den anledningen att den blir för liten..så kika gärna in på länken och kolla om det är något ni känner igen..

Detta började med snuva, feber och så verkade det som att hon hade ont i halsen. Hosta. Imorse hade dessa prickar blossat upp i mängder! Hon spydde även imorse, väldigt lite dock men det kanske beror på denna sjukan? Svärmor chansade på scharlakansfeber? Men jag har ingen aning. Ska ringa bvc imorrn men tänkte att någon här kanske hade en chansning?
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Re: Superprickig!!

Inläggav Sinus » sön nov 08, 2009 20:35

Vår tjej hade för några månader nåt som de kallade för 3-dagars feber (fast hon hade feber runt 5 dagar) och blev JÄTTEprickig. Och det mesta kom när febern släppte. Tog några dagar innan det gick över.
Har dock ingen koll på scharlakansfeber, men ring sjukvårdsupplysningen ikväll och bvc i morgon så får du nog lite säkrare svar.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön nov 08, 2009 21:18

hmm jaa det ser ju lite ut som scharlakansfeber faktiskt... tungan brukar tydligen bli röd å knottrig oxå..e den det?

hoppa shon kryar på sig snart lilla snuttan!
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » sön nov 08, 2009 21:46

Nils hade scharlakansfeber och halsfluss i kombination (det är tydligen samma bakterie) tidigt i höstas och då såg han precis ut som Tindra gör på bilderna. Prickig på kroppen och röda kinder & feber, han hade inga prickar i munnen dock. Tycker ni ska åka till doktorn imorgon för en penicillinkur! Krya på sig kramar från oss!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » sön nov 08, 2009 22:08

Amanda fick liknande utslag för 1 1/2 månad sedan när hon hade sin tre dagars feber precis som Sinus skrev att hennes tjej haft!
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån nov 09, 2009 18:45

Victor har också haft 3 dagars feber, men var inte fullt sådär prickig. Hur ser hennes tunga ut? Scharlakansfeber brukar g den sk "smultrontungan"...ett annat kännetecken är att dom brukar fjälla hud på fingertopparna efteråt...men där är ni ju inte än.

Åk till doktorn.
sprallos

Inläggav LillaMalin » mån nov 09, 2009 20:33

Jo jag har också hört det om tungan. Dock har hon ingen smultrontunga. Bvc svarade inte i telefonen på hela dagen men blev senare uppringd av vanliga vc. Då hade jag redan pratat med sjukvårdsrådgivningen. Hon trodde att det var vanliga virusprickar. Tindra har haft 3-dagarsfebern innan och då hade hon långt ifrån lika många prickar och då satt dom fläckvis över hela kroppen. Dessa prickar sitter enbart på mage och rygg. Några i pannan med. Men "min" bvc-tant skulle ringa upp mig imorgon på morgonen så vi får hoppas att vi kan få komma in. Hon hade även idag lite feber, 38 prick så det är ju inga höga tempar vi snackar om. Men som sagt, skulle vara skönt att få det uppkollat så jag hoppas verkligen att bvc ringer upp mig imorn! Tack för era svar :)
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sinus » fre nov 13, 2009 14:16

LillaMalin, hur gick det? Fick ni nåt bra svar?
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » sön nov 15, 2009 20:23

Nja jag fick inget bra svar..eller ja förmodligen var det virusprickar som sjukvårdsrådgivningen sa. För prickarna var som bortblåsta på tisdagen när bvc väl ringde upp. Så det var ingen scharlakansfeber iaf :)
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling