Banner Forum Image

Stress och ångesthantering

Stress och ångesthantering

Inläggav Ellas pappa » fre mar 06, 2009 12:51

Jag har arbetat med ledarskap, projektledning, personlig utveckling och har utbildning inom coaching och mindfulness. Utöver denna erfarenhet har jag ett brinnande intresse för personlig utveckling och psykisk hälsa. Några av de ämnen jag brinner för inom ångest är det beteenden som ångest medför. Undvikandet eller flykten från den tänkta yttre orsaken till ångesten.

Socialstyrelsen gick nyligen ut med Nationella riktlinjer för depressionssjukdom och ångestsyndrom.

Depression och ångest bör behandlas med KBT

Vid depression och ångest bör hälso- och sjukvården i många fall ge psykologisk behandling och framförallt kognitiv beteendeterapi (KBT). Det framgår av Socialstyrelsens Nationella riktlinjer för depressionssjukdom och ångestsyndrom.

KBT ger lika bra resultat som läkemedel både när det gäller individens symtom och möjligheterna att fungera på samma sätt som innan personen blev sjuk. Till skillnad mot läkemedelsbehandling ger KBT-behandling inte heller några biverkningar,.

Även om det ser olika ut i landet finns idag inte tillräckligt med KBT-utbildad personal inom primärvården och psykiatrin. För att kunna följa riktlinjerna behövs det därför en stor och långsiktig satsning inom regioner och landsting för att patienterna ska kunna erbjudas de behandlingar som Socialstyrelsen rekommenderar.

– Nu måste varje landsting och region analysera nuläget för att ta ställning till i vilken takt det är möjligt att genomföra det vi rekommenderar om KBT-behandling, säger Lena Weilandt som är enhetschef för Enheten för Nationella riktlinjer på Socialstyrelsen.

Du får gärna ställa frågor om karriär, ångest, relation och personlig utveckling till mig.

Personlig utveckling och psykisk hälsa
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online
Alltid online

Återgå till Ångest & depression