Stanna upp i vikt
5 inlägg • Sida 1 av 1
Stanna upp i vikt
Max är ett väldigt aktivt barn. Han går obehindrat sen en tid tillbaka (han fyller 1 år nästa vecka), emellanåt är det tom så att han springer. Han kan ta sig upp för trappan här hemma, han är överallt och rotar, öppnar skåp, drar ned saker från borden, trycker på knappar, stoppar saker i toastolen... ja, han hittar helt enkelt på bus hela dagarna och är sällan still.
Igår var vi på BVC och skulle ta 1-års vaccinet, men så blev det inte. Senaste 2 veckorna har Max gått ned i vikt, inte mycket, men i alla fall. Han har inte varit sjuk, äter med god aptit. Det enda som varit är att han varit lösare i magen under en tid, men han har de flesta dagar bara bajsat en gång.
Hur har det varit för er andra? Har era barns vikt stannat upp eller gått nedåt när de börjat gå ordentligt?
Det här är egentligen ingenting jag är orolig för i dagsläget, blir bara förvånad. Ska till BVC igen nästa vecka och blir vaccination få istället om vikten åtminstone hållit sig på samma nivå.
Igår var vi på BVC och skulle ta 1-års vaccinet, men så blev det inte. Senaste 2 veckorna har Max gått ned i vikt, inte mycket, men i alla fall. Han har inte varit sjuk, äter med god aptit. Det enda som varit är att han varit lösare i magen under en tid, men han har de flesta dagar bara bajsat en gång.
Hur har det varit för er andra? Har era barns vikt stannat upp eller gått nedåt när de börjat gå ordentligt?
Det här är egentligen ingenting jag är orolig för i dagsläget, blir bara förvånad. Ska till BVC igen nästa vecka och blir vaccination få istället om vikten åtminstone hållit sig på samma nivå.
-

Donnys_matte - Alltid online

Re: Stanna upp i vikt
Vår tjej har gick ner rätt mkt när jag slutade amma vid 7 månader (hon slutade dessutom äta cortison i samma veva vilket också hjälpte till) men därefter stog hon stilla länge (några månader) och har sen gått sakta uppåt. Och vi har varit oroliga men fått till svar att så länge de äter och verkar må bra så är det ingen fara. Har nu inte vägt henne sen 1-årskontrollen men jag tror att hon gått upp en del.
Men när de går från att krypa till att gå så tror jag att de automatiskt tappar lite i vikt, de rörs ju på ett helt annat sätt.
Men väg honom med jämna mellanrum så har ni ju iaf koll om det skulle vara något.
Men när de går från att krypa till att gå så tror jag att de automatiskt tappar lite i vikt, de rörs ju på ett helt annat sätt.
Men väg honom med jämna mellanrum så har ni ju iaf koll om det skulle vara något.
-

Sinus - Alltid online

Ida har visserligen aldrig gått ner, men hon började gå vid 9 månader och då minskade viktökningen. Kurvan på bvc är väl anpassad efter att de börjar gå vid 1 års ålder ungefär kan jag tänka mig, så hon ramlade ner ett steg på kurvan på vikten där. Men hon äter massor och mår hur bra som helst så jag är inte alls orolig. Och det har de inte varit på bvc heller. Men så har hon inte gått ner nåt heller... bara stannat upp.
-

Tossy - Alltid online

jakob hade samma vikt vid 10 månader som vid 12 månader. Då vägde han 10,5 kg. Nu ett år senare så väger han knappt 12 kg. Han tappade faktiskt i vikt under förra våren (men han var så mycket sjuk o han äter dåligt även annars, särskilt då) men om man jämför, så ökade han i vikt med 7,5 kg under sitt första år och med 1,5 under sitt andra så nog är det en planare viktkurva allt! 
-

Kali - Alltid online

Max halkade ned från +1 kurvan till mittenkurvan vid 10 månaders kontrollen så han har ju planat av ordentligt sen han började krypa vid 8 månader och tog sina första steg vid 9 månader.
Max har ju egentligen aldrig varit sjuk. Visst har vi haft snoriga perioder, men han har aldrig haft feber (förutom som reaktion på vaccin), magsjuka eller något liknande så kan ju inte förklara vikttappet med det.
Antagligen beror det helt enkelt på nån obalans i magen och den ständiga aktiviteten. För äter, det gör han!
Säkert ingen fara, men intressant att veta hur viktkurvorna sett ut för andra. Har dock inga förhoppningar om att vikten ska öka till nästa vecka. Max har ju lyckats bli snorig och hostig så aptiten är dålig.
Max har ju egentligen aldrig varit sjuk. Visst har vi haft snoriga perioder, men han har aldrig haft feber (förutom som reaktion på vaccin), magsjuka eller något liknande så kan ju inte förklara vikttappet med det.
Antagligen beror det helt enkelt på nån obalans i magen och den ständiga aktiviteten. För äter, det gör han!
Säkert ingen fara, men intressant att veta hur viktkurvorna sett ut för andra. Har dock inga förhoppningar om att vikten ska öka till nästa vecka. Max har ju lyckats bli snorig och hostig så aptiten är dålig.
-

Donnys_matte - Alltid online

5 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling