Banner Forum Image

Stämmer teorin om barnens kön?

Diskutera syskon och trotsålder

Vilket kön har dina barn?

Omröstningen slutade mån maj 10, 2010 13:25

pojke och flicka
9
42%
pojke och pojke
6
28%
flicka och flicka
6
28%

Antal röster : 21

Re: Stämmer teorin om barnens kön?

Inläggav Kali » tis maj 04, 2010 16:27

för varje individ så är ju chansen alltid 50-50 men om man ser på det statistiskt så ju fler man har av samma sort desto ovanligare! av de som har 3,4 eller fler barn är det många fler som har av båda könen än som har av samma. har för mig någon här länkade till exakta siffror (scb?) någon gång?

för oss stämde det inte iaf, med 24 månader emellan blev det pojke-flicka :)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis maj 04, 2010 22:23

Det jag har hört och läst vid flera olika tillfällen är att vissa personer har lättare att få barn av ett visst kön. Det kan vara bara slumpen som avgör, men arv osv. spelar även in. Och det tror jag på! Jag märker ofta att flerbarnsfamiljer har många eller alla barn av samma kön. Ett exempel är mina kusiner som är fem barn varav bara en flicka. Att man har benägenhet för att få antingen pojkar eller flickor gör ju inte att man aldrig får av det andra könet, men chansen kan vara mindre. Jäjä, jag vet inte. =) Kul att spekulera i alla fall.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav vildasol » ons maj 05, 2010 11:36

Jag har också två kusinpar med 5 barn i varje kull, där den ena har 4 flickor och en pojke och den andra kullen är tvärtom. Jag vet också en släkt där det bara fötts pojkar de senaste 16 gångerna, men min kompis lyckades ge dem den första tjejen på mycket länge :) Sannolikheten för så många pojkar i rad är ju nästan obefintlig och någon gång måste det brytas.

Det där med gener är intressant, och det dyker hela tiden upp nya teorier, men även bevis för hur saker hänger ihop. Vi vet trots allt väldigt lite om våra kroppar.

Och nu börjar röstningen jämnas ut lite, så se till att rösta alla som kan!!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
vildasol
Alltid online
Alltid online

Inläggav HärligaTöser » ons maj 05, 2010 11:50

hm , generna. i min släkt så mormor två töser,min mamma och moster. mammma: jag och två bröder, moster: en av varje. kusin ´1: två pojkar och 1flicka.
pappas sida: farmor har en av varje.

min mans sida. hans mormor har 2pojkar och två flickor.farfarn har två pojkar.(hans pappa och farbror)
farbror har en av varje
hans mamma har tre(han själv) sedan två halvsyskon en av varje.

vi är de enda som har fått 3 töser och ingen pojk alls.
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Syskon & trotsålder