Banner Forum Image

sover i vagnen, när sluta?

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

sover i vagnen, när sluta?

Inläggav Happy » mån feb 15, 2010 12:57

Adam har sen vi började med rutiner vid 6 mån sovit i vagnen på dagarna.. nu är han snart 1år och jag är brydd om detta nu blivit en ful ovana?
på kvällarna sover han super gott i sin säng, bara att lägga ner han så somnar han!
prövade att lägga han nu på dan i sängen men de gick inte, han vill sova i vagnen!
han ska börja dagis snart och där är de ju bra han kan sova i vagnen..
är det okej att man han dom sovandes i vagnen på dan eller ska ja vänja han av med detta? eller vänta tills han blir äldre? vad tycker ni? och hur gör ni?
Happy
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Re: sover i vagnen, när sluta?

Inläggav Anna-Panna » mån feb 15, 2010 13:12

Hej!

Lucas sov alltid i vagnen på dagarna fram till att han var ca 10-11 månader. Då valde vi att sluta just för att skulle skolas in på dagis vid 14 månader, och då tyckte vi att det kunde vara bra att han sov i sängen i stället. Den första dagen vi provade med sängen tog det lite tid och blev en del protester, men sen gick det jättebra!

När vi berättade på dagis att vi hade gjort så för att underlätta blev dom väldigt förvånade, så jag tror inte att det är nåt som personalen förväntar sig att man ska göra. Det brukar alltid gå bra till slut när barnen ser hur dom andra barnen gör. Sen finns det ju dagis där alla barnen alltid sover ute i vagnar på dagen, så det är ju väldigt olika vilka rutiner dom har.

Det kommer nog gå jättebra oavsett hur ni väljer att göra :D
Bild
Bild
Anna-Panna
Alltid online
Alltid online

Inläggav Happy » mån feb 15, 2010 13:16

ja men de är ju det jag menar, att det dagis Adam ska på sover dom jämt i vagnen ute.
Happy
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav thepal » mån feb 15, 2010 14:26

Då (eller ens annars heller) finns det väl ingen anledning att ändra på något som fungerar? Jag tycker att det är bra att min dotter sover utomhus och hon är 1½ år. Hon sover inne vid extrema situationer som idag, när hon knappt orkar vara vaken över lunchen. Idag somnade hon bara så där. Vi hann helt enkelt inte ut, men annars sover hon ute.
Jag tror i alla fall att många barn sover bättre ute och mår bra av den friska luften.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » mån feb 15, 2010 14:31

Ja, det är ju kanon att han kan sova i vagnen och gör dom ändå det på dagis så finns ingen anledning att "bråka" med det nu! :) Det ger sig säkert med tiden att han sover i sängen på dagen med om ni känner att ni vill kunna ha det alternativet, men frisk luft är ju bra så fortsätt göra som ni gör nu.
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sinus » mån feb 15, 2010 15:06

Här har vi en tjej som alltid sover ute i vagnen. Börjar det närma sig -25 sover hon inne. I vagnen :) Det går nästan inte att få henne att sova inne på dagarna. Och hos dagmamman sover hon alltid ute. Och det tycker jag känns bra, hon får ju lite extra frisk luft då.
Så om du har ett "utesovardagis" tycker jag att han kan få fortsätta att sova i vagnen. Och särskilt om det går så bra att lägga honom på kvällarna.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tis feb 16, 2010 03:09

Behåll vagnen så länge så möjligt är mitt råd! Jag önskar att vi gjort det med Kaspian!! Men när min man var pappaledig var han lite "lat" och ville gärna vila själv när Kaspian sov så då vande han honom vid att sova inne i sin säng och nu är det svårt att lära om när han är så stor. Skulle vara väldigt skönt att kunna vara hemmifrån på dagsluren om man vill, istället för att behöva vara inne! Sen är det ju perfekt med frisk luft!

Så jag säger bara behåll vagnen så länge det bara går, det är frihet för er allihopa!
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav mallan29 » tis feb 16, 2010 17:31

Ella är 16 månader nu. Vi har samma problem som er. fast nu ser jag det inte som ett problem längre. Är det kall tute så får vi henne att somna i vagnen och sedan flyttar vi över henne i sängen. Det går INTE att få henne att somna i sängen på dagen ( inget som helst problem på kvällen ) Men på dagis somnar hon inne på madrass tillsammans med de andra barnen. Det tar lite längre tid för henne än de andra barnen att somna. Men somnar gör hon. Hon har gått på dagis en dryg månad nu, och det har bara hänt 1 gång att hon inte somnat. Så låt honom sova i vagnen :=)
Användarvisningsbild
mallan29
Alltid online
Alltid online

Inläggav Happy » tis feb 16, 2010 21:09

Tack för alla svar! då behåller vi nog rutinen sova i vagnen ett tag till :)
Happy
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav LineMor » ons feb 17, 2010 08:43

Sova ute i vagnen är ju superbra! Ingen har dött av frisk luft, snarare tvärtom! ;) Line sover i vagnen på dagis och hon är nu 2 år. Dom säger att hon kommer få göra det upp till ca 4-års ålder så ända tills hon slutar sova dagtid vilket jag tycker är super! Så sluta absolut inte med det!
Bild

Bild

http://fredrikas.bloggspace.se/
Användarvisningsbild
LineMor
Alltid online
Alltid online

Inläggav Happy » ons feb 17, 2010 21:19

jag tänker bara på att han snart kommer växa ur vagnen känns det som.. alltså att han blir för lång
Happy
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Återgå till Barn och sömn