Banner Forum Image

Sova sova säng säng säng....

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Sova sova säng säng säng....

Inläggav krijen » ons aug 11, 2010 09:29

Snälla är det någon som kan ge mig tips hur jag skall kunna få min 9 månaders dotter att somna om kvällarna...
I normal tid vill jag tillägga som läget är just nu och har varit sen hon föddes så är hon vaken till ca 01 varje natt,nån enstaka gång har jag fått henne att sova vid 23 men de är fåtaliga.
Och iomed att hon somnar så pass sent så är klart att hon är trött även på fm och sover lätt till 11 eller längre,visst kan det vara skönt att få sovmorgon men det blir bara som en ond cirkel! för då är även jag trött som har fått böka på natten med henne så då sover även jag länge på morgonen och får aldrig någon tid för något annat än att passa henne känns det som.
Och utöver nattsovningen så blir det max två gånger till hon sover ca 45 min efter lunch och en 30 minuter efter hon ätit kvällsmat vilket brukar bli runt 18 då jag skulle vilja kunna göra iordning henne för nattsömn....men icke pigg som en lärka...
Vart skall jag börja?
Skippa sovning på dagen eller försöka få upp henne på morgonen?
det är nästan lönlöst att försöka lägga henne tidigare då hon bara blir uppskruvad när man försöker få henne att ligga still när hon inte alls är trött.
Om man kunde vriiida lite till höger med timmarna sover hon klockrent skulle hon sova från 20 till 06 vore jag överlycklig! :wink:
krijen
Nykomling
Nykomling

Re: Sova sova säng säng säng....

Inläggav shoegal » ons aug 11, 2010 10:24

Jag skulle försöka vänja henne sakta med att vakna tidigare på morgonen, kanske en kvart el halvtimme åt gången, så det blir en knappt märkbar skillnad.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » ons aug 11, 2010 11:16

Jag hade också väckt henne på morgonen + jobba med "luren" efter middagen. Att inte lägga henne då...hålla henne vaken ett tag och sen lägga för natten istället vid 19:00 tiden eller nåt.
sprallos

Inläggav gellis » ons aug 11, 2010 11:58

Stora tjejen är likadan, vi har försökt med det mesta. jag läste någonstans att i hennes ålder så ska dom sova i snitt 13h/dygn, vi är glada om hon sover ens 10h. Jag träffade i sommras en familj som hade gått igenom detta med deras 2 barn, dom sa att det hade plötsligt släppt för båda vid 5 års åldern.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav krijen » ons aug 11, 2010 13:10

Okej,skall försöka väcka henne tidigare jag vet att det kommer resultera i att om jag typ väcker henne säg 9,dåkommer hon vara super trött vid 12 skall jag låta henne få sova då?,och isåfall hur länge?
Jag har också läst att en 9 mån sömnbehov är ca 11 timmars nattsömn och 2 timmar på dagen,11 timmar natt kan jag hålla med om men under dagen på de två gånger hon sover är det kanske max 1 timma....
krijen
Nykomling
Nykomling

Inläggav jessica81 » ons aug 11, 2010 13:56

Helt klart upp på morgonen, en rejäl sovtid efter lunch. sen i säng för natten. Det kommer (nästan garanterat) bli en påfrestande tid på humöret för er alla. Så prata igenom det hela o bestäm er för hur ni vill göra o håll er till det. Bestämmer ni att hon ska sova från 19. lägg henne då 19 även om hon sen inte somnar förrän 21.. Trägen vinner! ;)
BildBild
jessica81
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sinus » ons aug 11, 2010 14:44

Jag hade också en tjej som brukade somna vid 20 men alltid vaknade och sen nästan aldrig somnade före 00 vilket var väldigt drygt eftersom jag inte är nån kvällsmänniska och gubben gick i säng rätt tidigt då han skulle upp tidigt. Men så plötsligt en dag så somnade hon vid 20 och fortsatte att sova! Snacka om att vi var förvånade :) Sen sov hon ju inte hela nätterna, vaknade nån gång för mat men ändå skönt att komma isäng i tid och att få kliva upp i tid.
Men jag tror också på att försöka väcka henne tidigare på morgonen och än om det kommer att ta ett par veckor innan det (förhoppningsvis) funkar så är det nog värt det.

Lycka till!
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » ons aug 11, 2010 20:52

Vi lade om Almas sov vanor nu under semestern. Då hon gärna hade svårt att somna på kvällen. Det är dock något vi låtit henne göra då vi sover alla fyra i samma sovrum och har låtit sonens bra sovrutiner vara viktigare. Nu när vi varit lediga allihopa så sa vi dock att det gör inget om hon håller honom vaken en stund på kvällen när vi lägger dom.
Så nu gör vi klart bägge två för natten mellan 6-7 då får dom varsin flaska sen är det tandborstning och ta på pyjamas. Än så länge så somnar Alma i vår säng men nu lägger vi henne där och lämnar henne. Hon ligger och pratar en del och ibland är hon mindre nöjd men hon somnar oftast inom 20 min. Sen så sover hon hela natten fram till kl 6.00-6.30 ungefär. Sen sover hon 1-2 ggr på dagen men from mån blir det en gång om dagen vid 11.30 då hon börjar hos dagmamman. Visst är den sista timmen på kvällen lite slitsam ibland men då får man försöka aktivera med roliga saker så går det bra.

Våra barn har alltid sovit mycket både på natten och på dagen så hon kanske inte kommer sova lika mycket som dom.
Lycka till!
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » ons aug 11, 2010 21:02

Jag skulle också försöka i etapper få henne vakna tidigare på morgonen. Sover hon till 11 idag, börja väck henne 10.30 och sen efter ett tag 10 osv. Låt henne sova efter lunchen så länge hon vill, gärna ett långt pass så behöver hon kanske inte mer sen? De flesta barn brukar sova ett längre och sen ett kortare pass på eftermiddagen till de är 1 år ungefär, sen gå över till ett pass om dagen. Men som vanligt så är det olika för alla. Men för att få henne att somna tidigare så upp tidigare på morgonen och försök skippa sovandet vid 18-tiden, det skulle jag testa. Och låta det ta några veckor, men det är det värt i längden!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn