Sova på mage?
7 inlägg • Sida 1 av 1
Sova på mage?
Hejsan!
Skulle bara kolla lite med er, om detta snack med att ligga på mage och ej ligga på mage. Just nu är det 29 grader varmt ute och inne är de JÄTTE varmt. Min son är varm blöt på ryggen gämt. I går la jag honom på mage och han somnade som en stock. Men man är ju lite orolig över vad BVC säger om att ligga på mage... Hur gör man i detta läge liksom? Han är nu 4 månader och tyckr det är jätte skönt att ligga på mage nu när det är så varmt.
Skulle bara kolla lite med er, om detta snack med att ligga på mage och ej ligga på mage. Just nu är det 29 grader varmt ute och inne är de JÄTTE varmt. Min son är varm blöt på ryggen gämt. I går la jag honom på mage och han somnade som en stock. Men man är ju lite orolig över vad BVC säger om att ligga på mage... Hur gör man i detta läge liksom? Han är nu 4 månader och tyckr det är jätte skönt att ligga på mage nu när det är så varmt.
- Maxmom
- Nykomling

Re: Sova på mage?
alltså jag tycker man skall ta allt med en nypa salt och göra det som känns bäst. dom där rekomendationerna varierar. Charlie har sovit på mage sen han va en vecka gammal. första veckan kämpade vi som små blå för han skulle sova på rygg men han hatar o ligga på rygg han vaknade alltid inom 10 min o va vrål förbannad när vi börja lägga han på mage sov han super bra o vaknade en gång per natt ist sen dess har han fått sova på mage. hade jag vart du hade ja alltså låtit honom sova på mage. men jag vet att de är vissa som inte tycker som jag!
- hellokitty
- Alltid online

Alltså, alla undersökningar visar ju på att psd minskat sen barnen började sova på rygg, kanske för att de har fria luftvägar då, vad vet jag. Men, båda mina ungar har sovit bäst på mage. Gustav sover alltid på mage på dagarna och han får även somna på mage på kvällen, men innan jag somnar vänder jag på honom. Dock, inte sjutton går jag och kontrollerar att han lever hela tiden på dagarna, så egentligen skulle han kunna få sova på mage hela natten. Men jag gör det väl för att döva mitt samvete lite
För nog finns oron lite i bakhuvudet alltid...
-

Tossy - Alltid online

När jag fick min första son -90 SKULLE barn ligga på mage, när jag fick min andra son -94 SKULLE alla barn sova på sidan och när jag fick dotter -95 rekommenderades att barn skulle ligga på rygg
.
Så när jag fick fjärde barnet -09 lät jag honom ligga precis hur han ville.
Så när jag fick fjärde barnet -09 lät jag honom ligga precis hur han ville.
-

jessikan - Galen i vimedbarn.se

Signe sover bäst på sidan, enda gångerna hon sover på rygg är i babyskyddet. Jag tror också att man såklart måste se till vad bebisen mår bra av. Vi pratade med bvc om det här och jag sa att hon nästan bara sover djupt på sidan men att vi var oroliga med tanke på alla rekommendationer om att sova på rygg. Svaret vi fick var att hon självklart skulle få ligga på sidan då
Du kan ju prata med din bvc om du är orolig!
-

MariaTheres - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Mitt första barn örjade sova på mage vid 4 månader, enorm skillnad, inga uppvak på nätterna och toppenmysigt barn på en gång. Min minsting har sovit på mage sen dag ett, hon fick panik på rygg, sov max 20 min i streck, på mage har hon sovit som en stock hela tiden.
Barn kan dö i PSD även på rygg, därför har vi haft andningslarm som en trygghet. Men risken för PSD är väldigt väldigt liten..så jag tycker hela "läggerdudittbarnpåmagedödardudet" är överdriven. Statistisk minskar risken på rygg men det försvinner ju inte, den är bara väldigt liten, oavsett sovställning.
Man måste ju lita på sin magkänsla som i allting annat..
Barn kan dö i PSD även på rygg, därför har vi haft andningslarm som en trygghet. Men risken för PSD är väldigt väldigt liten..så jag tycker hela "läggerdudittbarnpåmagedödardudet" är överdriven. Statistisk minskar risken på rygg men det försvinner ju inte, den är bara väldigt liten, oavsett sovställning.
Man måste ju lita på sin magkänsla som i allting annat..
- Maiyah
- Alltid online

Hej,
Ruben gillar också att ligga på mage, han kan sova på rygg också men jag inbillar mig att han gillar magläget bättre. Hursomhelst får han ligga på mage när jag eller hans pappa är vaken och kan kolla honom med jämna mellanrum. jag ammar och röker inte så jag tänker att jag uteslutit en del risker i alla fall.
Ruben gillar också att ligga på mage, han kan sova på rygg också men jag inbillar mig att han gillar magläget bättre. Hursomhelst får han ligga på mage när jag eller hans pappa är vaken och kan kolla honom med jämna mellanrum. jag ammar och röker inte så jag tänker att jag uteslutit en del risker i alla fall.
- Johannelin
- Gillar vimedbarn.se

7 inlägg • Sida 1 av 1