Sova på mage?
10 inlägg • Sida 1 av 1
Sova på mage?
Lille Charlie är nu en månad och senaste tiden har vi märkt att han gärna och helst sover på mage. Han sover allra bäst då.
Vi har låtit honom sova på mage på bröstet eller i knät, där vi känner att vi har uppsikt över honom. Men kan ju inte sitta med honom så jämt känner jag nu (det blir ju främst så om kvällarna när H lagt sig). Men man bör ju inte låta bebisar sova på mage, så jag känner mig lite villrådig. Maken lät honom sova på magen inatt efter han ätit, från cirka fyra till halv åtta, han sov som en stock verkligen. Känner mig inte rädd för psd, men samtidigt finns det ju i bakhuvudet...
Har en babywatch som vi använder, men den har inte andningslarm och vill inte ha någon sådan heller. Det skulle ju bara spä på eventuell nojja tycker jag.
Vill gärna ha lite synpunkter och råd angående detta med att låta bebis sova på mage.
Vi har låtit honom sova på mage på bröstet eller i knät, där vi känner att vi har uppsikt över honom. Men kan ju inte sitta med honom så jämt känner jag nu (det blir ju främst så om kvällarna när H lagt sig). Men man bör ju inte låta bebisar sova på mage, så jag känner mig lite villrådig. Maken lät honom sova på magen inatt efter han ätit, från cirka fyra till halv åtta, han sov som en stock verkligen. Känner mig inte rädd för psd, men samtidigt finns det ju i bakhuvudet...
Har en babywatch som vi använder, men den har inte andningslarm och vill inte ha någon sådan heller. Det skulle ju bara spä på eventuell nojja tycker jag.
Vill gärna ha lite synpunkter och råd angående detta med att låta bebis sova på mage.
-

fru Wahlström - Alltid online

Re: Sova på mage?
Jag tycker inte det finns så mycket att säga egentligen. Man har med statistik visat att antalet barn som dör i psd minskat sedan man börjat ge rådet att barn ska sova på rygg istället för mage.
Samtidigt finns det massor med barn som sover på mage och inte dör för det. Så egentligen handlar det om dig och hur nojig du är. Jag själv är supernojig men har turen att ha en unge som själv vänder sig till rygg när han sover.
Så om jag var du skulle jag väga att ditt barn sover bättre på magen mot den ökade risken för psd och eventuellt hur din sömn påverkas av oro.
Nu vet inte jag hur ni gör om nätterna men jag liggammar och då somnar knut ofta på sidan för att sedan rulla över till rygg, om han var en magrullare skulle jag överväga att skaffa något litet tungt att lägga för hans mage så att han inte kunde rulla över på just mage. Jag har läst om folk som använt sig av små vetekuddar o dyl för ändamålet.
Samtidigt finns det massor med barn som sover på mage och inte dör för det. Så egentligen handlar det om dig och hur nojig du är. Jag själv är supernojig men har turen att ha en unge som själv vänder sig till rygg när han sover.
Så om jag var du skulle jag väga att ditt barn sover bättre på magen mot den ökade risken för psd och eventuellt hur din sömn påverkas av oro.
Nu vet inte jag hur ni gör om nätterna men jag liggammar och då somnar knut ofta på sidan för att sedan rulla över till rygg, om han var en magrullare skulle jag överväga att skaffa något litet tungt att lägga för hans mage så att han inte kunde rulla över på just mage. Jag har läst om folk som använt sig av små vetekuddar o dyl för ändamålet.
- Gerda
- Har vimedbarn.se som startsida

Vi lät Axel börja sova på mage när han var ca fyra månader. Men trots att han sov mycket bättre, hade jag jätteångest. BVC får det att låta som om ungen dör bara man ens tänker tanken på att ligga på mage. Så är naturligtvis inte fallet.
PSD beror på många faktorer, eller rättare sagt, man tror att vissa åtgärder minskar risken. Det är att sova på mage, inte röka, inte ha för varmt och ha det ventilerat. Det är tyvärr barn som dör även om de sover på rygg. Personligen tror jag mer på de sistnämda faktorerna. Gör vad du känner bäst, du behöver inte prata med BVC om det, för de kommer bara skrämma upp dig.
Jag kommer att låta denna bebis sova på mage om den vill det.
PSD beror på många faktorer, eller rättare sagt, man tror att vissa åtgärder minskar risken. Det är att sova på mage, inte röka, inte ha för varmt och ha det ventilerat. Det är tyvärr barn som dör även om de sover på rygg. Personligen tror jag mer på de sistnämda faktorerna. Gör vad du känner bäst, du behöver inte prata med BVC om det, för de kommer bara skrämma upp dig.
Jag kommer att låta denna bebis sova på mage om den vill det.
-

vildasol - Alltid online

Varför inte andningslarm undrar jag? Vi hade ett till Joel efter en incident när han var 5 månader och jag kan säga dig att det lugnade mig otroligt mycket, jag sov helt klart bättre efter vi inhandlade ett sådant. Kommer använda det redan från start med nästa bebis.
Vad jag vill säga är att det inte är säkert att du nojjar mer bara för att ni har ett andningslarm. Kan också tillägga att vårat har aldrig falsklarmat eller så. Babysense II kan jag rekommendera iaf.
Vad gäller att sova på mage så är jag nog rätt kluven, det är inte för inte som bvc pratar så mycket om att bebisar ska sova på rygg, men samtidigt tror jag inte att det är en ensam faktor till psd, utan som vildasol skriver är det nog ofta flera faktorer som spelar in.
Vad jag vill säga är att det inte är säkert att du nojjar mer bara för att ni har ett andningslarm. Kan också tillägga att vårat har aldrig falsklarmat eller så. Babysense II kan jag rekommendera iaf.
Vad gäller att sova på mage så är jag nog rätt kluven, det är inte för inte som bvc pratar så mycket om att bebisar ska sova på rygg, men samtidigt tror jag inte att det är en ensam faktor till psd, utan som vildasol skriver är det nog ofta flera faktorer som spelar in.
-

Nelia - Alltid online

Minna sov på mage från det att hon var tre månader ungefär. Då började hon rulla runt av sig själv. Jag envisades ett tag med att vända tillbaka henne men hon var väldigt bestämd på den punkten.
Jag tog upp det på BVC och där fick jag veta att jag skulle ta bort kudden och låta henne sova som hon själv ville.
Jag tog upp det på BVC och där fick jag veta att jag skulle ta bort kudden och låta henne sova som hon själv ville.
-

thepal - Alltid online

MIn yngsta har sovit på mage sen dag ett, med andningslarm! Hon sover inte annars. Jag tycker hela grejen är helt uppblåst. Barn dör fortfarande i PSD även fast de sover på rygg så man är ju inte säker ändå. Fattar inte varför inte alla föräldrar har andningslarm om de oroar sig, oavsett om barnet sover på rygg eller mage, för det är ju inte säkert oavsett sovställning. Man vet ju inte varför vissa barn dör! Man vet inte vad det beror på, samtidigt är det ju ett faktum att antalet barn som dör minskat drastiskt sedan 92. Vad man kanske ska nämna samtidigt är att sömnproblemen ökat med ca 50% också sen samma år...de flesta barn sover bättre på mage än på rygg verkar det som..
Min älsta började sova på mage när han var fyra månader, då slutade han äta på natten, var plötsligt mycket skönare att sova än att vara vaken
Min åsikt är att man ska lyssna på barnet och inte på BVC, men visst de halshögg mig nästan på BB.
Att ha brandlarm är ju rätt självklart men det hindrar ju inte att huset kan börja brinna ändå, skillnaden är bara att man har chans att bli varnad i tid, jag ser andningslarm som samma sak. Man har chans att bli varnad i tid om något händer.
Min älsta började sova på mage när han var fyra månader, då slutade han äta på natten, var plötsligt mycket skönare att sova än att vara vaken
Att ha brandlarm är ju rätt självklart men det hindrar ju inte att huset kan börja brinna ändå, skillnaden är bara att man har chans att bli varnad i tid, jag ser andningslarm som samma sak. Man har chans att bli varnad i tid om något händer.
- Maiyah
- Alltid online

Jag själv skulle vara för orolig för att inte använda andningslarm, det är ändå en så pass enkel grej som kan rädda liv.
Jag kan tillägga att jag var skeptisk fram tills att en bebis i mamma-gruppen fick ruskas till liv efter att ha slutat andas i sömnen. Så himla läskigt!
Vill inte skrämmas med exemplet utan bara förklara varför jag tänker som jag gör
Jag kan tillägga att jag var skeptisk fram tills att en bebis i mamma-gruppen fick ruskas till liv efter att ha slutat andas i sömnen. Så himla läskigt!
Vill inte skrämmas med exemplet utan bara förklara varför jag tänker som jag gör
- Snigel
- Alltid online

Snigel skrev:Jag själv skulle vara för orolig för att inte använda andningslarm, det är ändå en så pass enkel grej som kan rädda liv.
Mmm.. det var precis vad jag fick göra med Joel när han var 5 månader, inget jag vill uppleva igen.. (Hoppas inte heller att jag skräms, utan det är väl förklaringen till min inställning till babylarm.)
-

Nelia - Alltid online

Vår lilla sover med på mage helst, 7 veckor är han dock, men vi gör så att om han vill ligga på mage på natten får han sova på min eller sambons mage vilket min BVC sa att var en helt ok lösning för då finns det ingen risk att han slutar andas. Dagtid när han sover på mage ligger han på en filt i soffan, jag har aldrig kudde när han ligger på mage, jag är väl egentligen inte särskilt orolig för psd men jag kollar ändå andningen med jämna mellanrum och man sitter ju oftast och håller honom i handen eller pillar på honom på något sätt när man sitter bredvid så det räcker ju för att eliminera risken.
- calorine
- Har vimedbarn.se som startsida

mina flickor har fått olika från samma bb och bvc här. första skulle bara ligga på sida för rygg och mage var en risk. andra barnet som kom 16månader efter fick rådet rygg inget annat. sista barnet fick jag välja själv, mage, rygg eller sida. för de ansåg att barnet bestämmer ju själv hur den vill ligga och att psd hade ju inte bara med vilket läge barnet låg utan andra faktorer. var jag rädd så tyckte de att man skulle skaffa det där larmet.
Lillan fick ett sådant när hon var runt 4-5månader. hon andadesinte enligt mig, men troligtvis gjorde hon det fast väldigt djupt sa doktorn som tittade på henne.
Lillan fick ett sådant när hon var runt 4-5månader. hon andadesinte enligt mig, men troligtvis gjorde hon det fast väldigt djupt sa doktorn som tittade på henne.
- HärligaTöser
- Alltid online

10 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling