Sova på dagis, hur?
12 inlägg • Sida 1 av 1
Sova på dagis, hur?
Dottern är 15månader nu och kommer att skolas in på dagis i slutet av februari. När hon ska sova en stund på dagen måste jag ligga och hålla om henne för att hon ska somna. Sen kan jag lämna henne utan att hon vaknar utan problem. Men jag funderar på hur detta ska fungera på dagis. Vi måste ju lära henne att somna själv för på dagis lär väl ingen följa samma rutiner som vi. Hur fungerar det på dagis när barnen ska sova/vila?
Jag vill helst inte bråka med henne om det här allt för mycket, men hon måste ju lära sig att kunna somna ensam. Även om hon även i fortsättningen gärna får sova i vår säng. För jag och även andra föräldrar upplever att hon är väldigt mycket tryggare än andras barn som blivit "tvingade" att sova i eget rum relativt tidigt. Därför gör det mig inte ett dugg att vi trängs lite ett tag till, jag har inte bråttom!
Jag vill helst inte bråka med henne om det här allt för mycket, men hon måste ju lära sig att kunna somna ensam. Även om hon även i fortsättningen gärna får sova i vår säng. För jag och även andra föräldrar upplever att hon är väldigt mycket tryggare än andras barn som blivit "tvingade" att sova i eget rum relativt tidigt. Därför gör det mig inte ett dugg att vi trängs lite ett tag till, jag har inte bråttom!
Ella föddes 2008-08-15
-

LinaA - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Sova på dagis, hur?
Vi var också oroliga över hur det skulle gå med Joel när han ska sova middag på förskolan, men det gick förvånansvärt bra. Barn vill gärna göra som andra barn gör, om man säger så. Han somnar på stört. 
-

Nelia - Alltid online

Hej.. min pojke sover med oss i sängen även jag måste ligga och hålla om han när han ska somna pilla i hans hår osv.. men redan första gången dem försökte somna han på dagis lyckades det.. så det är inte säkert att du måste lära henne somna själv.. när min son är redo att sova själv är jag redo
(han har dock sovit i sin säng tills han blev 7 månader sen vände de helt ) det enda jag kan råda till är att aldrig visa att du är osäker när det handlar om dagis dem små känner av det direkt.. lycka till 
- Daniella_
- Har vimedbarn.se som startsida

ojj har glömt uppdatera min ticker min son är ett och ett halvt år snart inte 1 år 
- Daniella_
- Har vimedbarn.se som startsida

Tack! Nu behöver jag kanske inte ha ångest för det i alla fall! En del tycker det är katastrof att Ella sover med oss fortfarande, men vi har en trygg liten tjej som förvånar många
Hon kommer att sova med oss så länge det fungerar!
Ella föddes 2008-08-15
-

Har samma erfarenhet som de andra. Stora killen somnade utan problem på dagis - men jag var oxå orolig innan.
Hur länge man vill sova med sitt barn i sängen eller inte är ju helt upp till var och en och funkar ju olika med olika barn och i olika familjer. Huvudsaken är ju att man hittar ett sätt som funkar för sin egen familj.
Hur länge man vill sova med sitt barn i sängen eller inte är ju helt upp till var och en och funkar ju olika med olika barn och i olika familjer. Huvudsaken är ju att man hittar ett sätt som funkar för sin egen familj.
- Trötta mamman
- Alltid online

Jag tycker inte heller att du behöver vara orolig över hur hon kommer sova på dagis, det går säkert bra. Jag var orolig innan Oskar började hos dagmamman då han aldrig sovit ute i vagnen, då vi inte har möjlighet till det. Hos henne sover dom ute i vagnen, han fattade galoppen första dagen och sov två timmar och gör fortfarande 
Måste dock tillägga att barnen blir inte extra trygga av att sova med/i föräldrarnas säng. Oskar har aldrig sovit med oss och är en oerhört trygg kille
ville bara säga det då jag får höra att jag är håård som låtit mina barn sova i egen säng från den dag dom kom hem från bb.
Måste dock tillägga att barnen blir inte extra trygga av att sova med/i föräldrarnas säng. Oskar har aldrig sovit med oss och är en oerhört trygg kille
- Taweret
- Alltid online

Jag tänkte också som dig att det inte skulle funka, men precis som dom andra hade jag fel
.
Isabelle är en av dom som somnar snabbast på dagis nu. Redan andra dagen efter inskolningen tog hon sin filt och drog den över sig och somnade på en gång berättade fröknarna. Dom kopplar oftast snabbare än vad man tror, dom små
.
Isabelle är en av dom som somnar snabbast på dagis nu. Redan andra dagen efter inskolningen tog hon sin filt och drog den över sig och somnade på en gång berättade fröknarna. Dom kopplar oftast snabbare än vad man tror, dom små
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Taweret skrev:Jag tycker inte heller att du behöver vara orolig över hur hon kommer sova på dagis, det går säkert bra. Jag var orolig innan Oskar började hos dagmamman då han aldrig sovit ute i vagnen, då vi inte har möjlighet till det. Hos henne sover dom ute i vagnen, han fattade galoppen första dagen och sov två timmar och gör fortfarande
Måste dock tillägga att barnen blir inte extra trygga av att sova med/i föräldrarnas säng. Oskar har aldrig sovit med oss och är en oerhört trygg killeville bara säga det då jag får höra att jag är håård som låtit mina barn sova i egen säng från den dag dom kom hem från bb.
Oj, nej det var inte så jag menade. Utan barn som behöver närheten men som tvingas sova i egen säng och kanske till och med i ett annat rum blir otrygga. Vissa barn är ju trygga av naturen och har inte samma behov av den närheten på natten. Men många menar på att Ella nog är så trygg för att hon får sitt personliga behov tillgodosett. Sen kan man ju tycka vad man vill om folk som aldrig resp. alltid sover med sina barn, men det är ju bara personliga åsikter. Själv vill jag vara nära min dotter och hon sover bäst bredvid mig. Så det fungerar bäst för oss!
Ella föddes 2008-08-15
-

LinaA jag ville bara komma med ett litet inlägg. Visst är det så att man ska lyssna på vad barnen vill och vissa barn behöver den där närheten mer än andra. Sen ska man respektera och låta alla göra som dom vill
själv skulle jag dock inte orka ha Oskar i sängen nu då han aldrig ligger still när han är i vår säng, i sin egen lägger han sig och somnar ganska fort 
- Taweret
- Alltid online

på förskolan har dom några magiska knep som jag önskar jag kunde!
men svårsomnade jakob somnar utan problem där varenda dag och har gjort så sedan inskolningen. helt mysko!
-

Kali - Alltid online

Barn är smarta....dom vet att det är skillnad på hemma och på dagis och att man gör olika. Oroa dig inte, dom kommer få henne att sova och hon kommer vara helt ok med deras sätt. Sen måste man vara medveten om att mycket är nytt i början, så skulle det strula med något så får man inte flippa ut i panik....det ger med sig.
- sprallos
12 inlägg • Sida 1 av 1