Sova middag?
9 inlägg • Sida 1 av 1
Sova middag?
När brukar barn sluta sova middag?! Klart att det är olika, men hur har det vart med era barn? Ella blir är 1 år och 10 månader, och ibland sover hon middag och ibland ( som idag ) går det inte alls att få henne att somna mitt på dagen. Känns som det är lite tidigt att sluta sova middag, men det kanske det inte är?!
-

mallan29 - Alltid online

Re: Sova middag?
Sånt kan gå i vågor. Vår son är drygt 2år o han sover allt mellan 1h o 4h helt beroende på nattens sömn, dagens aktiviterter mm... Det viktiga är nog att låta barnen styra hur länge de sover o att "alltid" ha någon slags vila tex efter lunch så att de alltid har chansen att somna om de behöver. Läs en saga eller lyssna på musik tex.
Jag jobbar på förskola o där har vi väldigt olika vanor hos barnen, de flesta sover upp till tre års ålder iaf, en del är 5år o behöver fortfarande sova flera timmar för att orka.
Det enda problemet jag ser med middagssömnens vara eller inte vara är när vi vuxna går in o bestämmer att de inte får sova längre. Resulterar allt som oftast i trötta, tjuriga o allmänt tråkiga barn som ofta äter dåligt o har lätt för att bli sura..
Lycka till!
Jag jobbar på förskola o där har vi väldigt olika vanor hos barnen, de flesta sover upp till tre års ålder iaf, en del är 5år o behöver fortfarande sova flera timmar för att orka.
Det enda problemet jag ser med middagssömnens vara eller inte vara är när vi vuxna går in o bestämmer att de inte får sova längre. Resulterar allt som oftast i trötta, tjuriga o allmänt tråkiga barn som ofta äter dåligt o har lätt för att bli sura..
Lycka till!
- jessica81
- Alltid online

Här sovs det fortfarande och Tim är nog en sån som kommer sova middag tills han är just fem!
Han sover alltid mellan 2-3 timmar per dag och är ändå trött klockan sju på kvällen. Så det är nog väldigt olika men jag håller med om det som jessica skriver om att iaf ha en vila efter lunch även om hon inte vill sova.
-

Fluffis - Alltid online

Liam sover oftast en gång om dagen, i ca 2 timmar. Fast det varierar- ibland klämmer han in två sovpass (om vi åker bil tex) och ibland nöjer han sej med ett. Han sover dock alltid minst ett pass för annars blir han ett litet monster. Så vi lägger honom oavsett hur pigg han låtsas vara... 
- Snigel
- Alltid online

Här sovs det lite olika mycket. Hemma kan han sova allt från ingenting till två ggr a 2 timmar åt gången. Hos dagmamman sover han alltid ca 2 tim. Han kommer att få sova så länge han själv önskar det, men frågan är hur mycket han själv kommer att kunna sova i höst när han börjar på stort dagis, då han är relativt lät störd.
- Taweret
- Alltid online

Det går i vågor här hemma, men Elis blir snart 3 och behöver fortfarande sova middag. Vi har dock märkt att det är svårt att få honom att sova hemma på dagen i egen säng, men han somnar alltid om man åker bil eller är ute och går med vagnen.
- shoegal
- Alltid online

Tack för alla svar. Är absolut inte så att jag inte vill att hon ska sova. Tvärtom, jag behöver den där tiden mitt på dagen att få ta det lite lugnt. Men just nu är det väldigt svårt att få henne att sova mitt på dagen. Idag vägrade hon också somna i sängen igen, så min sambo gick ut med henne i vagnen och då somnade hon tillslut. Men 2 gånger / dag det går INTE med henne. :=)
-

mallan29 - Alltid online

Sebbe har sovit en gång per dag länge - fast då kan han sova 2-3 timmar. Men nu i veckan har han vägrat sova middag en dag samt idag. Han somnade nyss mitt i maten - han var alltså trött men ville ändå inte sova. Såg riktigt roligt ut
) Jag vill oxå att han ska fortsätta med middagssovandet så jag får lite lugn på dagen samt en kille som orkar med hela dagen utan att bli för trött. Kommer inte ihåg när storebror slutade med middagsluren men har för mig att han var runt tre år.
- Trötta mamman
- Alltid online

Victor sover alltid, varje dag vid ungefär samma tidpunkt på dagen. Han sover 45-60 min ungefär. Skulle han fortsätta sova över timmen så väcker vi honom efter max 1½ timme. Då är han trött till 19 då han somnar varje kväll. Han är liksom lilla rutin herrn. Mycket pga att vi vill ha det så såklart.
- sprallos
9 inlägg • Sida 1 av 1