Sova i egen säng??
22 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Sova i egen säng??
Hej!
Min dotter är drygt två år, hon har alltid sovit i sin egen säng.
Fram tills hon fyllde två, då började hon drömma massa mardrömmar så sedan dess har hon sovit mellan mig och pappan.
Nu vill inte jag att hon ska sova mellan oss längre. Det är mysigt att ha henne där men jag och pappan vill ju ha det lite mysigt också
Någon som har bra tips om hur jag får henne att sova i sin säng igen??
Min dotter är drygt två år, hon har alltid sovit i sin egen säng.
Fram tills hon fyllde två, då började hon drömma massa mardrömmar så sedan dess har hon sovit mellan mig och pappan.
Nu vill inte jag att hon ska sova mellan oss längre. Det är mysigt att ha henne där men jag och pappan vill ju ha det lite mysigt också
Någon som har bra tips om hur jag får henne att sova i sin säng igen??
- flower
- Börjar hänga här en del

eftersom hon sovit själv förut borde det gå bra vänja henne vid det igen? Men jag har inga tips tyvärr...... min skrutt har aldrig sovit i egen säng hittils.... så jag vill oxå ha tips
men håller med dej att det är mysigt ju 
-

acko - Alltid online

Oj, vad svårt! Har ingen erfarenhet av detta heller. Men hon börjar ju bli såpass stor att man kan prata mde henne om det.
Har du provat att helt enkelt bara fråga henne om hon inte vill sova i sin egen fina säng?
Börja att natta en nalle i hennes säng, när hon är med så att hon ser och är med. Sen kanske du kan låtsas att nallen helst vill att din dotter ska sova bredvid den i sängen på natten?
Hm, är jag pedagogisk eller galen?
Ingen aning, men du får berätta sen hur det går. 
Har du provat att helt enkelt bara fråga henne om hon inte vill sova i sin egen fina säng?
Börja att natta en nalle i hennes säng, när hon är med så att hon ser och är med. Sen kanske du kan låtsas att nallen helst vill att din dotter ska sova bredvid den i sängen på natten?
Hm, är jag pedagogisk eller galen?
-

fumlan - Alltid online

Tyka skrev:Att lyfta henne till sin säng när hon somnat då?
Jag har hört att det kan skapa otrygghet att låta barnet vakna på ett annat ställe än där det somnade. Det är klart att hon kanske kan vänja sig, om hon alltid vaknar i sin egen säng...
-

fumlan - Alltid online

Hej och tack för alla svar!
Jag provade lyfta in henne i sin säng när hon hade somnat. Gissa om hon blev ledsen när hon vaknade mitt i natten......hon sprang in till mig och sa att någon hade tagit henne när hon sov. Sedan låg hon och höll runt min hals(jättehårt) hela natten.
Fumlan: att natta nallen låter jättebra, det ska jag verkligen prova.
Jag ska prova det redan ikväll.....jag återkommer med resultatet..

Jag provade lyfta in henne i sin säng när hon hade somnat. Gissa om hon blev ledsen när hon vaknade mitt i natten......hon sprang in till mig och sa att någon hade tagit henne när hon sov. Sedan låg hon och höll runt min hals(jättehårt) hela natten.
Fumlan: att natta nallen låter jättebra, det ska jag verkligen prova.
Jag ska prova det redan ikväll.....jag återkommer med resultatet..
- flower
- Börjar hänga här en del

En sak du kan göra är ju att låta henne känna att hon är med och bestämmer genom att ni gemensamt väljer en dag (någon vecka framåt i tiden), hon kan själv få välja en dag genom att peka i almanackan, när hon ska sova i sin egen säng. Lägg fram det som ett toppenförslag "Vet du - nu ska du snart få sova i din egen säng igen, visst är det spännande och kul?!" Sen kan ni räkna ner tillsammans varje morgon "idag är det fyra dagar kvar tills du ska få sova i din säng...."
Åk och köp något nytt fint påslakan (som hon får välja) och bädda med tillsammans i hennes säng....
Hoppas det går bra! Det enda som fungerar tror jag är att man själv känner sig motiverad till 100%, att man inte ger vika om hon börjar gnälla eller protestera. Viktigt också att pappan är lika motiverad.
Åk och köp något nytt fint påslakan (som hon får välja) och bädda med tillsammans i hennes säng....
Hoppas det går bra! Det enda som fungerar tror jag är att man själv känner sig motiverad till 100%, att man inte ger vika om hon börjar gnälla eller protestera. Viktigt också att pappan är lika motiverad.
-

HelenaS - Alltid online

Precis vad jag skulle tipsa om! Ella somnar ÄNTLIGEN själv i sin egen säng! - Bättre sömn till alla!
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
fumlan skrev:Tyka skrev:Att lyfta henne till sin säng när hon somnat då?
Jag har hört att det kan skapa otrygghet att låta barnet vakna på ett annat ställe än där det somnade. Det är klart att hon kanske kan vänja sig, om hon alltid vaknar i sin egen säng...
Nä, du har rätt. Man kan ju tänka sej själv att vakna någon annanstans än där man somnade
-

Tyka - Alltid online

22 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barns hälsa & utveckling