Banner Forum Image

Sova i egen säng??

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Sova i egen säng??

Inläggav flower » tor dec 13, 2007 17:01

Hej!

Min dotter är drygt två år, hon har alltid sovit i sin egen säng.
Fram tills hon fyllde två, då började hon drömma massa mardrömmar så sedan dess har hon sovit mellan mig och pappan.
Nu vill inte jag att hon ska sova mellan oss längre. Det är mysigt att ha henne där men jag och pappan vill ju ha det lite mysigt också :oops:
Någon som har bra tips om hur jag får henne att sova i sin säng igen??
Bild
flower
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav acko » tor dec 13, 2007 17:19

eftersom hon sovit själv förut borde det gå bra vänja henne vid det igen? Men jag har inga tips tyvärr...... min skrutt har aldrig sovit i egen säng hittils.... så jag vill oxå ha tips ;-) men håller med dej att det är mysigt ju :-D
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » tor dec 13, 2007 17:26

Oj, vad svårt! Har ingen erfarenhet av detta heller. Men hon börjar ju bli såpass stor att man kan prata mde henne om det.

Har du provat att helt enkelt bara fråga henne om hon inte vill sova i sin egen fina säng?

Börja att natta en nalle i hennes säng, när hon är med så att hon ser och är med. Sen kanske du kan låtsas att nallen helst vill att din dotter ska sova bredvid den i sängen på natten?

Hm, är jag pedagogisk eller galen? :lol: Ingen aning, men du får berätta sen hur det går. :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Helen » tor dec 13, 2007 18:45

Hi-hi,,,,fumlan,,,,det var ju en toppen idé. Har heller inga bra råd att ge för Zelda sover ju också inne hos oss i sängen.
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tyka » tor dec 13, 2007 18:52

Att lyfta henne till sin säng när hon somnat då?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tyka
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » tor dec 13, 2007 22:16

Tyka skrev:Att lyfta henne till sin säng när hon somnat då?

Jag har hört att det kan skapa otrygghet att låta barnet vakna på ett annat ställe än där det somnade. Det är klart att hon kanske kan vänja sig, om hon alltid vaknar i sin egen säng... :roll:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Xena66 » fre dec 14, 2007 01:46

Hmm har ingen anning mina barn har alltid sovit i sin egen säng,tala om hur det går och vad du gjorde.
BildBild

]
Användarvisningsbild
Xena66
Alltid online
Alltid online

Inläggav flower » fre dec 14, 2007 09:35

Hej och tack för alla svar!
Jag provade lyfta in henne i sin säng när hon hade somnat. Gissa om hon blev ledsen när hon vaknade mitt i natten......hon sprang in till mig och sa att någon hade tagit henne när hon sov. Sedan låg hon och höll runt min hals(jättehårt) hela natten.
Fumlan: att natta nallen låter jättebra, det ska jag verkligen prova.
Jag ska prova det redan ikväll.....jag återkommer med resultatet..
:D
Bild
flower
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav acko » fre dec 14, 2007 10:18

Jag har en kompis vars dotter sov med föräldrarna tills hon var 4, då sa hon helt plötsligt en dag NU vill jag ha eget rum, och sen dess har hon inte sovit hos dem. Hon är 7 nu.
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » fre dec 14, 2007 10:29

En sak du kan göra är ju att låta henne känna att hon är med och bestämmer genom att ni gemensamt väljer en dag (någon vecka framåt i tiden), hon kan själv få välja en dag genom att peka i almanackan, när hon ska sova i sin egen säng. Lägg fram det som ett toppenförslag "Vet du - nu ska du snart få sova i din egen säng igen, visst är det spännande och kul?!" Sen kan ni räkna ner tillsammans varje morgon "idag är det fyra dagar kvar tills du ska få sova i din säng...."

Åk och köp något nytt fint påslakan (som hon får välja) och bädda med tillsammans i hennes säng....

Hoppas det går bra! Det enda som fungerar tror jag är att man själv känner sig motiverad till 100%, att man inte ger vika om hon börjar gnälla eller protestera. Viktigt också att pappan är lika motiverad.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav mal » fre dec 14, 2007 23:15

hon sprang in till mig och sa att någon hade tagit henne när hon sov. Sedan låg hon och höll runt min hals(jättehårt) hela natten.

Lilla vännen då...stackare, vad obehagligt det måste ha varit för henne!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » fre dec 14, 2007 23:23

Åk och köp något nytt fint påslakan (som hon får välja) och bädda med tillsammans i hennes säng....

Precis vad jag skulle tipsa om! Ella somnar ÄNTLIGEN själv i sin egen säng! - Bättre sömn till alla!
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Helen » fre dec 14, 2007 23:42

Ja vad skönt för er,,,,
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » lör dec 15, 2007 00:01

... fast tuva vaknar ju o ska äta.
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Tyka » lör dec 15, 2007 00:33

fumlan skrev:
Tyka skrev:Att lyfta henne till sin säng när hon somnat då?

Jag har hört att det kan skapa otrygghet att låta barnet vakna på ett annat ställe än där det somnade. Det är klart att hon kanske kan vänja sig, om hon alltid vaknar i sin egen säng... :roll:

Nä, du har rätt. Man kan ju tänka sej själv att vakna någon annanstans än där man somnade :shock: Scary
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tyka
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling