Somnar vid bröstet
6 inlägg • Sida 1 av 1
Somnar vid bröstet
Hej, har en riktigt matglad liten kille (en vecka gammal idag). Han äter gärna ofta och länge och det är inga problem egentligen men det vore skönt om han åt mer men lite mer sällan. Idag har jag ammat honom i sammanlagt 1,5 timme under 2 timmar.
På BB tipsade de om att jag ska amma honom på båda sidor varje gång (förmodligen för att han ska bli mer mätt) och kanske erbjuda honom det första bröstet en gång till sedan om det behövs.
Har försökt detta men han somnar ju hela tiden! I de flesta fall så somnar han efter 5 minuter vid bröstet och jag måste ruska till honom eller ta bort honom från bröstet för att han ska vakna till och fortsätta äta. Vissa nätter har han legat vid bröstet i flera timmar och snuttat. Nätterna är dock inga problem för då sover ju jag med och om han bara vill snutta så är det helt ok. Han sover ju bra.
Tänkte om någon varit med om samma sak och om ni kan berätta hur ni har gjort eller gör. Jag vet att det bara gått en vecka och att man inte kan förvänta sig att ha rutin på saker redan nu.
På BB tipsade de om att jag ska amma honom på båda sidor varje gång (förmodligen för att han ska bli mer mätt) och kanske erbjuda honom det första bröstet en gång till sedan om det behövs.
Har försökt detta men han somnar ju hela tiden! I de flesta fall så somnar han efter 5 minuter vid bröstet och jag måste ruska till honom eller ta bort honom från bröstet för att han ska vakna till och fortsätta äta. Vissa nätter har han legat vid bröstet i flera timmar och snuttat. Nätterna är dock inga problem för då sover ju jag med och om han bara vill snutta så är det helt ok. Han sover ju bra.
Tänkte om någon varit med om samma sak och om ni kan berätta hur ni har gjort eller gör. Jag vet att det bara gått en vecka och att man inte kan förvänta sig att ha rutin på saker redan nu.
- Dannie
- Har vimedbarn.se som startsida

Re: Somnar vid bröstet
Bebisen ska äta i tid o otid för att din kropp ska fatta att den ska producera ordentligt med mjölk. Har du ett barn som går upp lite långsammare än genomsnittet o du är orolig över det kan du tex se till att det inte är så varm o gott att ligga vid ditt bröst, du kan också kittla under foten o killa i handen. Det ska stimulera sugreflexen. I övrigt är det fullt normalt att små bebisar sover en hel del. Din bebis styr det helt o hållet själv om du låter honom (förutsatt att han går upp i vikt). Amma fritt o njut av ditt lilla hjärta. Snart är han vaken mer än du orkar he he.
- che
- Alltid online

Glömde säga att en nyförding har ju en ganska så liten magsäck vilket såklart gör att det finns begränsat med utrymme.Bröstmjölk är också lättsmält o därför blir de snabbt hungriga igen. Vissa bebisar äter länge o andra tömmer bröstet mer effektivt o fem minuter kan absolut vara ok för en snabbsugare så att säga.
Så många gånger jag trott att min mjölk inte räckt till o att bebisen inte blivit mätt. Hade jag fått en slant varje gång jag tvivlat så hade jag bott på en privat ö. Jag önskar att jag vetat då det jag vet nu, att min kropp kan o att det är normalt att en bebis äter oregelbundet, snabbt o ibland (särskilt i början) äter f yra, fem timmar på raken. Jag önskar också att jag vetat att barn har en miljard utv faser då de beter sig....ja annorlunda.
Tittade igår på kort på min lilla goding som nyfödd. Blev lite tårögd, det har gått så fort för h*n att bli elva månader o jag har oroat mig aldeldess för mkt. Har ju knappt hunnit njuta av det underbara barnet som kom till just mig. Jag ammar för övrigt ff skrutten o det är ett under för det har varit minst sagt smärtsamt o ett förbannat gissel det här med amningen.
Lycka till o kom ihåg att din kropp kan. Bebisar ska gråta, gnälla o vara missnöjda ibland. Allt ingår i utvecklingen. (själv hade man väl gått under om man utv så snabbt som småttingarna gör!)
Så många gånger jag trott att min mjölk inte räckt till o att bebisen inte blivit mätt. Hade jag fått en slant varje gång jag tvivlat så hade jag bott på en privat ö. Jag önskar att jag vetat då det jag vet nu, att min kropp kan o att det är normalt att en bebis äter oregelbundet, snabbt o ibland (särskilt i början) äter f yra, fem timmar på raken. Jag önskar också att jag vetat att barn har en miljard utv faser då de beter sig....ja annorlunda.
Tittade igår på kort på min lilla goding som nyfödd. Blev lite tårögd, det har gått så fort för h*n att bli elva månader o jag har oroat mig aldeldess för mkt. Har ju knappt hunnit njuta av det underbara barnet som kom till just mig. Jag ammar för övrigt ff skrutten o det är ett under för det har varit minst sagt smärtsamt o ett förbannat gissel det här med amningen.
Lycka till o kom ihåg att din kropp kan. Bebisar ska gråta, gnälla o vara missnöjda ibland. Allt ingår i utvecklingen. (själv hade man väl gått under om man utv så snabbt som småttingarna gör!)
- che
- Alltid online

kan bara säga amen till allt som che skrivit!
o lägga till att när de blir lite större, kanske 3 månader sådär iaf, då börjar de ofta äta lite effektivare, dvs fortare o mera o inte lika ofta. i början kan det kännas som att man sitter med tuttarna framme dygnet runt o det gör man ju också ofta men det är helt normalt! o det blir bättre helt automatiskt
o lägga till att när de blir lite större, kanske 3 månader sådär iaf, då börjar de ofta äta lite effektivare, dvs fortare o mera o inte lika ofta. i början kan det kännas som att man sitter med tuttarna framme dygnet runt o det gör man ju också ofta men det är helt normalt! o det blir bättre helt automatiskt
-

Kali - Alltid online

ja skriver under övriga talare. liam åt en timme varannan timme konstant hela dygnet första tiden. kan ju tillägga att han bara åt från ena bröstet i taget. sen började han effektivisera och kunde äta mer sällan och snabbare. han kunde även somna och var en liten glädje ätare. han sög några tag, låg och fundera, sög lite till, kanske somna. jag tyckte det va jobbigt för det kändes som ja bara amma hela tiden, men jag fick gilla läget och det gick över.
-

ToToRo - Alltid online

hehe, ja man får helt enkelt finna sig i att vara mjölkmaskin just nu då.
Som sagt, det är egentligen inga problem. Var bara nyfiken på om det GÅR att påverka det där.
Han sover iaf länge på morgnarna och sover jättebra på nätterna än så länge så man ska väl njuta så länge man kan.
Känner absolut igen hans dygnsrytm från när han låg i magen.
Han sover iaf länge på morgnarna och sover jättebra på nätterna än så länge så man ska väl njuta så länge man kan.
- Dannie
- Har vimedbarn.se som startsida

6 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling