Sommar och sol, hur gör man vid stranden?
11 inlägg • Sida 1 av 1
Sommar och sol, hur gör man vid stranden?
Förra sommaren var Oliver så liten så han var aldrig i solen utan låg skyddad i skuggan i vagnen mest hela tiden men det är ju lite andra bullar den här sommaren.
Det jag funderar på är hur vi ska klä honom när vi åker till stranden, ett par badkallingar känns litet men det kanske räcker och använda solkräm med hög SPF?
Eller ska vi satsa på en baddräkt med SPF?
Hej och hå vilka bekymmer man har va..
Det jag funderar på är hur vi ska klä honom när vi åker till stranden, ett par badkallingar känns litet men det kanske räcker och använda solkräm med hög SPF?
Eller ska vi satsa på en baddräkt med SPF?
Hej och hå vilka bekymmer man har va..
- Danem
- Alltid online

Re: Sommar och sol, hur gör man vid stranden?
Vi kommer köra med bad"dräkt" med SPF. Sedan solskyddsfaktor på det som sticker ut.
Hemma i trädgården har jag börjat klä honom i pyjamas (!) med långa armar o ben när det är soligt o varmt eftersom han just nu inte har några kläder som är luftiga nog. Pyjamasen funkar jättebra faktiskt.
Hemma i trädgården har jag börjat klä honom i pyjamas (!) med långa armar o ben när det är soligt o varmt eftersom han just nu inte har några kläder som är luftiga nog. Pyjamasen funkar jättebra faktiskt.
- Snigel
- Alltid online

Det beror ju lite på vad för hudtyp barnet har,en del bränner sig jätte lätt och andra är ju lite mer "soltåliga". Hur som helst bör ju inga barn vara för länge i solen såklart. Förra året använde vi solkräm med väldigt hög SPF och det funkade bra,jag tyckte inte man var ute i solen så jätte långa stunder ändå,och försökte lägga filten i skuggan om det var en jätte varm dag för att slippa solsting i värmen.. Ibland fick han ha en T-shirt på sig när han badade för att skydda lite extra,och solhatt såklart.
Funderar ändå på en "dräkt" i år så man slipper smörja så ofta,så fort han varit i och plaskat
Vi får se vad det blir..
Funderar ändå på en "dräkt" i år så man slipper smörja så ofta,så fort han varit i och plaskat
-

*Isa* - Gillar vimedbarn.se

det finns ju som sagt såna uv dräkter de e en t shirt och badbyxor i sånt material med solfaktor och uv skydd. vi köpte en på hm i går. fanns bara star wars till killar men man får nöja sig 
- hellokitty
- Alltid online

Joel hade UV-dräkt på sig förra sommaren och så smörjde vi med Vichy solskydd med SPF 50 (tror jag), det är den som säljs på Apoteket iaf och som fått bäst betyg i ett test i Göteborgs-Posten en gång.
I år är han 2 ½ och vi kommer nog låta han gå i sina badshorts som vi ändå köpte till simskolan och så en t-shirt eller linne på överkroppen, och smörja med Vichy på kroppen, man måste ju tänka på att solen kan bränna genom t-shirts. Han har alltid keps på sig så ansiktet tar inte så mycket stryk av solen ändå.
I år är han 2 ½ och vi kommer nog låta han gå i sina badshorts som vi ändå köpte till simskolan och så en t-shirt eller linne på överkroppen, och smörja med Vichy på kroppen, man måste ju tänka på att solen kan bränna genom t-shirts. Han har alltid keps på sig så ansiktet tar inte så mycket stryk av solen ändå.
-

Nelia - Alltid online

Vi använder än så länge spf 50 + solhatt, har låtit honom lufta nu när det varit varmt å fint! Får se om vi köper ngn uv-dräkt, tycker att det är skönt för honom slippa massa kläder när det är möjligt
Filt i skuggan är lättare sagt än gjort
Eller filten kan ju ligga där, dock mera sällsynt att Theo är där 
-

SofieLouise - Alltid online

Jag har ingen som helst förhoppning om att hålla snabbaste räkan i skuggan i år men har en plan.
Har tänkt hålla det stackars barnet inomhus mellan elva o tre om det är möjligt. Fan, man orkar ju själv inte med hettan liksom. Har också beställt en fysikalisk solskyddskräm som kommer användas i nödfall på nån liten haka eller fot som är svår att klä in. Tänker försöka ha på luftiga men långärmade kläder o äger också två par solskyddsdräkter, får se om de kommer användas. I övrigt har jag väl tänkt hålla barnet på skuggiga gårdar här i stan så gott vi kan.
Vi är uberkänsliga, såklart ska man inte ha barn i sol men mitt barn har verklgen känslig hy, liksom jag så jag kommer försöka vara så hysterisk jag orkar helt enkelt.
Har tänkt hålla det stackars barnet inomhus mellan elva o tre om det är möjligt. Fan, man orkar ju själv inte med hettan liksom. Har också beställt en fysikalisk solskyddskräm som kommer användas i nödfall på nån liten haka eller fot som är svår att klä in. Tänker försöka ha på luftiga men långärmade kläder o äger också två par solskyddsdräkter, får se om de kommer användas. I övrigt har jag väl tänkt hålla barnet på skuggiga gårdar här i stan så gott vi kan.
Vi är uberkänsliga, såklart ska man inte ha barn i sol men mitt barn har verklgen känslig hy, liksom jag så jag kommer försöka vara så hysterisk jag orkar helt enkelt.
- che
- Alltid online

Förra året hade Noel en UV dräkt och solskyddkräm med SPF 50, och självklart en solhatt. Köpte även ett strandtält som han kunde sitta i och äta frukt och sånt.
I år har jag köpt solskyddsfaktor SPF 50 från apoteket, det som fick bäst i test i Rån och Rön (tror jag att det var). Det jag är säker på är att han kommer ha det och en solhatt. Tror jag kommer att köpa ett par badbyxor till han i år.
Sen har jag strandtältet som får följa med. Visst tar det jääääätte stor plats när man sätter upp det men vad gör det när jag skyddar mitt barn och hans kompisar som oftast är med
I år har jag köpt solskyddsfaktor SPF 50 från apoteket, det som fick bäst i test i Rån och Rön (tror jag att det var). Det jag är säker på är att han kommer ha det och en solhatt. Tror jag kommer att köpa ett par badbyxor till han i år.
Sen har jag strandtältet som får följa med. Visst tar det jääääätte stor plats när man sätter upp det men vad gör det när jag skyddar mitt barn och hans kompisar som oftast är med
-

MinisMamma - Alltid online

nu är mina barn kanske lite tåligare eftersom deras pappa är mörk o de har bra pigment från början men vi har haft hög solskyddsfaktor, lång t-shirt (men inga badbyxor för träningens skull...
) o solskyddshatt på huvudet. vi var i tunisien 3 veckor förra året o bodde mer eller mindre i vattnet o jakob blev pepparkaksbrun men brände sig aldrig. den mesta sandleken ägnade vi oss åt under parasollet i skuggan
-

Kali - Alltid online

Jag har då absolut inte nån aning hur känslig han är för solen eftersom han aldrig har varit ute i den utan kläder
Men solskyddsfaktor är ju ett måste vilket som och även solhatt såklart, har redan handlat en vanlig i tyg och ska hitta en UV-hatt till stranden och en UV-dräkt!
Vars har du hittat strandtältet MinisMamma?
Jag är ute efter ett sånt jag med, hade varit så bra att ha men jag vet inte vars man kan hitta det. Kommer knappt nåt när jag googlar heller, mest gamla annonser haha
För mig spelar det ingen roll om det tar stor plats, när vi är på stranden är det på Pite Havsbad nära nudisterna så det är ganska glest med folk
Men solskyddsfaktor är ju ett måste vilket som och även solhatt såklart, har redan handlat en vanlig i tyg och ska hitta en UV-hatt till stranden och en UV-dräkt!
Vars har du hittat strandtältet MinisMamma?
Jag är ute efter ett sånt jag med, hade varit så bra att ha men jag vet inte vars man kan hitta det. Kommer knappt nåt när jag googlar heller, mest gamla annonser haha
För mig spelar det ingen roll om det tar stor plats, när vi är på stranden är det på Pite Havsbad nära nudisterna så det är ganska glest med folk
- Danem
- Alltid online

Jag hittade mitt på Intersport förra året... 
Köpte den för på nåt erbjudande dom hade, så jag betalade bara 150kr och den är stooor men liten att ta med sig
Köpte den för på nåt erbjudande dom hade, så jag betalade bara 150kr och den är stooor men liten att ta med sig
-

MinisMamma - Alltid online

11 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Allmänna trådar om barn