Som lök på laxen....
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Som lök på laxen....
Ja, som en extrakul grej så har lilleman inte bara astma numera. Han har även krupp.
Allt började i fredags kväll. Han hade hög feber men var inte speciellt påverkad.
I lördags på dagen hade han feber men var med. Han hostade litegrann men inget oroväckande. Han fick sin vanliga astmamedicin och blev väl lite bättre.
Vi har varit hos mina föräldrar i Dalarna för att fira bröllop så det var lite viktigt att han var med så till kyrka fick han följa men.
Men sen var det stopp. Min man åkte hem med honom till moma och moppa, dom var med på bröllopet dom också.
Kvällen och natten var kaotisk! Han fick en jättekonstig hosta. Det lät som hundskall ungefär.
Men på sjukvårdsupplysningen sa dom att det var pga febertoppar...
Imorse kl 6 fick jag nog. Då ringde jag till akuten i min hemstad men dom har ingen barnjour så vi packade in en otroligt febrig kille i bilen och åkte de sju milen till Falu lasarett.
Där konstaterade sjuksköterskan att han hade dåliga värden och läkaren kom snabbt för att ordinera adrenalin.
Han fick inhalera och sen så släppte det lite. Han fick även cortisontabletter.
Vi har åkt hem nu och resan hem var en pärs. Han ville bara sitta hos mig och det är ju svårt när man åker bil. Men nu är vi hemma och han sover. Rosslig som 17 så jag räknar med en sömnlös natt med en liten ledsen kille.
Imorgon ska jag ringa hans ordinarie läkare som får kolla på honom också....
Jag tycker att det borde räcka med astma. Varför ska han behöva få krupp också????
Allt började i fredags kväll. Han hade hög feber men var inte speciellt påverkad.
I lördags på dagen hade han feber men var med. Han hostade litegrann men inget oroväckande. Han fick sin vanliga astmamedicin och blev väl lite bättre.
Vi har varit hos mina föräldrar i Dalarna för att fira bröllop så det var lite viktigt att han var med så till kyrka fick han följa men.
Men sen var det stopp. Min man åkte hem med honom till moma och moppa, dom var med på bröllopet dom också.
Kvällen och natten var kaotisk! Han fick en jättekonstig hosta. Det lät som hundskall ungefär.
Men på sjukvårdsupplysningen sa dom att det var pga febertoppar...
Imorse kl 6 fick jag nog. Då ringde jag till akuten i min hemstad men dom har ingen barnjour så vi packade in en otroligt febrig kille i bilen och åkte de sju milen till Falu lasarett.
Där konstaterade sjuksköterskan att han hade dåliga värden och läkaren kom snabbt för att ordinera adrenalin.
Han fick inhalera och sen så släppte det lite. Han fick även cortisontabletter.
Vi har åkt hem nu och resan hem var en pärs. Han ville bara sitta hos mig och det är ju svårt när man åker bil. Men nu är vi hemma och han sover. Rosslig som 17 så jag räknar med en sömnlös natt med en liten ledsen kille.
Imorgon ska jag ringa hans ordinarie läkare som får kolla på honom också....
Jag tycker att det borde räcka med astma. Varför ska han behöva få krupp också????
- Fru S.
- Alltid online

Re: Som lök på laxen....
Åh nej!!!!!!!! Stackars lilla Gurkan!!!! Och stackars er som säkert är hur trötta och oroliga som helst just nu!!!!!!! Många krya på dig Gurkan kramar från oss. Och till Mamma och Pappa också så ni orkar en natt till.
- Lejonella
- Alltid online

Stackare 
Hoppas att ni får lite sömn i natt alla tre och att Gustav blir bättre, lider med honom.
Styrke kramar!
Hoppas att ni får lite sömn i natt alla tre och att Gustav blir bättre, lider med honom.
Styrke kramar!
- Taweret
- Alltid online

Men lilla söta Gustav... stackare
Kramar till er!
- Ki27
- Alltid online

Gud vad jobbigt. Att man inte uppskattar mer att vara frisk...när jag hör din oro o trötthet blir jag extra tacksam att vi förskonats hitintills med sån dynga.
Vad gör cortisontabletterna?
Hoppas nu att ni hade en någolunda lindrig natt...o att du får bättre hjälp hos din vanliga läkare.
Vad gör cortisontabletterna?
Hoppas nu att ni hade en någolunda lindrig natt...o att du får bättre hjälp hos din vanliga läkare.
- che
- Alltid online

Tack för stödet! Ni är helt underbara!
Han mådde så dåligt i morse. Jag var rädd. Fick inte ner febern och han var så tungandad.
Jag ringde barnmottagningen här ute och det var bara att komma!
Hans doktor lyssnade, petade och gick igenom hela ungen. Dessutom tog han sig tid att prata lite mer med mig om krupp och astma och infektioner som drabbar små barn.
Han fick inhalationer och cortison och dom tog prover som såg helt ok ut.
Det är ett virus han har fått men eftersom han har luftrörsproblem så blir det så här. Det växer förmodligen bort.
che: Cortison hjälper till att ta bort inflammationen i hans lungor. Så att det inte utvecklas till lunginflammation. Och det tar bort lite feber också.
Han har druckit och ätit dåligt så han fick vatten i en spruta men när vi kom hem sveper ungen nyponsoppa och nu har han ätit tomatsås, makaroner och mozzarella.
Jag är jättetrött och tacksam över att han piggare.
Nu hoppas jag på att han blir bättre och får vara frisk länge!
Han mådde så dåligt i morse. Jag var rädd. Fick inte ner febern och han var så tungandad.
Jag ringde barnmottagningen här ute och det var bara att komma!
Hans doktor lyssnade, petade och gick igenom hela ungen. Dessutom tog han sig tid att prata lite mer med mig om krupp och astma och infektioner som drabbar små barn.
Han fick inhalationer och cortison och dom tog prover som såg helt ok ut.
Det är ett virus han har fått men eftersom han har luftrörsproblem så blir det så här. Det växer förmodligen bort.
che: Cortison hjälper till att ta bort inflammationen i hans lungor. Så att det inte utvecklas till lunginflammation. Och det tar bort lite feber också.
Han har druckit och ätit dåligt så han fick vatten i en spruta men när vi kom hem sveper ungen nyponsoppa och nu har han ätit tomatsås, makaroner och mozzarella.
Jag är jättetrött och tacksam över att han piggare.
Nu hoppas jag på att han blir bättre och får vara frisk länge!
- Fru S.
- Alltid online

Fru S vad skönt att ni har en bra läkare som tar er på allvar och tittar på Gus ordentligt och inte bara viftar bort din oro. Skönt att han åt när han kom hem. Vi håller alla våra tummar här hemma att han ska slippa bli dålig något mer denna vinter.
- Taweret
- Alltid online

usch o fy vad hemskt och jobbigt! man behöver ju inte direkt ännu en sak att oroa sig för! men skönt att er läkare verkar så noggrann, kanske dit man skall åka
krya på dig lille Gus!
krya på dig lille Gus!
-

Kali - Alltid online

Men usch vad kämpigt ni har haft det senaste....alla tre! Ens hjärta går sönder när ens älskling är sjuk o inte mår bra! Skönt att ni verkar ha träffat bra läkare iallafall som gjort vad dom kunnat!
Nu får det vara slut på all feber o hosta för ett tag tycker jag! Stackars lille Gus!
Krya på dig Gus!
Nu får det vara slut på all feber o hosta för ett tag tycker jag! Stackars lille Gus!
Krya på dig Gus!
-

ullis78 - Alltid online

Jag hoppas att detta var den sista gången på länge.
Det känns lugnare men jag är på helspänn. Han blir så ledsen när han hostar....
Kali: Du får ta med dig mannen och barn och flytta ut hit!!! Det kanske är dumt att lista sig här ute, men det går väl?
Det känns lugnare men jag är på helspänn. Han blir så ledsen när han hostar....
Kali: Du får ta med dig mannen och barn och flytta ut hit!!! Det kanske är dumt att lista sig här ute, men det går väl?
- Fru S.
- Alltid online

Usch, stackars Gus och er! Krupp är verkligen inte roligt, Joel har fått det två gånger och det är det värsta jag varit med om, varje gång. Hoppas han slipper fler kruppanfall och skönt att han mår lite bättre nu. Kram på er!!
-

Nelia - Alltid online

Nej men lilla gullkillen, att han (och hela familjen) ska råka ut för så mycket. Vad ledsen jag blir. Det låter ändå lite betryggande att det ska växa bort, och så hoppas jag verkligen han slipper fler anfall. Krya på dig Guslingen! En stor portion huvudbonkning kommer flygandes över landet från polarn Vince! Och trist att ni kom till Falun på ett så tråkigt sätt, nästa gång får det allt bli en enbart trevlig påhälsning!
-

moia - Alltid online

Stackars lille vännen...
Dennis och Gus får bilda en egen klubb...
Vet precis hur du har det systra mi! Det är så otäckt och man är så himla hjälplös.
Tänk på att sval fuktig luft underlättar andningen för honom.
Blir det jobbigt så svep in hela ungen i ett stort mysigt täcke och ut i kylan.
Gotta in er och mys ordentligt tillsammans.
Och jag håller definitivt med dig. Räcker det inte med en sak???
Som tur är så kan det mycket väl gå över. Och bara för att Gus har haft kruppen en gång så är det inte säkert att han får tillbaks den.
Håller tummar och tår för att det är så för eran del...
Tänker på er!
Hör av dig om du vill.
Vi är ju i samma situation här...
Dennis och Gus får bilda en egen klubb...
Vet precis hur du har det systra mi! Det är så otäckt och man är så himla hjälplös.
Tänk på att sval fuktig luft underlättar andningen för honom.
Blir det jobbigt så svep in hela ungen i ett stort mysigt täcke och ut i kylan.
Gotta in er och mys ordentligt tillsammans.
Och jag håller definitivt med dig. Räcker det inte med en sak???
Som tur är så kan det mycket väl gå över. Och bara för att Gus har haft kruppen en gång så är det inte säkert att han får tillbaks den.
Håller tummar och tår för att det är så för eran del...
Tänker på er!
Hör av dig om du vill.
Vi är ju i samma situation här...
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
Frixie: Det är så jobbigt att höra ens lilleman kämpa för luft.
Nu har han repat på sig rätt bra, han har varit feberfri i två dagar och nu börjar min gulliga tokunge komma tillbaka.
Vi fick åka till doktorn två gånger till för att få extra inhalation och extra cortison.
Det känns underbart att ha en bra läkare nära.
Tack, kära Frixan! Det är skönt att veta att man inte är ensam....
Bamsekram till dig och en blöt puss från Gus till Dennis.
Nu har han repat på sig rätt bra, han har varit feberfri i två dagar och nu börjar min gulliga tokunge komma tillbaka.
Vi fick åka till doktorn två gånger till för att få extra inhalation och extra cortison.
Det känns underbart att ha en bra läkare nära.
Tack, kära Frixan! Det är skönt att veta att man inte är ensam....
Bamsekram till dig och en blöt puss från Gus till Dennis.
- Fru S.
- Alltid online

Är det inte som frixie säger, underlättande för andnigen utomhus? Skönt att det är så kallt ute för er i så fall, måste ju bli lättare.
- che
- Alltid online

17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barns hälsa & utveckling