Banner Forum Image

Solskyddskräm? Hjälp!!!

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

Solskyddskräm? Hjälp!!!

Inläggav Snigel » ons apr 01, 2009 09:08

Nu är det dags att åka till Kanarieöarna med lille plutten! Eftersom han är under 1 år ska han ju inte använda solkräm, men BVC sa att jag kan smörja händer och fötter om vi är ute. Han kommer förstås att vara i skuggan och med så heltäckande kläder som möjligt.

Men vad ska jag köpa för solkräm??

Det ska vara en fysikalisk (inga kemiska filter) eftersom han är så liten. Bamse solkrämen som många använt är enligt Apoteket borttagen eftersom den innehöll något som inte är bra och Apoteket har inte någon utan kemiska filter.

Vad har ni använt till era småttingar och var har ni köpt det?
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Re: Solskyddskräm? Hjälp!!!

Inläggav 30-åringen » ons apr 01, 2009 09:19

Vanlig Zink salva!!!
Det är kladdigt, man blir vit, men den är super!!

Ha det så skönt i värmen *grrrr*
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
30-åringen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons apr 01, 2009 09:30

Aha, zinksalva!

Googlade lite, det är ju det senaste detta med komserveringsmedel som inte är bra som finns i allt typ... på innehållsförteckningen är det något som heter Paraben, oftast i slutet på ett ord.

Men här hittade jag en solkräm som verkar bra, har aldrig sett den förut tror jag, undrar om den finns i nån vanlig butik? Kanske på hälsokost?
http://www.adisgladis.se/default.aspx?m ... &prodid=53

Trevlig resa förresten!!!! :D
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » ons apr 01, 2009 09:40

Önskar er en trevlig resa!
Tyvärr vet jag inte vilka solkrämer som är bra. Men Sasoki, den solkrämen verkar ju kanon!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » ons apr 01, 2009 10:48

30-åringen: Jag är lite orolig för zinksalva eftersom det har pratats om att zink inte skulle vara så bra, men tack ändå för svaret! :)

Sasoki: Tack! Oj den krämen verkar ju jättebra! Jag ska kolla på hälsokosten om dom har den eftersom jag inte kommer hinna beställa. Kanon!

Chobb88: Tack så mycket! :) Jag behöver lite sol...
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » ons apr 01, 2009 15:37

Ja det är ju just zinken som gjort att Bamses solskydd inte längre finns kvar. Det är verkligen ett dilemma det här med sol och små barn.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » ons apr 01, 2009 16:44

Den enda orsaken jag fick till svar från de på apoteket till att man inte ska använda solskyddskräm på barn únder 1 år var att barnet inte skulle vara i solen. Fick ingen annan förklaring om att solskyddet kunde inehålla något farligt ämne. Då sa jag jo jag kommer ju inte att ha barnet i solen konstant men vi kommer faktiskt att bada lite och så och det går ju inte att undervika lite sol och då vill jag förekomma.
Då blev tanten arg å sa ursinnigt att barn inte ska vara i solen.
Och lika förbannad blev jag å sa tillbaka nähä då får väl vi sitta inne hela somman och glo ut genom fönstret och så gick jag .
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav tummen » ons apr 01, 2009 19:18

Zettan, vilken "kul" apotekstant... Jag hade lite bättre tur när jag frågade om solskydd! (det finns bra apotekare oxå...hihi) De sade att man inte ska ha solskydd på så små barn för att de stoppar händer o fötter i munnen så mkt. Vet inte om det är därför..men, men. Vi var iallafall i thailand med lillknatten (4-6 mån) vi badade med honom, och rörde oss ute på morgonen och eftermiddagarna. Inget solskyddsmedel, men vi hade soldräkt på honom, och en solskyddsfilt som var GRYM att ha! Han har inte bränt sig, lite sol har han ju självklart fått på sig, men då slipper man ju ta en massa D-droppar! :-) Men han har inte fått någon färg, ändå var vi ute med honom varje dag i två månader....(dock ej mitt på dagarna)

Lycka till!
BildBildBild
Användarvisningsbild
tummen
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav shoegal » ons apr 01, 2009 21:59

Jag köpte Vichys solskyddsfaktor till Elis förra sommaren (han var då lite mer än ett halvår gammal) efter att ha hört med med mig BVC-sköterska. Hon sa att anledningen till att man inte ska använda solskydd är att man tar upp ämnen genom huden och just barn gör detta extra lätt. Hon sa dock att hon vet att det inte helt går att undvika solen och sa att jag kan använda solskydd med måtta på de utsatta delarna, exempelvis smorde jag in Elis fötter för han la dem utanför vagnen hela tiden så det gick inte att ha dem i skugga. Den uppfyller kanske inte kraven som du hade, men jag var ändå nöjd med den plus att den fick högsta betyg förra året i någon undersökning.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons apr 01, 2009 22:02

Just det..
barn, iaf bebisar har väl 4 gånger tunnare hud än en vuxen, så det är klart att allt går in mycket lättare i deras hud då, så man ska väl vara försiktig med allt såklart! ;)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » ons apr 01, 2009 22:25

Tack för svaren! Vi har också köpt en solskyddsdräkt, fast ingen filt så vi tänkte skydda honom med andra kläder när vi är ute i övrigt.

Jag försökte också prata med Apoteket om det, men de får inte rekommendera något till bebisar under 1 år så det gav ju inte så mycket :)

Shoegal: jag har också hört att Vichys ska vara bra. Fast eftersom de inte hade någon för barn där jag kollade så köpte jag inte den- hon på Apoteket sa att ACOs barnsolkräm i så fall vore lämpligare med tanke på innehållet. Men jag vet ju inte hur partisk hon var...

Jag tog Sasokis råd och travade in på hälsokosten idag. Hittade en kräm som verkar jättebra och som jag köpte:
Märket är "Dr Hauschka" och den heter bara "Sunscreen Cream Children" (SPF 30 valde jag). Har inga kemiska filter, inga artificiella konserveringsmedel, parfym eller färgämnen enligt flaskan...

Har nu smetat in den i armvecket på plutten för att se så att han inte får någon reaktion. Jag är lite nervös över sånt som jag inte köpt på Apoteket men om det inte blir någon reaktion borde det väl vara lugnt?!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » ons apr 01, 2009 23:13

om jag inte missminner mig så var problemet med de fysikaliska inte främst att de var särskilt skadliga på barnet - de ska ju inte tas upp utan ligga ovanpå bara - utan att de var särskilt skadliga för miljön, när man badade hamnade ju de i vattnet...

men hälsokosten låter bra! tunna långärmade bomullskläder också så blir det jättebra!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tor apr 02, 2009 08:27

Den krämen verkar ju bra! Skönt att det inte är en massa konstiga grejjor i.
I AKO´s krämer är det ju oxå konserveringsmedels...
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav grodunge » ons apr 22, 2009 22:26

Dr Hauschkas solskyddsprodukter innehåller alla "Titanium dioxid" vilket enligt flera källor världen över numera är klassat som carcinogent (alltså cancerframkallande!) :shock: :shock: :shock: Inget jag skulle rekommendera att använda!!! Detta med solkrämer är VERKLIGEN ett gissel! Zinkoxider är skadliga för bla vattenlevande organismer och hör därför INTE HELLER hemma i solkrämer.

http://www.ccohs.ca/headlines/text186.html

Länken är till en kanadensisk sida med mer info...
grodunge
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav Ki27 » ons apr 22, 2009 22:37

oj! Det bästa är nog att undvika krämer o låta bli solen...
Ki27
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Resa med barn