Banner Forum Image

Sömnbehov & sömnrutiner 1 1/2-2-åringar

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Sömnbehov & sömnrutiner 1 1/2-2-åringar

Inläggav sunbeam » mån nov 16, 2009 20:08

Hej alla!

Min dotter är 1,9 år, brukar ha sovit ca 12 tim på natten och 1 1/2 till 2 tim på dagen en gång. Brukar ha vaknat vid 8 och somnat vid 20.
Sen en tid tillbaka har hon varit svår att lägga och inte kommit till ro och somnat förrän 21-21.30 och det tycker jag är sent, speciellt de dagar man måste iväg till dagis kl 6.00.

Vi kortade av hennes dagsömn till en timme med förhoppning att hon skulle bli tröttare tidigare på kvällen. Dock tycker jag inte det har fungerat och nu sen ett par veckor har hon börjat få "nattskräck" och vaknar 1-2 ggr och vad jag har läst mig till så kan det bero på sömnbrist?
ANser ni att 1 tim på dagen är för lite? Det är ju full rulle på dagis och det känns nästen som hon behöver mer vila då (de dagar hon börjar 6.00 på dagis och har somnat sent kvällen före får hon oftast sova längre på dagen). För tillfället har vi gått tillbaka till 1 1/2 tim sömn på dagen, ska pröva att stiga upp tidigare på morgonen, typ 7.00 varje dag så det blir mer regelbundet.

Jag anar ju att de små har sina faser åxå som spelar in så kanske det är nåt sånt dessutom. Vad har ni för erfarenheter och hur sover era små i den här åldern?
Bild

Bild
sunbeam
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Sömnbehov & sömnrutiner 1 1/2-2-åringar

Inläggav jessica81 » mån nov 16, 2009 22:06

Min erfarenhet som förskolefröken säger att ett barn i den åldern bör få sova till den vaknar på lunchvilan. anpassa hellre nattsömnen med tidigare nattning o tidigare uppstigning. Särskillt viktigt med tidig uppstigning om mán har dagar där man måste upp tidigt. Barn kan ju inte klockan o har ingen egen förmåga att tänka att "det är bäst jag sover nu, för imorgon ska jag upp tidigt".. ;)

Min son på 1,5år får sin välling 18.00 varje kväll (undantag finns) O somnar därefter vid ca 18.30. sover sen till ca 6.00 (undantag finns här oxå ;)) På dan sover han lunch vid ca 12.00, allt från 1timme framåt till 2,5 framåt, allt beroende på hur aktiv dagen varit o hur mycket man varit ute mm, han styr den sömnen själv..
Just nu är hans pappa pappaledig men med tanke på att det snart blir dagis känns det jätte skönt att han redan har dessa vanor så att mornarna inte ska bli så jobbiga sen.

Lycka till o hoppas det reder till sig!
BildBild
jessica81
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tis nov 17, 2009 03:47

vår tvååring lägger sig 19.30 och går upp 7.30 samt har 1,5 timmes sömn på dagen. Den reglerar han dock rätt mycket själv genom att helt enkelt inte sova hela tiden vissa dagar, men ha när alltid i sitt rum och grejar själv de 1,5 timmarna (i sin säng). Samma sak på morgonen, jag tar alltid upp honom samma tid mer eller mindre och han leker själv om han vaknar tidigare. Men för det mesta behöver han sina 13,5 timmar som det ju blir. Han har aldrig gått på dagis så jag vet inte hur det blir då..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Suzy_q » sön nov 29, 2009 20:35

Lyckliga ni som har barn som sover så mycket o länge. Vår son somnar 19.00 varje kväll jättetrött o sen vaknar han mellan 4 o 5 varje morgon. Det spelar ingen roll om vi lägger honom senare eller om han sover mindre på dagen. Han sover aldrig mer en 9-10 timmar per natt. Det har varit ganska knäckande ibland när han även har varit uppe en timme på natten o ändå vaknar lika tidigt. Är det fler där ute som har det likadant, skulle vara skönt att höra att man inte var den ände. Sen är han även superaktiv på dagen så det blir inte mycket vila....
Suzy_q
Stammis
Stammis

Inläggav sprallos » sön nov 29, 2009 20:43

Vår 2 åring har lagt sig 19 forever känns det som. Han somnar vanligtvis bra och snabbt, men hade en lång "fas" då det var minst 1 timmes tjaffsande på kvällen. Nu är det tillbaka på lugnt tack och lov.
Han sover till 6-7 tiden på morgonen och c:a 45 min på dagarna
sprallos

Inläggav ToToRo » sön nov 29, 2009 20:50

Vi låter Liam sova så mycket han vill. Sover han längre än 3 timmar på eftremiddan har jag dock väckt honom. Men oftast sover han mellan 1-3 timmar och sen ca 11-12 timmar per natt. Vi märker dock att han behöver sova mycket. I Lördags sov han bara 40 minuter och det är på tok för lite för honom, han orkade inte riktigt med kvällen. Ibland kan de ju ha sömnsvackor när de är under utvecklingsperioder.
Kankse ska tillägga att han alltid läggs vid 19 om det inte är ngt speciellt.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » sön nov 29, 2009 22:48

Lucas lägger vi 19.30, han sover till 6.30 ca. Sedan är det lunchvila mellan 11.30-14 ungefär. Detta fungerar bra, men vi har de senaste veckorna märkt att det är svårare att lägga honom på kvällen. Kan ta 45 min-1 tim.

Ju bättre rutiner för Lucas, ju bättre blir nätterna. De är fortfarande inte riktigt bra, han kan ligga vaken 1.5 tim vissa nätter men det är inte såååå ofta som förut. Tack och lov.
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn