Sömn...
13 inlägg • Sida 1 av 1
Sömn...
Blir galen.. Leah har sovit helt okej redan från början, Men sista tiden ca två veckor tillbaka så har hon börjat vakna en gång i timmen och ska bara tutta hela nätterna igenom, Hon vill absolut inte sova i sin egen säng och absolut inte själv heller någon annanstans, endast i famnen eller vid tutten. Så har det alltid varit men inte som nu, det blir bara värre? ÄR DET SÅ?
För ett par månader sen kunde hon sova ca 5-6 timmar i sträck men nu helt plötsligt så ska hon bara tutta... hela tiden! VAD SKA JAG GÖRA?
Någon som har ett bra tips?
Låta henne ligga och skrika vill jag inte göra.. finns de inget annat att göra för att hon ska sova längre på natten?

För ett par månader sen kunde hon sova ca 5-6 timmar i sträck men nu helt plötsligt så ska hon bara tutta... hela tiden! VAD SKA JAG GÖRA?
Någon som har ett bra tips?
Låta henne ligga och skrika vill jag inte göra.. finns de inget annat att göra för att hon ska sova längre på natten?

- Leahsmamma
- Stammis

Re: Sömn...
min son börja krångla sådär på natten.. va för att han inte blev tillräckligt mätt av amningen, så jag gav han ersättning på kvällen /natten o då sov han bra sen!
hoppas de löser sig, kram
hoppas de löser sig, kram
- Angelixa
- Alltid online

Har bara ett boktips: Växa och upptäcka världen. Jag köpte den efter rekomendation från andra här på VMB Septembermammor och måste bara säga att den är kanonbra! Där tar man just upp det som du skriver att barnen vid fyra månader kan ändra på sig totalt. Det är två barnpsykologer som menar at det finns olika utvecklingsstadier i ett barn.
- carina_
- Alltid online

men de står ju att man ska alltid prata med bvc innan man ger ersättning osv. Leah går upp i vikt ordentligt o inget fel på den biten..
hon börjar få sin första tand nu, kan de va det som stör?
tycker ni jag ska prova att ge ersättning nu sista innan natten??
för mina tuttar orkar verkligen inte med allt snuttande och inte mitt humör heller..
hon börjar få sin första tand nu, kan de va det som stör?
tycker ni jag ska prova att ge ersättning nu sista innan natten??
för mina tuttar orkar verkligen inte med allt snuttande och inte mitt humör heller..
- Leahsmamma
- Stammis

kan oxå rekomendera en bok som hete somna utan gråt av elisabeth pantley där man får bra tips på hur man vänjer av med sugbehovet *L*
-

zettan - Alltid online

Är visserligen en oktobermamma, men jag har ju en större kille också
Nu vet jag inte exakt hur gammal Leah är eller om du helammar eller ger något tillägg men när min stora kille började närma sig 5 månader så blev han likadan som du beskriver, han drack redan ersättning då, men det var helt enkelt så att han höll sig inte mätt på den på nätterna, så efter ett förtvivlat samtal med BVC så sa hon att prova ge lite mild välling (majsvälling använde vi) till kvällsmål även om det rekomenderas att vänta, men har man ett hungrigt barn så vad gör man, hur som helst det gjorde susen han sov lugnt igen.
Helammar du så prova som sagt att ge ersättning på kvällen kanske sover han bättre då.
Helammar du så prova som sagt att ge ersättning på kvällen kanske sover han bättre då.
-

*erika* - Galen i vimedbarn.se

Självklart kan tanden störa hennes sömn, en del har ju jätte ont av det och det kan ju dessutom medföra att hon vill känna tryggheten hos dig.
-

*erika* - Galen i vimedbarn.se

Leah är lite över 4 månader. Helammar gör jag, så nu ska jag testa att ge ersättning.
På nätterna när det "inte finns" mer i ena tutten efter några gånger hon vaknat så byter jag sida, hoppar över till andra sidan.. och så "hörs" det ju att hon får mer så sover hon lite bättre efter det. Så det är säkert det, att hon inte blir mätt därför hon sover så illa.
Men hon är väldigt dålig på att sova på dagarna också.. Vet inte, svårt det här!
Tack för tipset:)
På nätterna när det "inte finns" mer i ena tutten efter några gånger hon vaknat så byter jag sida, hoppar över till andra sidan.. och så "hörs" det ju att hon får mer så sover hon lite bättre efter det. Så det är säkert det, att hon inte blir mätt därför hon sover så illa.
Men hon är väldigt dålig på att sova på dagarna också.. Vet inte, svårt det här!
Tack för tipset:)
- Leahsmamma
- Stammis

Jag känner verkligen igen problemet Leah. Min pojke är likadan. Fast det är alltid under senare delen av natten/gryning han börjar med snuttandet. Märker att när jag byter sida och ger det andra bröstet så sover han lite bättre efter det men efter nån timma lr två kanske så börjas det igen. Jag är helt slut då han väcker mig säkert en gång i halvtimmen om inte mer. Han går också upp stadigt i vikt, är en stor kille och har alltid varit men funderar på att ta upp detta med BVC och se vad de söger ang ev ersättning eller gröt. Kan tillägga att han fick första tanden för 2 veckor sen och andra förra veckan. Under den tiden var snuttandet ännu värre så visst kan det ha med det att göra också men jag tror inte att det är hela förklaringen. Kombination hunger/tänder/närhet och sort sugbehov kanske... Joseph sover också dåligt på dagarna. Två powernaps på förmiddagen och en till knäpp på eftermiddagen sen somnar han för natten mellan 20-21. Han somnar alltid till bröstet eller vaggas av pappa när jag inte orkar...
-

panky - vimedbarn.se skribent

leahsmamma: testade du ge ersättning? i så fall vart de nå bättre? kram
- Angelixa
- Alltid online

jag testade med ersättning men hon tänkte INTE ta flaskan.. inte alls gott jju !
Så det blev samma visa inatt igen, fast inatt sov hon "hela" två timmar i stäck
Ska också snacka med BVC nästa gång vi går dit.
Leah sover också väldigt dåligt på dagen.... suck
Så det blev samma visa inatt igen, fast inatt sov hon "hela" två timmar i stäck
Ska också snacka med BVC nästa gång vi går dit.
Leah sover också väldigt dåligt på dagen.... suck
- Leahsmamma
- Stammis

Ella är likadan! hon har sovit så bra sen hon föddes tills ett par veckor sedan... nu vaknar hon typ 1 ggr i timman och vill snutta..inte äta direkt utan ligga nära och snutta. Mellan oss ska de med vara inte i sin säng! Dagarna sover hon 1 halvtimma på förmiddagen och 1 timma på eftermiddagen..ganska lite tycker jag..
På ett sätt vill jag inte kräva mer av henne eftersom vi har varit med om lite traumatiska upplevelser och legat mycket inlagda på sjukhus och jag förstår ju givetvis att det påverkar hennes behov av närhet med. Funderar starkt på att köpa den där boken har hört att den hjälpt många!
På ett sätt vill jag inte kräva mer av henne eftersom vi har varit med om lite traumatiska upplevelser och legat mycket inlagda på sjukhus och jag förstår ju givetvis att det påverkar hennes behov av närhet med. Funderar starkt på att köpa den där boken har hört att den hjälpt många!
- eowyn
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Jao, man kanske skulle köpa den :S Inatt sov leah från 12 till halv 5 så jag hoppas verkligen det fortsätter såhär, tanden borde också titta ut snart 
- Leahsmamma
- Stammis

13 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Septembermammor 2008