snälla hjälp vad är det frågan om på nätterna?
9 inlägg • Sida 1 av 1
snälla hjälp vad är det frågan om på nätterna?
alltså jag vet inte vad som är fel!! charlie vaknar på natten vid ca 3-4 just nu. och går inte att få att somna om?? och så har de vart ett par dar nu vad jag än gör så somnar han inte jag ammar, ger flaskan, sjunger, vaggar, lägger i vagnen. Nej han somnar inte alt som funkar annars e kört. jag tror inte han sover för mycket på dan eller ska han börja sova mindre nu, har testat men då blev de ännu värre/övertrött. Han brukar gå upp vid 7 på morggonen sen så går vi ut med vagnen vid kvart i tio typ så sover han till nån gång mellan halv elva och elva. Sedan e han vaken till halv tre och så sover till halv fyra max fyra. sedan nattar ja han o lägger han vid halv åtta. e de något som låter fel??
Det tar cirka två till 2,5h o få han o somna om nu. inatt slog han alla rekord och vakna vid tre och somna inte om fören kvart i sju.
då tänker ja tänder? för de har han ju inte fått än men dekänns inte osm han har int i munnen och de e inte svullet.. ja nu vakna han igen...
Det tar cirka två till 2,5h o få han o somna om nu. inatt slog han alla rekord och vakna vid tre och somna inte om fören kvart i sju.
då tänker ja tänder? för de har han ju inte fått än men dekänns inte osm han har int i munnen och de e inte svullet.. ja nu vakna han igen...
- hellokitty
- Alltid online

Re: snälla hjälp vad är det frågan om på nätterna?
Det är grymt jobbigt med perioder som den som Charlie säkert har nu.
För oss har dom inträffat vid just utvecklingsperioder eller tandsprickning.
Vid de första tänderna så var det ganska besvärligt en bra tid innan själva sprickningen skedde.
Så vad gör man?
Ja, precis vad du gör, det finns inte så mycket annat att göra tyvärr.
Man kan ju inte säga åt dom att sova, eller tvinga dom, det är ju omöjligt.
Det jag gjorde var att inte roa Ophelia på något vis. Alltså, jag tänder inte lyset och har kul med henne om du förstår.
Däremot så går jag till sist upp med henne och kollar på teven för att fokusera på något annat än en trilskande unge och inte bli för irriterad.
Lättare sagt än gjort, men jag tror att det blir värre om man tappar humöret fullständigt.
Bit i hop, repetera hela tiden att det är en period som går över när det är riktigt tufft, för det kommer det att göra.
Jag skickar en styrkekram!
För oss har dom inträffat vid just utvecklingsperioder eller tandsprickning.
Vid de första tänderna så var det ganska besvärligt en bra tid innan själva sprickningen skedde.
Så vad gör man?
Ja, precis vad du gör, det finns inte så mycket annat att göra tyvärr.
Man kan ju inte säga åt dom att sova, eller tvinga dom, det är ju omöjligt.
Det jag gjorde var att inte roa Ophelia på något vis. Alltså, jag tänder inte lyset och har kul med henne om du förstår.
Däremot så går jag till sist upp med henne och kollar på teven för att fokusera på något annat än en trilskande unge och inte bli för irriterad.
Lättare sagt än gjort, men jag tror att det blir värre om man tappar humöret fullständigt.
Bit i hop, repetera hela tiden att det är en period som går över när det är riktigt tufft, för det kommer det att göra.
Jag skickar en styrkekram!
-

Medea - Alltid online

tack för ditt svar! jaa de e bara o hoppas de går över fort antar ja.. ja tänkte bara om han sov onormal mycket på dan eller så men tycker inte de känns så men nu börjar ja nästan gråta eller klappa till tanterna som väcker han på ica
när han blir väckt tänker ja faan nu sov han för lite nu blir de de.. men de e nog mest en fas...
- hellokitty
- Alltid online

Jag kommer ihåg att Noel hade oxå en sån period runt Charlies ålder. Fast han vakande inte riktigt så tidigt. Kommer oxå ihåg att en av våra "augustimammor 08" fick vara uppe några timmar varje natt då hennes son vaknade tokiga tider.
Men det går över. Hoppas att sömnen återfinner sig snarast hos er...
Men det går över. Hoppas att sömnen återfinner sig snarast hos er...
-

MinisMamma - Alltid online

Går det inte att bara låta honom ligga kvar i sängen tills han somnar om? MIssförstå mig inte, jag menar såklart inte att man ska låta honom ligga också skrika, men om han är vaken men nöjd så är det väl bara att låta honom vara..då kommer han nog på att det är lika bra att somna om. Tycker inte det låter som han får för mycket sömn. Min tjej som är 7,5 månader sover ca 3 timmar på dan och 12 på natten, annars blir hon trött och gnällig. Hon sover 2 eller 3 gånger på dagen.
Annars är mitt bästa tips att iaf göra det så trist som möjligt och så mörkt som möjligt på natten så att han förstår att det fortfarande är natt...
Annars är mitt bästa tips att iaf göra det så trist som möjligt och så mörkt som möjligt på natten så att han förstår att det fortfarande är natt...
- Maiyah
- Alltid online

Jag vet inte var jag läste det, typ Föräldrar och barn kanske, men där menade "sömnexperten" att sömnen under dagen är viktig för sömnen under natten.
Det fungerar alltså oftast inte att hålla trollungarna vakna, så dom ska sova under natten.
Nu är det ju en annan femma om barnet har vänt på dygnet, men "bara" taskig nattsömn är tydligen beroende av en rejäl nap under dagen också.
Ophelia är väldigt beroende av sina lurar under dagen.
Nu laborerar hon med bara en lur under dagen, ibland två.
Tar hon en extra lur på eftermiddagen, fem tiden, så blir hon uppe till 22:00 tiden och det är inget vidare.
Men då sover hon som en stock till ca 7:00/8:00.
tar hon en lur sover hon ca 2 timmar, ibland upp till tre och somnar vid 21:00.
Natten blir dock oroligare då och hon halv vaknar upp runt 1:00 tiden.
Hon tror nog att hon har tagit en lur, som hon är van vid, och borde vakna. Givetvis är hon skittrött och inte riktigt vaken.
Så luren*arna* påverkar hennes nattsömn i allra högsta grad v.s "The force of habit", att lura två gånger.
Det fungerar alltså oftast inte att hålla trollungarna vakna, så dom ska sova under natten.
Nu är det ju en annan femma om barnet har vänt på dygnet, men "bara" taskig nattsömn är tydligen beroende av en rejäl nap under dagen också.
Ophelia är väldigt beroende av sina lurar under dagen.
Nu laborerar hon med bara en lur under dagen, ibland två.
Tar hon en extra lur på eftermiddagen, fem tiden, så blir hon uppe till 22:00 tiden och det är inget vidare.
Men då sover hon som en stock till ca 7:00/8:00.
tar hon en lur sover hon ca 2 timmar, ibland upp till tre och somnar vid 21:00.
Natten blir dock oroligare då och hon halv vaknar upp runt 1:00 tiden.
Hon tror nog att hon har tagit en lur, som hon är van vid, och borde vakna. Givetvis är hon skittrött och inte riktigt vaken.
Så luren*arna* påverkar hennes nattsömn i allra högsta grad v.s "The force of habit", att lura två gånger.
-

Medea - Alltid online

Jag tycker att det låter som att han hamnat i en växtfas....Dom gör det med jämna mellanrum. Precis när man tror att man har en rutin så ändrar dom på sig. Det är liksom bara hålla huvudet kallt och vänta ut det....för det går över. Det tar bara olika lång tid. Uppmuntrande va...
Det jag gjort när Victor vaknat på natten är total ignorans, så länge han varit tyst och bara varit vaken har jag inte gjort nåt alls. Började han gråta lyssnade jag på gråten och gjorde inget förrän det blev sådär "TAAA UPP MIG GENAST!!!". Då var det i regel en rap som irrat fel etc. Men var han bara vaken så låg han mest och jollrade och grejjade med täcket osv. Man sover ju inte för det, men dom andra redan sagt, gör inte det nattvakna till nåt skoj dvs att det händer för mycket.
Hoppas det går till sig
Det jag gjort när Victor vaknat på natten är total ignorans, så länge han varit tyst och bara varit vaken har jag inte gjort nåt alls. Började han gråta lyssnade jag på gråten och gjorde inget förrän det blev sådär "TAAA UPP MIG GENAST!!!". Då var det i regel en rap som irrat fel etc. Men var han bara vaken så låg han mest och jollrade och grejjade med täcket osv. Man sover ju inte för det, men dom andra redan sagt, gör inte det nattvakna till nåt skoj dvs att det händer för mycket.
Hoppas det går till sig
- sprallos
inatt sov han faktiskt hela natten så han variera sig iaf
nej han får ligga i sängen tills han blir ledsen om man säger men tillslut har vi gått upp och satt oss i mörkret aldrig lekt!! får hoppas de vänder nu 
- hellokitty
- Alltid online

Måns är också ledsen på natten ibland då är det oftast käk som hägrar men det finns även kvällar som han vaknar efter ett par timmar och är jäääätteledsen, då får han ibland lite alvedon eftersom jag tror att hans tänder är på g och stör honom, det bedövar ju även lite direkt på tandköttet... det brukar funka så sover han gott sen,.. gör jag inte det så vaknar han stup i kvarten och är superledsen. Men detta är ju bara någon gång ibland skönt det iaf,..men det verkar som hans tänder tar lång tid på sig att tränga fram... 
Kramis
Kramis
- Änglali
- Nykomling

9 inlägg • Sida 1 av 1