Banner Forum Image

Snälla hjälp :(

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Snälla hjälp :(

Inläggav liveteunderbart » sön feb 20, 2011 19:27

Jag känner mig så fruktansvärt sviken av vården!

I början av månaden började min dotter (hon är 4 mån o 3 veckor) bajsa blod, vi åkte in till barnakuten och då trodde dom de var mjölkallergi så det blev totalt mjölkfr kost för mig eftersom att jag helammar henne fortfarande!

Men, nu i veckan så började hon att bajsa lite blod igen så då fick vi komma in på barnkliniken där vi träffade en barnläkare som var så fruktansvärt otrevlig och hade inten förståelse att man var orolig för sitt barn :S
Läkaren sa iaf att det kunde vara gluten hon var känslig mot men när jag frågade vad som fick henne att tro de så hade hon inget svar på de! Så hon sa åt mig att sluta amma.
Jag ringde bvc dagen efter och hon sa med att jag inte skulle amma men att det verkade osannorligt att de är gluten min prinsessa är överkänslig mot...
Vill verkligen inte sluta eftersom att dom inte kan säga varför jag ska sluta..

Vi gjorde allergitest (lapptest) som inte visade något alls och nu väntar vi på avföringsprovet.

Men är det någon som varit med om något liknande och vad var det i sdant fall?
Hon har väldigt grönt bajs, oerhört slemmigt (ser nästan ut som varklumpar) och ibanl blodstrimmor och slemmigt blod!

Väldigt tacksam för svar!!! :(
liveteunderbart
Nykomling
Nykomling

Re: Snälla hjälp :(

Inläggav Kali » sön feb 20, 2011 19:48

konstigt att de ger råd utan att veta något! var bor du? kan du inte söka en annan läkare/vårdcentral? jag menar, borde du inte lika gärna kunna utesluta saker i din egen kost och fortsätta amma? du borde ju åtminstone få en förklaring till hur de tänker! hoppas verkligen du kan få kompetent hjälp omgående, klart man blir otroligt rädd och nervös när ens bebis bajsar blod!!

(min 3-åring är glutenintolerant, har bara vetat om det i några månader så långt ifrån någon expert ännu men som jag förstått det är det mycket ovanligt att man kan diagnosticera gluten innan barnet har utsatts för gluten, men har hon börjat få tex gröt i samband med att hon blev 4 månader så kanske det finns något i kosten att misstänka? på min 1-åring som skall kontrolleras för gluten hon med så säger det att det kanske är för tidigt att ta det provet om hon nu har det eftersom hon inte hunnit äta nog gluten för att skada tarmen)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav liveteunderbart » sön feb 20, 2011 20:39

Vi bor i norrköping så barnläkaren vi va hos e på vrinnevi, dit bvc hänvisade :/ Båda jag och min sambo sa till läkaren och bvc att jag lika gärna kunde utesluta gluten och ägg men dom tyckte de va onödigt och att det var lättare att hon får äta Althera ersättning. O ska jag vara helt ärlig så har jag inte slutat amma, vill inte göra de förän alla prover är klara.

Hon har inte fått några smakportioner alls, hade inte tänkt börja med de fören hon är lite mer än 5 mån eftersom att amningen har funkat så bra.

All negativ stress tar kol på mig nu, och att de vägrar göra en utredning på min prinsessa... Lapptesterna var vi tvugna att själva tjata till oss. känner mig så sviken av både bvc och läkarna på sjukhuset :( Man tycker ju att de borde ta de på allvar när de gäller små barn :(
liveteunderbart
Nykomling
Nykomling

Inläggav eop » sön feb 20, 2011 21:24

Det finns en jättebra barnläkare i Lindö, Bo Tjällström. Vi var hos honom när vi misstänkte att vår flicka var allergisk. Det finns även en barnläkare som heter Sven Andrae på Drottninggatan. Prova att ringa nån av dom. Man har alltid rätt till ett andra utlåtande.
Bild

Bild
eop
Stammis
Stammis

Inläggav che » lör feb 26, 2011 13:17

ditt barn ammas exlusivt?
Är det blodig avföring eller strimmor av blod i avföringen o hur frekventa är dessa?
Är det löst/hårt?
Är bajset skummigt?

om bajset är lite skummigt o grönt kan det bero på laktosen i mjölken, då slutar man inte amma (om man inte vill) utan det finns tekniker o man ammar helt enkelt lite annorlunda istället. Blodstrimmor i bajset kan förekomma om ditt barn varit förstoppad.

Rent spontant tänker jag, utan att ha all relevant fakta på bordet, att din mjölk mest troligt ger mer skydd än förvärrar situationen. De lite mer amningskunniga kämpar hårt för att vården ska sluta be mammor amma när de inte vet orsaken. Fördelarna med amning för både mamma o barn är allt för stora för det.

Jag tycker du ska ta kontakt med närmaste amningsmottagning eller amningshjälpen o fåga om de har någon aning om vad det kan bero på o om det framförallt kan ha att göra med din mjölk.

Som kali skriver är det rimligare att anta att du, om ditt barn är känsligt mot ngt livsmedel, utesluter det ur din kost. Jag tänker också att du har helt rätt, naturligtvis ska du få en diagnos, ett utredande av orsak o verkan.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda* » lör feb 26, 2011 21:23

Hej, min lillasyster hade så som du förklarar när hon var liten. Nu är det ju suuupermånga år sen :)
Men, vad jag vill komma till är att min mamma var hos flera läkare, vissa sa åt henne att sluta amma, andra att hon var allergisk, förkyld osv. Till sist fick hon komma till en läkare som hon kände tog henne på allvar och det togs flera prover. Inget visade något. I två månader åt hon vad de kallade baskost (kokt potatis, kokta morötter och kokt nötkött) Tyvärr utan resultat. Men man menade helt enkelt att amningen var alldeles för värdefull för att ge upp. Det visade sig senare att min syster hade något tarmvirus som var ganska svårupptäckt.
Hoppas ni får några svar snart! Lycka till!!
Bild

Bild
Linda*
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Återgå till Barns hälsa & utveckling