Banner Forum Image

Snabb fråga om örontermometer!!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Snabb fråga om örontermometer!!

Inläggav Lillan08 » fre nov 27, 2009 12:05

Nellie avskyr verkligen ändtarmstermometern!! Det känns som man begår övergrepp på henne varje gång man måste ta febern och det är, utan överdrift, en fruktansvärd känsla!! Så nu tänker jag köpa en örontermometer även om det sägs att de kan vara svårare att få korrekt temp med, men jag kan iallafall använda den om nätterna när det det känns ännu jäkligare att plåga henne med en termometer som hatar så himla mycket!!!

Kan jag få tips om en bra örontermometer så är jag glad!!

Tackar!!!
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online

Re: Snabb fråga om örontermometer!!

Inläggav mingan » fre nov 27, 2009 12:12

Vi har en braun örontermometer och jag är väldig nöjd med den. De finns på apoteket. Jag har för mig att de bara brukar visa för lite. Kollar man några gånger när barnet mår bra, vet man ju normal värdet och sen kan man jämföra med det när de är sjuka...

Om man vill veta mer exact, kan man kanske jämnföra de första gångerna när hon är sjuk också??
Bild
mingan
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav milla » fre nov 27, 2009 12:25

Jag har en Braun örontermometer,men har nu även köpt en digital "rumptermometer" och kollar jag tempen med båda dom för att jämföra så skiljer det nästan en grad (Braun visar en grad för lite) det har gjort att jag bara använder "rumptermometern",men jag förstår att du inte vill använda den om hon tycker det är jobbigt...
Många är ju nöjda med Braun ochjag har även arbetat i butik som säljer Braun örontermometer och den rekommenderas ju för barn,kan ju vara så att det är något fel på min,men min syster hade också problem med att hennes Braun inte visade rätt,hon köpte nån termometer (på ontex.se tror jag att det var) som man änvänder på pannan,väldigt lätt att använda på natten enligt henne...
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav ladyis » fre nov 27, 2009 13:37

Bra tråd lillan! :)

Är också ute efter en öron temp eftersom angelina HATAR sin rump temp mest i hela världen! Bara hon ser den blir hon tokig... :(
Bild

Bild
ladyis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » fre nov 27, 2009 14:19

Det finns ju napptermometer också. De kanske inte visar mer korrekt än örontemp visserligen men ett alternativ till dem.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Aurora » fre nov 27, 2009 15:53

napptermometer är lite begränsad eftersom den inte funkar om barnet är snuvigt. Vi har en braun thermoscan, den har fått väldigt bra utvärderingar och mäter på någon sekund bara! Det är lite olika temp beroende på var man mäter (rumpan, munnen, under armen, örat). Med braun-termometern får man med en bok där det står vilka temperaturer som är normala för olika åldrar och beroenden på var man mäter. Jag tycker den är jättebra! Inget meck och man kan snabbt kolla så fort man känner sig lite orolig. Julian är ofta väldigt varm (svettig typ), men hans temp är alltid normal och det är skönt att kunna kolla det.
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lillan08 » fre nov 27, 2009 17:30

Tack för era svar!
Vi bestämde oss för att testa ändtarmstermometern i armhålan i stället.. Det stod på 1177.se att man kan göra så om man lägger till 0,5grader. Vi ska testa båda varianterna i kväll för att se om det ger samma resultat.

Napptermometerna har jag fått berättats för mig av läkare att de är helt otillförlitliga eftersom munnen måste vara helt stängd vid mättillfället. Kan slå fel på upp emot 1,5-2 grader.

Örontermometern (Braun) som sälja på apoteket rekommenderade de inte själva ens, för barn som är sjuka ofta är svullna i örongångarna och man måste dra örat bakåt och komma ganska långt in i hörslegången för att kunna mäta rätt. Det kan göra ganska ont!!

Tack igen för era svar!
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online