Banner Forum Image

Snabb fråga - färdigköpt marsipanlock!

För oss som älskar att baka eller älskar att äta nybakat!

Snabb fråga - färdigköpt marsipanlock!

Inläggav laisa86 » mån jan 10, 2011 21:42

Hej allehopa!
Om ni läste mitt inlägg från förra veckan, så hade jag ju tänkt baka en tårta åt Andreas som fyller år imorgon. MEN haft nu mkt tjafs med kakburken.se vilket nu lett till att jag inte får mina grejjor som jag besällt! Eller jag får dom, men dom skickas på onsdag fast jag bad om att få dom tills imorgon! Ååååå vilken irriterande kundservide dom har! Funderar på att aldrig mer beställa grejjor därifrån!

MEN det var inte det jag skulle skriva :wink: jag har då kommit på att jag ska göra en prinsesstårta och köpt färidgt marspianlock och även köpt tårtbotten. Men jag tänkte göra egen vanliljkräm att ha i, så har jag ju gjort lite själv iaf! ;)

Men jag undrar hur dte är med marsipanlocket, kan jag göra tårtan nu ikväll eller måste jag göra den imorgn? Hittade ett recept på tasteline på prinsesstårta och enligt som skulle man bara förbereda tårtan med att sätta all fyllning och sen grädde som sista lager och sen dagen efter sätta på locket. Ärdet så man måste göra, eller kan man göra hela tårtan färdig ikväll? SP vet jag ju att man kan förbereda kvällen före, men gäller det även marsipan?

//Lisa
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Re: Snabb fråga - färdigköpt marsipanlock!

Inläggav Snigel » mån jan 10, 2011 22:09

Jag brukar ha marsipanlock (kavlar o färgar själv men det är väl sak samma) och jag tycker att det blir bäst att lägga på det samma dag som tårtan ska ätas.
Annars kan det bli fuktigt och då blir det inte så fint tyvärr.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Re: Snabb fråga - färdigköpt marsipanlock!

Inläggav Ki27 » mån jan 10, 2011 22:31

Du ska inte ha grädde rakt under locket för då svettas marsipanen. Möjligen går det bra då at lägga på den direkt innan servering... som det står i receptet du hade.

Annars får man ha smörkräm under, då kan du förbereda tårtan ett par dagar innan tom.
Eller pensla insidan med olja, eller smidigt smör som man kan pensla på, för att lägga på grädden, så att man spärrar fukten.
Ki27
Alltid online
Alltid online

Återgå till Bak- och tårttråden