Smakråd på specialbarnvagn :)
19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Smakråd på specialbarnvagn :)
Hallåå!
Vi kommer ev få en ny handikappanpassad barnvagn.. som går attt ställa in optimalt för bästa sittkomfort till grabben
Men, nu har jag googlat och goooglat, och hittat tre stycken.. borde finnas fler?
Viken av dessa tycker ni verkar snyggast/bäst/smidigast.. mm mm mm
http://www.maydayaid.se/jazz-easys,-sittvagn.aspx
http://www.ottobock.se/cps/rde/xchg/ob_ ... /1379.html
(Kimba Spring)
http://www.etac.se/se/Produkter/Junior/Bingo/
Jag gillar min barnvagn sååå mycket, Teutonia Spirit S3. fast han håller ju faktiskt på att bli lite för lång för den, o den är väl inte bäst för honom heller..
Vi kommer ev få en ny handikappanpassad barnvagn.. som går attt ställa in optimalt för bästa sittkomfort till grabben
Men, nu har jag googlat och goooglat, och hittat tre stycken.. borde finnas fler?
Viken av dessa tycker ni verkar snyggast/bäst/smidigast.. mm mm mm
http://www.maydayaid.se/jazz-easys,-sittvagn.aspx
http://www.ottobock.se/cps/rde/xchg/ob_ ... /1379.html
(Kimba Spring)
http://www.etac.se/se/Produkter/Junior/Bingo/
Jag gillar min barnvagn sååå mycket, Teutonia Spirit S3. fast han håller ju faktiskt på att bli lite för lång för den, o den är väl inte bäst för honom heller..
- Ki27
- Alltid online

Re: Smakråd på specialbarnvagn :)
Utan att ha läst och bara kollat utseendet så röstar jag för den för första.
- Taweret
- Alltid online

hmmm, ja, den ser bra ut... det ser ju annorlunda ut med sufletterna på med.. tråkiga färger, men man kan ju piffa till dem själv...
Jag undrar om alla har samma möjligheter till rätt stöd, han behöver ju bålstödet mest...
De sa att det fanns massor av olika märken.. hittar bra tre, det är ju inte massor... haha..
Jag undrar om alla har samma möjligheter till rätt stöd, han behöver ju bålstödet mest...
De sa att det fanns massor av olika märken.. hittar bra tre, det är ju inte massor... haha..
- Ki27
- Alltid online

Jag gillade också den första...men jag har inte läst på om nån av dom....bara rent utseendemässigt..
- sprallos
Ja, den eller Bingon lutar det åt av dessa iaf.... den där ottobock ser så svänging ut på alla grejjor...
Har inte läst nått själv knappt om dem, hihi...
Har inte läst nått själv knappt om dem, hihi...
- Ki27
- Alltid online

svårt! det verkar ju smart att man kan rotera sitsen, men det gick på alla kanske? bra om den inte är för tung kanske, så man orkar hantera den. fälla ihop, komma igenom dörrar och sånt. jag hade nog velat ha sufflett om barnet kommer att sova i den så känns det mer skyddat så... Att det inte är bökigt att sätta i/ta ur även om barnet inte kan/vill hjälpa till... jag hade nog undersökt sånt först och tittat på designen sen
-

Kali - Alltid online

De ser ju rätt lika ut rent funktionsmässigt... svårt det där. Har du möjlighet få testa och känna på någon av vagnarna. Det brukar ju vara på alla sätt enklare sen man själv fått hålla i och testa alla funktioner och skuffa och så....
Hur mycket klokare blav du av mitt svar då??? Inte mycket.... 
-

MammaLotta - Alltid online

haha...
Jag vet inte om jag får tillfälle att känna på dem innan vi bestämmer.. de är säkert itne samlade på samma ställe och kanske tillverkas på beställning.. ? så gör e med många andra handikappgrejjor.De tipsade att kika på om någon hade sån vagn på habiliteringen , men i fredags såg jag ingen som hade iaf.
De väger 15 kilo allihop, samma som den jag har nu.
Suflett vill jag absolut ha på, tycker det e konstigt utan...
Ska kolla fakta om bredder o sånt, Kali, det kan va bra att veta, vill ju attt den ska va smidig såklart.
Skönt är iaf att de inte ser så konstiga ut
Jag vet inte om jag får tillfälle att känna på dem innan vi bestämmer.. de är säkert itne samlade på samma ställe och kanske tillverkas på beställning.. ? så gör e med många andra handikappgrejjor.De tipsade att kika på om någon hade sån vagn på habiliteringen , men i fredags såg jag ingen som hade iaf.
De väger 15 kilo allihop, samma som den jag har nu.
Suflett vill jag absolut ha på, tycker det e konstigt utan...
Ska kolla fakta om bredder o sånt, Kali, det kan va bra att veta, vill ju attt den ska va smidig såklart.
Skönt är iaf att de inte ser så konstiga ut
- Ki27
- Alltid online

utseendemässigt skulle jag rösta första eller andra... Men det är komforten som är viktigast... Finns de att provköra?
-

ToToRo - Alltid online

Vad är det för extra krav man måste ställa på vagnen, som man inte behöver tänka på för en vanlig barnvagn? Stöd på olika sätt? Mjukare sittdyna eftersom barnet är större? Högre sitthöjd för egna ergonomin såväl som barnets längre ben?
Vi gjorde en detaljerad kravlista inför köpet av vår vagn för att undvika att kompromissa med fel saker när vi väl stod i butiken. Det är ju så lätt att förföras av snygga vagnar
Vi gjorde en detaljerad kravlista inför köpet av vår vagn för att undvika att kompromissa med fel saker när vi väl stod i butiken. Det är ju så lätt att förföras av snygga vagnar
- Snigel
- Alltid online

Snigel, alla dessa tre är ju special för handikapp.
De går att justera på alla plan, för barn upp till 6 år, sen finns det en större variant för äldre. Vad det gäller sittbredd/djup, bålstöd, huvudstöd på sidor om man behöver det. En massa tillbehör av olika stöd.
Min grabb behöver väl mest en bra sits där rumpan är på rätt ställa utan att glida och ett bra stöd från sidorna vid bålen, så han inte faller åt sidan.
Att den fäller hela barnet bakåt i samma ställning o inte bara ryggstödet finn med tex.
Sen vet jag inte om någon är bättre eller sämre, eller speciellt bra lämpad för mitt barns behov...
Men visst är den första helt ok
Men jag undrar om inte det är bättre bålstöd på den tredje... eller så finns det att få 
Ska höra efter på habiliteringen ...
De går att justera på alla plan, för barn upp till 6 år, sen finns det en större variant för äldre. Vad det gäller sittbredd/djup, bålstöd, huvudstöd på sidor om man behöver det. En massa tillbehör av olika stöd.
Min grabb behöver väl mest en bra sits där rumpan är på rätt ställa utan att glida och ett bra stöd från sidorna vid bålen, så han inte faller åt sidan.
Att den fäller hela barnet bakåt i samma ställning o inte bara ryggstödet finn med tex.
Sen vet jag inte om någon är bättre eller sämre, eller speciellt bra lämpad för mitt barns behov...
Men visst är den första helt ok
Ska höra efter på habiliteringen ...
- Ki27
- Alltid online

Låter ju bra att dom görs hyfsat lika så att alla går att anpassa till barnet i fråga! Jag tänkte att det kanske var olika vagnar för olika behov och då hade det ju varit ännu mer djungel att ta sej igenom..! 
- Snigel
- Alltid online

hehe.. jag har fått uppfattningen om att de är rätt snarlika iaf... borde va det tycker jag 
Ska kolla mått nu kanske...
Ska kolla mått nu kanske...
- Ki27
- Alltid online

De är 60 cm breda alla tre. Kimba och Bingo varierar upp till 63 cm.
Min Teutonia är 60 bred.
Handtagshöjden vrierar mellan 76 till 114 cm. Helt ok.
Verkar som om Bingo har luftdäck. Kimba Spring har massiva, men alternativt luft.
Jazz vet jag inte.
Alla väger 15 kg.
De verkar ha samma funktioner förövrigt...
Jag har punkteringsfria nu, de är bra. Kanske är att föredra luft...? Fast så många glasbitar jag varit tvungen att köra över så...
huuuh!
Jaja, vi får se.. de kanske tycker han sitter jätttebra i den vi har...? Men såsmåningom måste vi nog ha en sån här, för han växer ju också...
Tycker ändå att Bingo har en del bra finessser... som att tippa sittställning (vad det nu ska va bra för iofs, haha)
Men den såg ut att inte bli så lång i liggläget som Jazzen är.
Min Teutonia är 60 bred.
Handtagshöjden vrierar mellan 76 till 114 cm. Helt ok.
Verkar som om Bingo har luftdäck. Kimba Spring har massiva, men alternativt luft.
Jazz vet jag inte.
Alla väger 15 kg.
De verkar ha samma funktioner förövrigt...
Jag har punkteringsfria nu, de är bra. Kanske är att föredra luft...? Fast så många glasbitar jag varit tvungen att köra över så...
huuuh!
Jaja, vi får se.. de kanske tycker han sitter jätttebra i den vi har...? Men såsmåningom måste vi nog ha en sån här, för han växer ju också...
Tycker ändå att Bingo har en del bra finessser... som att tippa sittställning (vad det nu ska va bra för iofs, haha)
Men den såg ut att inte bli så lång i liggläget som Jazzen är.
- Ki27
- Alltid online

19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar