Banner Forum Image

Smärta vid amning

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Smärta vid amning

Inläggav helenaeg » tor jul 29, 2010 20:33

Hej
Jag har sedan jag födde för snart 3 veckor sedan ont i bröstvårtorna. Det började med att de var ömma som på de flesta men det har blivit värre och det värker ut i hela bröstet när jag ammar. Jag har kontaktat amningshjälpen och ska dit på onsdag och få hjälp. Nu till min fråga.. När jag pratat klart med amningshjälpen idag upptäckte jag att jag på ena bröstvårtan (på ena sidan där mjölken kommer ut) har det blivit en kritvit liten prick/blåsa.. Jag vet inte vad det är men det ser ut som om det är en liten bubbla av mjölk men det är det inte. sen den kom idag så gör det också jätteont att amma på det bröstet och det värker och sticker jättemycket nån timme efter att jag ammat klart. Jag hade i början blåsor på bröstvårtan men de var genomskinliga men denna är kritvit och inte genomskinnlig.. någon som varit med om detta elelr vet vad det kan vara?
BildBild
helenaeg
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Smärta vid amning

Inläggav CattisR » tor jul 29, 2010 23:17

Det kan va svamp. Har lilla Tove kanske lite vitt i munnen, så kallad torsk?
Om bebisen har torsk så kan svampinfektionen föras över till mammans bröstvårtor och det gör ont, jag vet. Dessutom kan svampinfektionen gå in i mjölkgångarna och då gör det ännu ondare.
Bra att du ska till amningshjälpen, men kanske ett besök hos BM/BVC innan dess så kan de hjälpa dig att kolla om det är svamp.
I mitt fall så gick svampen till mjölkgångarna och jag hade ont så jag grinade. Sonen fick dessutom aldrig till rätta suget så det i kombination med mjölkstockning gjorde att jag började pumpa ur och ge på flaska och sedan gå över till ersättning då han hade kolik och jag inte orkade med allt till slut.
Så det är bra att du sökt hjälp i tid om du vill fortsätta amma, ville jag ha sagt med den långa harangen :)
Bild
Bild
CattisR

Inläggav shoegal » tor jul 29, 2010 23:29

Det kan vara något som heter white spots. Jag hade det när jag ammade. Det innebär att mjölken koagulerar inne i bröstet och kommer inte ut, så det blir som tilltäppt inne i mjölkkanalerna och då kan man få vita prickar.

Jag skrev en tråd om det inne på minbebis när det begav sig :)
http://www.minbebis.com/forum/amningspr ... 11836.html
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav helenaeg » fre jul 30, 2010 02:19

Tack. Ska till bvc imorgon på kontroll med Lilltjejen, kollar med dom vad de tror då.
BildBild
helenaeg

Inläggav Medea » fre jul 30, 2010 11:13

helenaeg skrev:Tack. Ska till bvc imorgon på kontroll med Lilltjejen, kollar med dom vad de tror då.

Tänk på att pumpa ur brösten om det gör för ont att amma på det, handpumpa fungerar riktigt bra ( när man fått in tekniken ) så köp inga dyra pumpar i onödan.

Vill du amma så ge inte upp, det kommer att bli lättare! :D
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre jul 30, 2010 14:26

Tänkte just säga att Shoegal hade nåt sånt med Elis, men såg nu att hon skrivit själv..:-) Hoppas det löser sig för dig, det är ju så bra att amma...Och billigt!!
sprallos

Återgå till Amning & Flaskmatning