Banner Forum Image

Små magar

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Små magar

Inläggav Donnys_matte » tor feb 25, 2010 12:38

Tänkte höra med er andra hur era småttingars magar fungerar, med andra ord en fråga om bajs! :wink:
Max har varit lös i magen ofta sen innan jul. Han har inte diarré utan bajsar en gång om dagen vanligtvis och vissa dagar är det helt okej. Men ofta är det löst, ibland rinnande. Senaste veckan har han också pruttat fruktansvärt hemska pruttar. Det stinker hemskt. Igår gick jag in i sovrummet efter att maken nattat klart (dörren hade varit stängd), det var som att gå in i en vägg av bajslukt. Max hade varit orolig och skrikig innan han somnade, svåra nattningar senaste veckan...
Max äter vanligtvis det vi äter, varierad kost med mycket grönsaker och frukt. På morgonen får han oftast majsvälling, samma på kvällen. Till maten och mellan måltiderna dricker han vatten.
Börjar nu undra om det är vanligt att de små bajsar så löst. Vad har ni för erfarenheter?
Max-plutten född 29 januari 2009, 51 cm och 4075 g

BildBild
Användarvisningsbild
Donnys_matte
Alltid online
Alltid online

Re: Små magar

Inläggav Taweret » tor feb 25, 2010 13:02

Oskar har nästan aldrig bajsat löst utan snarare att han är lite hård i magen konstant men så länge det bajsas regelbundet så oroar vi oss inte här hemma. Det kan ju vara något som han äter som han reagerar mot, grönsaker och frukt är ju jättebra att äta men det sätter ju även sprutt på magen.

Jag tror inte att du behöver oroa dig men prata annars med dom på bvc för om han lider och har ont av att ha mycket gaser så kanske det kan vara värt att kolla upp.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Happy » fre feb 26, 2010 13:33

min son var såhär lös i magen fast inte under så lång tid. men jag pratade med bvc och dom sa att det kan vara så att barnet får för mycket fullkornsprodukter..
pröva ta bort alla såna ett tag, och var försiktig med kiwi det är lösande!
ge hellre kokt mat.. som är snällt mot magen, morotspuré, blåbärspuré, vitt bröd och majsvälling..
om det inte blir bättring så tycker jag du ska prata med bvc..
hoppas det blir bättre!
Happy
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav Happy » fre feb 26, 2010 13:35

sen får man såklart avvakta och kolla så det inte blir åt andra hållet.. alldeles för hård i magen
Happy
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav Maiyah » fre feb 26, 2010 14:09

Instämmer med föregående talare, för mycket fibrer kan få den effekten, små barn ska ju inte äta så mycket fullkornsprodukter och sånna prylar.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Donnys_matte » fre feb 26, 2010 14:11

Jag har medvetet undvikit fullkornsprodukter, och valt snälla produker som majsvälling. Har själv haft problem med magen i halva mitt liv så vet att det är jobbigt med magproblem.
Vi har nu tagit bort den lilla mjölk och yoghurt Max fick, var väl en halv deciliter av ena eller andra till morgonmackan.
Kiwi har vi sällan hemma så det har det inte blivit mycket av, det blir oftast banan, clementiner och apelsiner för tillfället.
Ska avvakta några dagar till och se hur det blir. Max var världens lyckligast kille igår efter att ha gjort jättelass i blöjan så lite jobbigt verkar han tycka att det är. Men det är inte förrän senaste dagarna som han verkat tycka att det är obehagligt.
Max-plutten född 29 januari 2009, 51 cm och 4075 g

BildBild
Användarvisningsbild
Donnys_matte
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling