Banner Forum Image

Små barn och tv-tittande?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Små barn och tv-tittande?

Inläggav Maija » tis jan 31, 2012 23:45

På BVC säger dom bestämt att små barn inte ska titta på tv enligt någon amerikansk studie. Till och med på hembesök klagar dom på detta och säger man man får lyssna på radio istället. Vad tror ni, är detta farligt? :?

Jag brukar ha tv:n på medan lillen kravlar omkring på golvet. Det är ju inte så att jag direkt sätter henne framför tv:n... Men däremot visar jag henne sitt favorit klipp från youtube, Babblarna:
Användarvisningsbild
Maija
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Små barn och tv-tittande?

Inläggav Snigel » ons feb 01, 2012 10:54

Jag tror ju att man ska se upp med för "snabba" svängar i barnprogram, som visst gör barn stressade. Men samtidigt kan jag aldrig tro att typ 10 minuters TV tittande någon dag skadar ett barn...
Här tittar storebror på TV ibland, och Tilde tar sej förstås en titt då o då mitt i leken. Det är inget jag oroar mej för.
Vi har sällan TVn på för egen del när barnen är vakna eftersom Liam då gärna blir sittandes framför den istället för att leka. För att inte tala om vi trötta föräldrar :) Den som inte lagar mat har i uppdrag att leka med ungarna för att slippa "helvetestimman" före middagen...
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Golli » ons feb 01, 2012 11:17

Barnets föräldrar vet väl bäst?! Oftast är det ju så...
De skrämmer de flesta föräldrar med att säga att barn inte borde titta på TV, vad är det, innan 3 års ålder?!
Hmmm...
Min son började titta först efter att han fyllt 1 år, han var inte intresserad innan och vad handlar det om? Max en kvart om dagen på bolibompa sen vill han göra annat. Fortfarande är det så och nu är han över 2 år. Min dotter kanske tittar max en halvtimme om dagen sen blir hon uttråkad och vill lägga pussel eller rita eller något annat.
Folk vill gärna överdriva och TRO så mycket att om man låter sina barn titta på TV så kan de sitta i flera timmar varje dag och låta hjärnan i princip utplånas på kreativitet.
Äh, blir less.
gulligt klipp med babblarna! :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Golli
Alltid online
Alltid online

Inläggav gellis » ons feb 01, 2012 16:41

Jag tror mer att det handlar om vad dom tittar på, mina tjejer älskar dumburken och därför har vi tv tider. Felisia älskar t.ex om att kolla på animal planet och jag kan inte se något negativt med att dom ser på saker som man lär sig av.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling