Banner Forum Image

Slutat amma

Slutat amma

Inläggav ulrica42 » sön okt 26, 2008 20:20

I fredags bestämde vi att jag och min syrra skulle ut och röra på våra lurviga. Eftersom lilla hjärtat nu tar välling kändes det helt ok att dra iväg och lita på att Jimmy klarade biffen så att säga. Det gjorde han såklart, och på lördan kände jag att, men nu när hon fixar det här utan amningen kan jag ju lika gärna sluta då, eller? Och det gick ju bra. Jag har nu inte ammat sen i fredags kl 18 typ och sen dess har det spänt och värkt och jag har pumpat och fixat så jag inte blir sjuk.
Men Nellie verkar inte sakna det det minsta... Det är nog värst för mig det här. Både psykiskt och fysiskt. Egentligen känns det som att jag kunde behållt morgonamningen. Och det kanske inte är försent att fortsätta med det. Men samtidigt är det kanske dags, för en tand börjar synas i underkäken. Men jag får bara lite ångest för det känns som jag berövar henne det finaste vi har ihop, och när det står överallt att dom rekommenderar amning i upp till 1 år, iaf behålla viss amning så länge. Varför känns det så tufft då? Det känns rätt samtidigt som det känns väldigt fel... Åh, noja. Är jag toklarvig som känner såhär eller? Eller finns det fler likasinnade ;)
Användarvisningsbild
ulrica42
Alltid online
Alltid online

Re: Slutat amma

Inläggav mamma73 » sön okt 26, 2008 20:25

Du e inte alls tokig som känner så!!
Jag tyckte att det skulle bli så skönt att sluta amma men hade inte trott att det skulle vara känslor inblandade!! Wilma var ca 6 månader då jag slutade och först var det skönt men sen kom tanken..Wilma behöver ju typ inte mig mera...vem som helst kan ju mata henne osv.
Dumma tankar men de fanns där ändå!!
Nu har det gått om och jag tycker vi har det mysigare nu med vällingflaskan då hon sitter i min famn och virar sina små fingrar i mitt hår!! Hääärligt!!!
BildBild
Användarvisningsbild
mamma73
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav israelisuperstar » sön okt 26, 2008 20:41

jag vill sluta amma eftersom noah har fått 2 små sylvassa tänder som han gärna använder.. men guuud vad svårt det e.. jag kan inte, jag känner mej som en knarkare som bara ska ta EN sil till... men icke! Först tänkte jag att jag skulle sluta amma på natten.. det gick ju bra i en vecka, sen blev han sjuk så då tänkte jag att han skulle få bara för att han ska bli bättre.. sen tänkte jag att jag skulle sluta amma på dagarna och bara behålla kvälls och morgon ammningen.. det har ju åxå gått sådär.. han vill ha bröstet, och jag kan liksom inte neka för det e ju så mysigt, men nu så har han ju börjat bitas så jag ska nog ta tag i det här.. Men min lilla grabb vill ju inte äta välling så på kvällarna får vi nog amma ett tag till... svårt e det iallafall.......
Karolina Noahs mamma BildBild
Användarvisningsbild
israelisuperstar
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav shoegal » sön okt 26, 2008 21:10

Det är så mycket känslor inblandade i amningen! Jag vet inte hur många gånger jag funderade på att sluta och halva mig ville och halva mig ville fortsätta.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön okt 26, 2008 21:16

Om det vore jätteviktigt för henne hade hon protesterat mer...hon kanske är klar med det. Jag tycker det är bäst att låta barnet bestämma när man ska sluta...det gör dom ju förr eller senare. Jag ammade till 7½ mån och fick ge mig eftersom Victor blev jättearg och vred bort huvudet till slut...snopet...JA! Men nu, 4 mån senare kan jag knappt minnas känslan av att amma...helt skumt!! + att brösten nu är "sexiga" igen, ja så sexiga som två hängiga skinnflikar kan vara...
sprallos

Inläggav tinali » sön okt 26, 2008 21:25

jag har oxå, sluta ammaångest, känns jättejobbigt att inte kunna sitta och mysamma. har dockinte slutat än..
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav ulrica42 » sön okt 26, 2008 21:35

det är ju bara så skumt att jag förut knappt kunde bärga mig till att få sluta till nu när det väl är över känns det liksom inte bra det heller. jag längtade såå till att få gå ut och vara min egen, fixa barnvakt så vi två kan gå ut och äta på tu man hand. och jag har kämpat så för att hon ska dricka vällingen. jag hade nog förväntat mig att det skulle kännas annorlunda, det är nog därför det känns så jobbigt. man vill känna en befrielse, inte ångest liksom... men det är väl alltid så när man ser fram emot något så intensivt, då blir man lätt besviken när känslorna inte ens är i närheten av vad man trodde man skulle känna. jobbigt också för att hon inte ens verkar sakna det? ja lite är det nog så...
Användarvisningsbild
ulrica42
Alltid online
Alltid online

Återgå till Ångest & depression