Banner Forum Image

Sluta ta ut dagar fram tills barnet är ett år?

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

Sluta ta ut dagar fram tills barnet är ett år?

Inläggav CattisR » sön sep 12, 2010 21:52

Jo som rubriken säger så funderar vi på att jag ska sluta ta ut föräldradagar från och med nu fram tills lillkillen fyller ett år i januari, men jag funderar på om det är nåt särskilt jag ska tänka på då?
Spelar det någon roll om jag är hemma eller jobbar? Kommer eventuellt börja jobba nån dag i veckan och då kommer min man och svärmor turas om att va hemma med barn. Min man kommer inte heller ta ut några föräldradagar.
Funkar det att görs såhär? Kanske dum fråga :) Men jag blir glad för alla svar och tips på hur ni har gjort.
Vi vill ju få dagarna att räcka så länge som möjligt... Helst tills ett syskon behagar att komma, hoppas hoppas :)

Efter att barnet är ett år vet jag att jag måste jobba/ta ut ersättning motsvarande 5 dagar i veckan. Men fram till dess behöver man väl inte ta ut några dagar alls men ändå ha kvar SGI-skydd och allt sånt vå? Eller har jag fel?
Bild
Bild
CattisR
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Sluta ta ut dagar fram tills barnet är ett år?

Inläggav che » mån sep 13, 2010 16:12

Du behöver inte ta ut ngt alls fram tills ditt barn fyller ett. Din sgi är skyddad hela första året.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav blomman82 » mån sep 13, 2010 19:37

Håller med che, man behöver inte ta ut några dagar alls och det är inget speciellt att tänka på.... förutom att du ska ha råd med räkningarna då ;)
blomman82
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav CattisR » mån sep 13, 2010 20:18

Tack för svar :)

Kan båda vara hemma samma dag utan att nån av oss tar ut ersättning? Kan våra jobb ha "åsikter" om det?

Räkningarna tänkte vi trolla bort. Hihi, nej då. Vi har den turen att vi fått en slant av respektive föräldrar och funderar på att investera den i vårt barn istället för vårt hus. Ett hus finns kvar att bygga på, ens barn är bara små en gång.
Bild
Bild
CattisR

Inläggav fru Wahlström » mån sep 13, 2010 23:10

Nej era jobb vet ju inte hur ni tar era föräldrapenningsdagar och det har ju inte dom med att göra ändå ;) så säg bara att ni är föräldralediga helt enkelt så får dom godta det. Den enda som någon hade haft att säga om det hade ju varit fk om ni hade försökt ta ut föräldrapenning för samma dag båda två, men det ska ni ju inte ändå... :)

tycker ni gör rätt som investerar i ert barn! :)
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav blomman82 » lör sep 18, 2010 22:33

Jag håller med, har man möjligheten så är ju barn verkligen nåt man inte kan ångra att man har investerat i..... det viktigaste vi har :)
blomman82
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav CattisR » sön sep 19, 2010 21:38

Jo det känns så himla skönt att ha tagit det beslutet. Ringde FK i veckan och stoppade utbetalningarna :)
Vi hade tänkt renovera tvättstuga/bygga nytt badrum men sånt kan ju vänta faktiskt.

Mitt jobb vet hur mycket/lite föräldradagar jag tar ut eftersom de får kopior på mina utbetalningsbesked så att de utifrån dem beräknar semesterrätt och föräldralön, men det enda som händer nu fram tills jag börjar ta ut dagar är ju att jag inte får nån mer intjänad semester och ingen föräldralön såklart.
Jag kommer dock börja jobba 2 dagar i veckan när lillen är 10 månader så då får vi ju en slant (pappan blir bara hemma motsvarande 1 dag per vecka så vi går en dag "plus"). Som sagt så känns det bra. Vi vill vara hemma 2 år gärna, men hellre längre om vi får till ett syskon.

Ibland känns det som om en del tycker vi är konstiga som vill dra ut på förskolestarten så länge.. Nån mer som känner av liknade vibbar?
Bild
Bild
CattisR

Inläggav Nelia » mån sep 20, 2010 14:25

Vad det måste skilja sig åt på olika arbetsplatser då, för på mitt jobb får vi full föräldralön och semester fram tills barnet är 18 månader. Oavsett hur vi väljer att ta ut föräldrapenning. Kolla upp det så ni inte har likadant.

Det är väldigt skönt att spara dagar, jag tog bara 3 dagar/vecka första 8 månaderna, sen började jag jobba helger och nån extra dag ibland så då tog jag ännu färe dagar. Vi har många dagar kvar och det känns bra att man kan använda några av dem om jag t.ex. vill ta längre semester eller gå hem tidigare under nästa graviditet osv. Tycker pengar är oviktigt i sådana här sammanhang om ekonomin ändå klarar vardagen.

Tycker inte ni är konstiga, vi ville också gärna vara hemma 2 år med Joel, men sen blev det så tokigt med platser och köer m.m. (vi kunde inte tacka nej till den platsen han fick) så han började när han var 1 år och 9 mån.

Vi kommer nog göra lite likadant med nästa om det blir av.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » mån sep 20, 2010 23:07

Ja det lät underligt för mig med måste jag säga. Mina semesterdagar baseras ju på hur jag faktiskt jobbar och inte hur jag tar mina fp-dagar... Hmm. Plus att jag har ju 120 dagar efter att jag gick hem som är semesterlönegrundande. Men ja, det kan ju säkert skiljas åt beroende på fack och var man jobbar!

Näe, jag känner rätt så lika måste jag säga. Nu går ju visserligen H på förskolan men bara 15 timmar då som han får då vi är föräldralediga med lillebror, men det är alldeles lagom och hade inte velat ha mer. Jag jobbar två dagar i veckan och då är ju såklart maken hemma. Sen i vår/nästa höst kommer jag kanske börja jobba kväll 3 kvällar i veckan och nästa höst definitivt kommer maken börja jobba heltid igen och jag vill gärna fortsätta eller börja jobba kväll då enbart (börjar 16.30 när han kommit hem från jobbet på em och slutar 23.30) och även ta vårdnadsbidraget för Charlie på 3000:- och spara på dagar på så vis. Vill kanske sätta C på dagis när han är drygt två år (januari 2012) men kommer inte vilja jobba heltid än på några år ändå.
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav CattisR » tis sep 21, 2010 00:06

Jo det skiljer sig ju rätt mycket beroende på var man jobbar vad man har för förmåner. På mitt jobb beräknas semesterdagarna utifrån hur många föräldradagar jag tar ut från FK. Skulle jag ta ut 5 dagar i veckan får jag full semester men jag har tagit 3-4 dagar så jag har fått motsvarande mindre antal semesterdagar.
Föräldralönen, dvs de 10% extra som min arbetsgivare betalar ut baseras även det på antal dagar jag tar ut. Jag har däremot ingen tidsgräns för att använda mig av förmånen utan kommer alltid att få de extra 10% på de föräldradagar jag tar ut från FK. Detta gör alltså att alla som är föräldralediga i slutänden får ut lika många semesterdagar och lika mycket föräldralön (självklart justerat beroende på lönen). Så det är ett rättvist system tycker jag som faktiskt inbjuder till att vara hemma länge med sina barn.
Det är en djungel det här :) Men kul att höra hur olika alla har det.

Är ni privatanställda? I små eller stora företag? Kul att veta :)
Själv är jag statligt anställd.

Vidare i frågan om förskola el inte så vet jag ju iofs inte hur min son kommer bli. Han kanske verkligen kommer vilja leka med flera andra barn osv, och då är det ju vår skyldighet att ge honom den stimulansen ju. Kanske passar 15-timmarsveckorna bra då. Vi har inte så många barn i närheten här där vi bor (inte så många grannar) men öppna förskolan finns. Iaf en dag i veckan.

Vårdnadsbidraget skulle jag va intresserad av, men vår kommun har inte infört det...
Bild
Bild
CattisR

Inläggav Nelia » tis sep 21, 2010 07:53

Hmm.. jag är också statligt anställd. Att det skiljer sig åt så mycket. Dock gäller det här med föräldralön barn födda fr.o.m. juli 2009 (tror jag, fast där går ju du in isåfall), i mitt fall så fick jag föräldrapenningtillägg, dvs 10% av lönen för de antal dagar jag tog ut, men med nästa barn kommer jag få 10% av lönen de första 18 månaderna oavsett.

Men vad gäller semestern så har jag alltid haft full semester, den har beräknats på min faktiska tjänst. Även när jag jobbade deltid så fick jag full semester eftersom jag var föräldraledig resterande procent.

VI var också intresserade av vårdnadsbidraget, men det är samma här, vår kommun har inte infört det. Hade vi haft det så hade vi med all säkerhet väntat ett år till med förskola.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav CattisR » tis sep 21, 2010 12:10

Nelia skrev:Hmm.. jag är också statligt anställd. Att det skiljer sig åt så mycket. Dock gäller det här med föräldralön barn födda fr.o.m. juli 2009 (tror jag, fast där går ju du in isåfall), i mitt fall så fick jag föräldrapenningtillägg, dvs 10% av lönen för de antal dagar jag tog ut, men med nästa barn kommer jag få 10% av lönen de första 18 månaderna oavsett.

Men vad gäller semestern så har jag alltid haft full semester, den har beräknats på min faktiska tjänst. Även när jag jobbade deltid så fick jag full semester eftersom jag var föräldraledig resterande procent.

VI var också intresserade av vårdnadsbidraget, men det är samma här, vår kommun har inte infört det. Hade vi haft det så hade vi med all säkerhet väntat ett år till med förskola.

Men Nelia vi har ju likadant, bara att vi förklarar det på olika sätt :) Tillägget (de 10%en) får vi ju för de antal dagar vi tar ut och semestern fick du ju full eftersom du fyllde upp med föräldradagar, eller har jag missförstått? Men det där med att man i fortsättningen ska få 10% av lönen i de första 18 månaderna är inget jag hört om. Hur nytt är det?
Bild
Bild
CattisR

Inläggav Nelia » tis sep 21, 2010 16:53

Vet inte, alltså jag har varit föräldraledig fast inte fyllt upp helt med föräldrapenning men ändå fått full semester (fram tills Joel var 1 år då, för efter var man ju tvungen att fylla upp med fp-dagar för sgi'ns skull).

Det andra är likadant som du har det. Men (nu sitter jag på jobbet och kan kolla Intranätet) för föräldrar med barn födda efter 1 januari 2009 (efter 1 januari 2010 för SEKO) så gäller föräldralön istället. Alltså 10% av din lön oavsett hur du tar ut din föräldrapenning.

Vet dock inte när det här avtalet blev klart, kan ha varit ganska nyligen, i somras kanske? Kolla med ditt jobb, för de borde ju informera dig även om du är föräldraledig.

Verkar som att vi har det på lika villkor, men du kanske bara inte har blivit uppdaterad. Skulle nog kollat upp det där med semestern också om jag vore du, för du borde ha samma som mig, full semester. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav CattisR » tis sep 21, 2010 20:39

Tack för infon, ska nog fråga chefen vad som gäller nu då. Eller enklast är nog att ringa personal o löner :)
Bild
Bild
CattisR

Återgå till Arbete & ekonomi