Banner Forum Image

Sluta med välling? när?

Diskutera barns matvanor och barnmat

Sluta med välling? när?

Inläggav flingan » lör apr 17, 2010 21:22

Halloj!
Jag har en liten fråga angående välling på kvällen.

Våran lilla Wilmer har fått välling med sig i sängen när vi nattat honom och det har aldrig varit några som helst problem.
Nu har han varit magsjuk och igår kväll när vi la honom så tog han flaskan och vi sa godnatt och gick ut som vanligt. Efter ett tag började han storgråta, villket han aldrig gör annars och jag fick ju svaret när jag kom upp. Det var kräk i hela sängen, plutten!
Efter att han fått vara uppe en stund och jag bytt i sängen och på Wille så gjorde jag ett nytt försök, då ville han inte ha välling utan vi la ner flaskan, men med lite vatten och det var ok.
Ikväll fick han smörgås och mjölk innan läggdax. Ingen välling (eftersom att han fortfarande är knas i magen) och det var inga problem för honom att somna.
Nu till min fråga:
När kan man sluta med välling? vad tycker ni? det här kan ju vara ett bra tillfälle?
Eller är han för liten?

Tack :)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
flingan
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Sluta med välling? när?

Inläggav mymlemamma » sön apr 18, 2010 20:32

Jag tycker du ska passa på om han verkar ok med det själv! Det sägs ju att sugbehovet avtar markant redan efter 1 års ålder och jag tror nog att efter 1,5 år är det helt ok att sluta även om det säkert inte heller är någon störrre skada att fortsätta ge vällingen. Vi ger fortfarande välling åt Casper, men jag tycker han suger allt långsamare och funderar nog också på när det skulle vara bra tillfälle att sluta. Lycka till oberoende av vad du kommer till!
mymlemamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaHbg » sön apr 18, 2010 21:18

Vår Melvin har nu varit inne på sin tredje runda magsjuka på 4 veckor.... så nu har han nog oxå slutat med välling. Han vill bara ha macka på kvällen innan han ska sova.
Om det sen är Fullkornsvälling Wilmer äter så är det ju inte alls bra att ge när de är dåliga i magen, majsvälling är det man ska ge men det vägrade ju Melvin äta. Man kan ju inte bara ändra det så där tyckte väl han.
Så nu är det slut med vällingätandet här iaf.
Hoppas det löser sig för er!
Bild
Bild
HelenaHbg
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » sön apr 18, 2010 21:54

Jag ger fortfarande dante välling morgon o kväll, mest för att fylla på. Vi äter middag kl 17, och vill inte lägga honom vid halv åtta hungrig...ett tag ville han inte ha välling då vaknade han vid fyra-fem varje dag i två , tre veckor och gapade och levde om efter nåt att äta. På morgonen äter han vanlig frukost med oss, men det blir ju lite sådär, så medans jag gör mig färdig får han äta/ fylla på med lite välling så han står sig till lunch på dagis eftersom de inte får mellis/frukt nu på vintern vid nio. Han kan nog lika gärna vara utan, men tycker det känns bra att veta att han inte går hungrig. Dock lägger vi honom aldrig med vällingen, utan borstar alltid tänder efteråt, välling är ju inte tändernas bästa vän. Däremot behövs ju absolut inga nattmål vid hans ålder, men det slutade vi med för snart 1 1/2 år sedan
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » sön apr 18, 2010 21:57

Då när han inte skulle äta välling försökte vi med kvällsmacka eller gröt, det var inte mycket som gick hem och kväälarna slutade ofta i kalabalik då han var för trött för att sitta vid bordet och äta på riktigt. Han åt nästan inget, satt mest o gnällde o blev så svår att lägga.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » sön apr 18, 2010 22:13

Barn måste inte dricka välling, Sverige är ju typ det enda landet i hela världen där det överhuvudtaget existerar välling.

Så man kan nog sluta när man vill, eller tycker det passar. Är ju rätt bekvämt. Men inget av mina barn har fått välling någonsin och de har överlevt nätterna ändå. De äter ingenting efter middagen som vi äter ihop vid sexsnåret. Sen lägger de sig vid halv åtta och går upp 12 timmar senare. Min minsta är 9,5 månader och det är inga problem.

Anledningen för mig är att jag tycker det är onaturligt att dricka mat, när man är tänkt att äta den.. Sen är ju välling i princip bara mjöl och mjölk, blä säger jag, kan aldrig vara bra :-) Då ger jag hellre gröt som iaf äts med sked och inte dricks i nappflaska.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » sön apr 18, 2010 22:24

Det är nog dax att sluta när man känner att det är dax :)

Vi har inte kommit dit än. Elis är 2,5 och dricker fortfarande två flaskor välling om dagen (2 dl morgon och kväll). Han äter väldigt dåligt, har gjort det i ett års tid, så jag är glad att han fortfarande vill ha vällingen för den innehåller ju (tillsatta) näringsämnen. Plus att han har fått rutin på det. Han får en flaska när han vaknar vid 6:30, sen äter han frukost på förskolan kl 8. Sen får han en flaska på kvällen och det får honom att varva ner. Också när han varit sjuk har jag varit glad för vällingen, för då han har oftast inte velat äta alls men vällingen har alltid gått ner.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » mån apr 19, 2010 10:42

Här är det samma som för shoegal som gäller. Vincent äter rätt dåligt och då är det en trygghet att veta att han iaf får i sig vällingen morgon och kväll, om det varit en matvägrardag. Men han får alltid vällingen innan tandborstning och nattning, aldrig i sängen.

Alla barn är så olika, så det är helt enkelt upp till föräldrar och barn att göra som det passar. Vår kompis snart 4-åriga dotter håller nog på att sluta med välling, men dricker det fortfarande ibland.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » mån apr 19, 2010 10:58

Noel äter oxå fortfarande 2 dl välling morgon och kväll. Han gillar det och frågar efter det både morgon och kväll. Känner oxå att det är en trygghet om det har varit en "dålig" ätardag. Då vet jag att han klarar sig på det han äter ändå. Majsvälling har han fått då han varit magsjuk eller lös i magen av nån anledning och det har gått ner även det.

Vällingen äts oxå innan tandborstning och han har aldrig fått en flaska i sängen :)

Så känner ni att det är dags att sluta så testa det :)
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaHbg » mån apr 19, 2010 14:22

Melvin äter oxå jätte dåligt men nu vill han inte ha vällingen heller. Jag tyckte oxå det kändes tryggt när han åt det men nu e det alltså stopp här.
Bild
Bild
HelenaHbg
Alltid online
Alltid online

Inläggav lime95 » mån apr 19, 2010 15:01

Här har inte Eric ätit välling på minst 5 månader, och det fungerar alldeles utmärkt. Han äter middag med oss runt 18-tiden, sen ev kompletterar han med havremjölk och macka, om han har lust.
Morgonen äter han gröt, macka och havremjölk.
Marcus -92, Emil -95, Eric -09, Maya -11

Bild

Bild[
lime95
Alltid online
Alltid online

Inläggav evelinah » mån apr 19, 2010 15:11

det finns väl inga måsten med välling åt något håll.. att de måste ha det eller att man måste sluta vid en viss ålder =) Mio får som flera här skrivit välling morgon & kväll och det funkar toppen, då ser jag inga problem med att fortsätta.. e en mysig stund för mej med då hon äter i famnen =)

välling e ju inte ohälsosamt & man behöver ju inte ge i just nappflaska.. finns ju t.o.m vuxna som dricker välling..
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
evelinah
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » mån apr 19, 2010 15:40

Jag önskar att dante drack mjölk oxå, men tyvärr gör han inte det. Känns som om han missar näringsämnen pga det, vällingen borde ju tillsätta några av dom. Å andra sidan vräker han ju i sig grönsaker, så han kanske får i sig tillräckligt ändå.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » mån apr 19, 2010 22:48

Jag är ju rätt skeptisk till välling som ni kanske märkt :-) tror inte att det är en slump att Sverige har så otroligt många fall av Celaki, eller glutenintolerans. Det verkar ju vällingtillverkarna dock ha insett för det ser ut som de tar bort gluten ur modern välling. Jämfört med Danmark som har 1 fall på 5000 människor med Sverige som har 1 fall på 300..ungefär. Förr tog man iaf inte bort gluten och Celaki har bara exploderat här..

Har två kompisar som pluggat till läkare där och de fick höra mycket om Svenskarnas vansinne att proppa i gluten till små bebisar..men å andra sidan kan de ju ge småbarn bröd doppat i öl..knappast rätt personer att klaga på välling :-)
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav flingan » mån apr 19, 2010 23:22

Tack alla för svaren!! :)
Nu har han fått välling 2 kvällar eftersom att han fortfarande inte äter jätte bra efter magsjukan. Men när det kommit igång blir det nog så att vi slutar med vällingen.

tack igen!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
flingan

Nästa

Återgå till Matvanor & barnmat