Sluta efter föräldraledighet?
5 inlägg • Sida 1 av 1
Sluta efter föräldraledighet?
Jag är för tillfället halvvägs in i min ett-åriga föräldraledighet. Innan jag gick på denna kände jag att jag hade kommit så långt som jag önskade med min tjänst och de utvecklingsvägar som minchef föreslog lockar inte mig. Därför har jag, bara lite "på skoj" börjat titta på utannonserade tjänster.
Dock känner jag mig så fruktansvärt illojal mot mitt jobb om jag skulle komma tillbaks och sluta direkt (dvs. inte komma tillbaks). Jag har fått ersättning till föräldrapenningen, de har skickat mig på utbildningar och konferenser, vilket min chef har uttryckt gärna ska gå tillbaks till företaget. Men min motivation är noll och jag skulle vilja prova något nytt.
Är det fruktansvärt illojalt att inte komma tillbaks efter föräldraledighet? Kan jag få ett dåligt omdöme pga. en sådan sak? Jag vill gärna ha lite synpunkter.
Givetvis kommer jag gå tillbaks till den tjänsten om jag inte hittar något annat, och de kommer ju aldrig få veta att jag letar på annat håll.
Dock känner jag mig så fruktansvärt illojal mot mitt jobb om jag skulle komma tillbaks och sluta direkt (dvs. inte komma tillbaks). Jag har fått ersättning till föräldrapenningen, de har skickat mig på utbildningar och konferenser, vilket min chef har uttryckt gärna ska gå tillbaks till företaget. Men min motivation är noll och jag skulle vilja prova något nytt.
Är det fruktansvärt illojalt att inte komma tillbaks efter föräldraledighet? Kan jag få ett dåligt omdöme pga. en sådan sak? Jag vill gärna ha lite synpunkter.
Givetvis kommer jag gå tillbaks till den tjänsten om jag inte hittar något annat, och de kommer ju aldrig få veta att jag letar på annat håll.
- skorpionen
- vimedbarn.se skribent

Re: Sluta efter föräldraledighet?
Jag tycker inte du är illojal. Att de gett dig ersättning, skickat dig på utbildningar osv är ju någonting arbetsgivaren ska/bör göra och man förbinder sig ju aldrig till att jobba på ett jobb för evigt bara för att man fått utbildningar. Givetvis vill arbetsgivaren att man ska stanna kvar när de satsar pengar på en, men man kan ju inte jobba kvar om man inte trivs!
Tror också att många börjar omvärdera sina "livsval" under föräldraledigheten (jobbar jag med det jag vill? osv) och inom min bransch är det många som byter jobb; både pga att det är för långt mellan jobb och förskola, men också för att man hinner känna efter vad man egentligen vill göra med sitt liv.
Kör på du! Söka har ju ingen dött av
Tror också att många börjar omvärdera sina "livsval" under föräldraledigheten (jobbar jag med det jag vill? osv) och inom min bransch är det många som byter jobb; både pga att det är för långt mellan jobb och förskola, men också för att man hinner känna efter vad man egentligen vill göra med sitt liv.
Kör på du! Söka har ju ingen dött av
- shoegal
- Alltid online

Jag tycker inte heller att det är nåt fel....man kan inte kräva att nån ska stanna på en arbetsplats ett helt liv...och det låter ju helt knas att chefen säger så, att han/hon önskar att det ska "gå tillbaka till företaget". Det låter lite hotfullt i mina öron....Är man chef så ska man kvalitetssäkra sin personal, skicka dom på utb osv...men man kan inte kräva nåt mer sen.
Sen är det ju så att en fast tjänst är en trygghet och det är bra skönt att ha nåt stadigt att komma tillbaka till efter en mammaledighet...få in lite pengar osv...ett tag. Så det finns alltid 2 sidor på myntet..
Men jag tycker helt klart du kan söka, det är ju ingen fara. Får du det kan du alltid grubbla då
Sen är det ju så att en fast tjänst är en trygghet och det är bra skönt att ha nåt stadigt att komma tillbaka till efter en mammaledighet...få in lite pengar osv...ett tag. Så det finns alltid 2 sidor på myntet..
- sprallos
Nej det är inte illojalt. Man har rätt att byta!
Jag var nog ännu taskigare för jag var tillbaka och hälsade på två månader innan jag skulle komma tillbaka för att diskutera läget. (jag ville inte tillbaka och sökte nytt men ej fått ngt) Det kändes dock bättre efter det samtalet men sen när jag blev erbjuden ett mycket bättre jobb månaden innan jag började tog jag det och självklart blev de besvikna men de kunde ju inte säga nå mer.
Så lycka till
tycker för övrigt att föräldraledigheter är ypperliga att ta en funderare på vad man vill göra med livet 
Jag var nog ännu taskigare för jag var tillbaka och hälsade på två månader innan jag skulle komma tillbaka för att diskutera läget. (jag ville inte tillbaka och sökte nytt men ej fått ngt) Det kändes dock bättre efter det samtalet men sen när jag blev erbjuden ett mycket bättre jobb månaden innan jag började tog jag det och självklart blev de besvikna men de kunde ju inte säga nå mer.
Så lycka till
-

ToToRo - Alltid online

Tack för era synpunkter! Det är inte så att chefen har "hotat", utan sagt att han helst vill att det jag har lärt mig ska komma företaget till nytta - vilket givetvis är helt förståeligt. Jag trivs bra där, med arbetskamraterna, men mina arbetsuppgifter lockar inte så mycket längre.
Det är väl rätt det här med föräldraledighet också, nu har jag förmånen att vara hemma med Gustav varje dag, om jag inte ska vara det ska jag banne mig göra något jag gillar. Så det är bara till att säga till mig själv att det inte är illojalt att byta jobb, förutsatt att jag hittar (och får) något nytt, vill säga. Annars har jag ju ändå något att gå tillbaka till.
Det är väl rätt det här med föräldraledighet också, nu har jag förmånen att vara hemma med Gustav varje dag, om jag inte ska vara det ska jag banne mig göra något jag gillar. Så det är bara till att säga till mig själv att det inte är illojalt att byta jobb, förutsatt att jag hittar (och får) något nytt, vill säga. Annars har jag ju ändå något att gå tillbaka till.
- skorpionen
- vimedbarn.se skribent

5 inlägg • Sida 1 av 1