Banner Forum Image

slår sig själv!!!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

slår sig själv!!!

Inläggav roxies » tor feb 18, 2010 22:28

Min son Alvin som är 18 månader slår sig själv. Mest slår han sig med händerna i huvudet eller typ pannan. Inte så hårt men han får ändå lite röda märken ibland.
Ibland slår han huvudet i golv och väggar.
Det konstiga är att när han slår sig i ansiktet så tycker han att det är kul. Skrattar och flinar upp sig mot mig..
Jag säger till honom att man inte gör så, men då tycker han att det är ännu roligare! och fortsätter då...

????????????????????
Bild
Bild
Användarvisningsbild
roxies
Alltid online
Alltid online

Re: slår sig själv!!!

Inläggav Taweret » tor feb 18, 2010 23:32

Det är en fas. Förmodligen är han frustrerad över något han inte klarar av antigen fysiskt eller språkligt eller så vill han bara ha en reaktion från er vilket han får iom att ni inte vill att han ska göra sig illa.

Vi har lite av samma problem här hemma nämligen Oskar dunkar gärna huvudet i golvet/väggen/möbler det enda vi gör nu är att säga till honom att han gör illa sig själv. Vi tar inte upp honom om det inte går för långt och att han verkligen riskerar att skada sig. Detta är vanligt i den här åldern så förhoppningsvis så går det snabbt över.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » fre feb 19, 2010 09:40

Ida dunkar huvudet i golvet när hon blir frustrerad. Vi brukar strunta i henne om hon inte gör sig illa förstås. Tror som taweret att det hon vill så mycket men får inte fram det och då gör hon så. Hon slår även mig ganska mycket, förut nöps hon hela tiden, bara mig, men det har blivit bättre. När hon slår mig säger jag nej och slutar hon inte flyttar jag undan henne.
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav nilla6 » fre feb 19, 2010 13:17

samma här, sonen på 17 månader slår sej själv i pannan me händerna lr stoppar fingrarna i halsen när vi säger åt honom o sluta göra nåt dumt. väldigt jobbigt, hoppas d går över..
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBild
nilla6
Alltid online
Alltid online

Inläggav Donnys_matte » fre feb 19, 2010 15:20

Max har hållit på så ett par veckor nu också (han är 13 månader). Han slår sig själv i huvudet med knytnävarna, dunkar huvudet mot väggar och golv. Oftast är det när man säger ifrån och han inte får göra nåt, men verkar också hända när han är frustrerad eller trött.
Max-plutten född 29 januari 2009, 51 cm och 4075 g

BildBild
Användarvisningsbild
Donnys_matte
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » lör feb 20, 2010 08:49

Tossy - Så otroligt frustrerande det måste vara att bli slagen i ansiktet!
Det är ju jobbigt nog när de slår sig själva.

Ophelia har dragit sig själv i håret någon gång och jag tyckte att det kändes skitjobbigt. Det var när hon inte fick leka med mina garnnystan och hon blev arg på mig.
Jag ignorerade att hon drog sig i håret ( det är svårt, jag ville bara plocka upp henne! ) men fortsatte prata med henne som vanligt när hon blir arg.
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling