Banner Forum Image

Slagit sönder tanden. Vad gör man.

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Slagit sönder tanden. Vad gör man.

Inläggav tinali » ons apr 07, 2010 20:12

Idag ringde de från dagis o sa att D ramlat på dagis, på berget. Han hade fått en rejäl fläskläpp och blött näsblod, de hade känt o kollat på tänderna o de satt fast. Men när vi kom hem idag så upptäckte vi att det slagits en flisa ur framtanden, han trycker på tanden med fingret o säger aj, tror det ilar i tanden. Ska ringa till tandläkaren imorgon, men vad gör man? Fyller de i flishålet? Det måste ju sluta ila... Någons barn som råkat ut för ngt liknande, vad gjordes åt tanden? Stackars liten...
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Re: Slagit sönder tanden. Vad gör man.

Inläggav fru Wahlström » ons apr 07, 2010 21:19

Hur stor bit är det som saknas och var?

jag har själv slagit ut en bit av en framtand. Precis nedre hörnet av tanden, en tand i överkäken. Inte så att det har gått in i roten eller så. Jag har inte haft några problem med den tanden och känner inte av ilningar heller. Har blivit erbjuden att laga den, men har avstått. Det var ju "bara" kosmetika och inget nödvändigt sa tandläkaren.

Men kolla upp ifall de tycker att det behövs av hälsoskäl då, annars är det nog upp till er. Men med tanke på att D är liten och har gratis tandvård så kan ni ju om ni vill, fast å andra sidan, han ska ju ändå tappa tanden så småningom... ;)
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » ons apr 07, 2010 21:36

Det är en helt synlig bit ur ena framtanden. Jag har själv slagit ut ena halva framtanden, på höjden liksom. Då var jag tolv så då fick dom rofylld för det slutade inte ila och har en halv plasttand. Ilar det inte på D eller om ingenting är skadat i tanden, så räcker det nog med att slipa ner den vassa kanten lite, men ilar det kanske man fyller igen.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » ons apr 07, 2010 22:02

Jag har ingen erfarenhet kring detta men jag har för mig att min kusins ena son slog av/ut ena tanden rumt två tre års ålder och den drog dom ut så han är tandlös i väntan på ordinarie tand. Så det jag egentligen säger är att jag är inte så säker på att dom lagar tänder på så små men det kanske är upp till vad föräldrarna vill.

Hoppas att han inte har alltför ont bara.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » ons apr 07, 2010 22:25

Kan det ila i tanden om den inte har rötter? Kan ju vara så att han har ont efter smällen och att det ger med sig om några dagar. Men sånt kan ju tandläkarna, ni kommer nog få bra hjälp där :-) Stackars liten och slå sig så, hoppas det känns bättre snart!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tor apr 08, 2010 04:31

Tossy måste fråga vad du menar med att tanden inte har rötter? Mjölktänder har väl rötter dom med eller iaf hade mina det som jag drog ut när jag var 19år gammal :shock:

Tinali det ska bli kul att höra vad dom säger när ni kommer till tandläkaren.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tor apr 08, 2010 06:39

Victor slog i en tand på dagis i november...den blödde osv. Sen efter nån dag/vecka så började den mörkna. Så vi kontaktade tandläkaren eftersom det måste dokumenteras för framtiden.Skulle tro att ni också ska göra det + meddela ert försäkringsbolag.
Har man otur så har smällen varit så stor att anlagen till den permanenta tanden under blivit skadad, men är det meddelat när det hände så går försäkringen in och täcker det fram tills dom är runt 19-20 år.
sprallos

Inläggav tinali » tor apr 08, 2010 09:23

Ja, vi måste kontakta försäkringsbolaget, ska till tandläkaren idag.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Vendelin » tor apr 08, 2010 14:00

Slog ut min ena framtand när jag var 2 år, den permanenta tanden skadades den med, fick en liten grop på framsidan av tanden men det fylldes enkelt i och syns inte idag!
Vendelin
Nykomling
Nykomling

Inläggav tinali » tor apr 08, 2010 14:54

Vendelin, slog du ut hela tanden? Detta är bara en flisa som tur är.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Vendelin » fre apr 09, 2010 11:36

tinali: jag slog ut hela tanden så det är nog ingen fara med den permanenta tanden för ditt barn!
Vendelin
Nykomling
Nykomling

Inläggav tinali » fre apr 09, 2010 12:37

Var hos tandis igår och han tyckte det såg fint ut o var ingen fara, skulle dock hålla lite koll på om det börjar ömma.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » fre apr 09, 2010 12:59

Så gott med goda nyheter, hoppas att det inte blir några framtida besvär.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling