Banner Forum Image

skillnad mellan pojkar och flickors vikt och längd?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

skillnad mellan pojkar och flickors vikt och längd?

Inläggav ToToRo » ons mar 24, 2010 15:00

Idag var vi på BVC, första gången sen hon var tre veckor pga olika skäl. Allt såg bra ut förutom att läkaren kommenterade blöjeksemet och att hon grät (ja hon är trött fick jag förklara, varför tror alltid männiksor att bebisar är hungriga för att de skriker).

Men det jag reagerade på var att leiha följer sin kruva. Ligger över på längden och under på vikten som liam. Men när jag kom hem och jämförde så vägde liam 5400g och var 61 lång vid denna tid medan leiha bara väger 4720 och är 59 lång. Leiha hade till o med försprång på 200g när hon föddes, men hon gick nog ner med o andra sidan efter. Huvudomfången är den samma som på när 0,1 cm.

Växer tjejer saktare? Jag tycker jag äter bra, men rör säkert på mig mycket mer än när liam var liten (han e ju stor nu) kan mjölken därmed vara mindre näringsrik?

Leiha spyr mycket mer men o andra sidan sket liam upp till 12 ggr per dag. leiha gör detsamma bara två ggr. Hon sover däremot mycket sämre.. med betoning på mycket.... jäsp......
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Re: skillnad mellan pojkar och flickors vikt och längd?

Inläggav Maiyah » ons mar 24, 2010 15:21

Cera var mindre än Kaspian när hon kom, men sen gick hon upp massor i början och vägde mer än han gjorde i samma ålder i några månader, men nu är hon mycket mindre igen..min tro är att det inte har så mycket med kön att göra utan att det helt enkelt är olika barn och därmed även olika vikt :-)

När Cera kom trodde jag på nått märkligt sätt att jag liksom skulle få en "Kaspian2" men det visade sig ju ganska snabbt att de inte alls är lika i humöret, inte i utvecklingen eller matpreferenser eller någonting annat heller :-) Två helt olika individer alltså, och med oliak vikt och längd med. Två syskon har ju inte så himla mycket gener gemensamt egentligen, så det vore ju konstigt om de gick upp lika i vikt o så också..

Så tänker jag iaf..men sen kan nog mjölken absolut ha med saken att göra..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » ons mar 24, 2010 15:42

det är inte så att jag är orolig.. men hade nästan förutsatt att hon skulle vara tjockare än liam, fråga mig inte varför ;)

men sen håller jag med dig om deras olika personligheter. redan nmärker man en stor skillnad vilket gör att jag längtar tills hon blir äldre så personligheten visar sig mer (samt sover på nättrena)
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » ons mar 24, 2010 16:50

Celine följer sin kurva, men är nästan en kilo lättare än vad Marius var i samma ålder. Då var också Celine tyngre vid födseln.
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » ons mar 24, 2010 18:13

Det skiljer sig nog en del mellan pojkars och flickors kurvor men jag vet inte hur mycket. Jag brukar jämföra vikten på mina bara för att det är roligt. Vid fem månader skilde det endast 700g och 1,5 cm på mina barn till Oskars fördel. Han hade då inte stuckit upp på översta kurvan där han befinner sig nu, så det ska bli kul att se hur det fortsätter.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » ons mar 24, 2010 21:45

Det är så himla underbart kan jag säga, när personligheten kommer fram alltså! Tycker det bara blir roligare och roligare, hon har en sån underbar personlighet min lilla Cera :-) Världens softaste och så sjukt envis, har nog aldrig hört henne vara ledsen sen hon föddes, men däremot fly förbannad fler gånger än jag kan räkna ;)

Och det här hade ju absolut inget med ämnet att göra men jag är så sjukt kär i Cera för tillfället så det bara bubblar över, nio månader är en underbar ålder :-) Fast hon har nog varit god som guld sen hon kom..

Och ja, det är underbart skönt när de börjar sova på nätterna, men där är Cera i en klass för sig också ;)
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » ons mar 24, 2010 22:45

Edwin har växt fortare än Penny. Men han var så stor från start så han är inget bra jämförelse exempel tror jag :D
Vid 2 mån vägde han ca 1,4 kg mer och vid 3 månader vägde han 1,7 kg mer. 4 månader 2 kg mer. 5 mån ca 2,3 kg

Det där med personligheterna är jättekul. Penny har vart olik Edwin från början. De är verkligen 2 olika individer redan så här tidigt i livet!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tor mar 25, 2010 12:14

Gu va spännande att höra. det verkar ju om här att pojkarnas kurva stiger snabbare än tjejerna.

taweret: hur stor är oscar nu? vi vägde och mätte liam när han var2 år och 3 månader. då var han 91 lång och 12,6 kg (lätt?) lite läckert att jämföra honom med hans kusin som i o för sig är ett halvår äldre som väger nästan 17 kg men är ungefär lika lång. Tycker det är synd bara att limpen e så smal för alla dessa kräksjukor som vi haft tär på honom och det är lite läskigt när han ligger ner för man ser ju revbenen på honom.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tor mar 25, 2010 12:18

Maiyah : suck jag blir nästa lite bitter nör jag läser om småbebisars sömn :) men denna natt har vi faktiskt sovit nästan 5 timmar totalt så jag är nöjd. Men limpen vände sin slmn runt 3-4 månader så jag längtar dit. sen har han vart en förjd att ha göra med vid sängdags.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav a_y_g » tor mar 25, 2010 13:56

Jag har bara ett barn, så jag har inget o jämföra med men jag vet att flickors och pojkars kurvor som de prickar in på bvc ser anorrlunda ut både gällande vikt och längd. Pojkar skall enl kurvan vara tyngre och längre än flickor i samma ålder.
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tor mar 25, 2010 15:25

ToToRo: Vi vägde Oskar i januari så det är ju ett tag sen och han går stadigt upp i vikt min stora kille :D Så när han var 16 mån så var han 83 lång fast det tror vi inte på men han hatar att bli mätt. Samt vägde dryga 14 kg så han är tung och något längre än normalt. Han har dock börjat att växa ur babyhullet nu så att han har ingen mage kvar vilket är skönt. Han är dock helt fyrkantig i överkroppen och supergrov :D
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tor mar 25, 2010 22:34

Apropå att Liam vägde 12,6 vid 2 år o 3 mån. När Edwin var ett år vägde han 12,750! Men 1 decimeter kortare. Det är skönt att veta att han har lite att ta av om han blir sjuk. Edwin har aldrig varit en tjockis men heller ingen pinne.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tor apr 01, 2010 10:49

redhotwera: men barnen väger ju ofta mer när de runt ett. liam vägde då 10,2. då följde han sin kurva men nu ligger han långt under på vikten.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling