Banner Forum Image

Ska man verkligen behöva amma varje timme???

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Ska man verkligen behöva amma varje timme???

Inläggav SessaNessa » tis okt 13, 2009 12:07

Ni som har barn i samma ålder som mig (4 veckor), hur ofta vill er bebis amma? Min dotter vill hur ofta som helst och det börjar bli påfrestande... Man kan ju inte göra nånting känns det som, och på kvällarna är det värst tyvärr. jag tänker ju att när min man kommer hem så kan jag få lite avlastning och göra sånt som jag vill en stund. Min man tycker likadant, men inte min lilla älskling.... På kvällarna är hon väldigt grinig och är egentligen bara nöjd när hon får ligga vid bröstet. Hon kan ligga där en timme och sen när min man tar henne så börjar hon frenetiskt suga på sina händer och till slut skriker hon som besatt om hon inte får komma tillbaka. Napp totalvägrar hon! Är det likadant för er?? Och på dagarna hur ofta ammar ni då? Det går nog max två timmar mellan gångerna här. Hon suger inte tills bröstet är tomt heller... Jag brukar försöka truga så mycket det går för att hon ska äta mer och bli mätt längre. Men hennes mage kanske inte rymmer mer just nu eller? Är det så här tätt i början?? När börjar bebisen själv att glesa ut målen? På natten äter hon oftast bara en till två ggr. Så det är skönt iaf!
SessaNessa
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Re: Ska man verkligen behöva amma varje timme???

Inläggav che » tis okt 13, 2009 12:19

Ja.

Så fort du ser signalerna så är det meningen att hon ska äta. Själv satt jag bänkad 4-5 timmar på kvällen i början så det gäller att ha ngt att se på eller läsa. Gärna lite gött snacks att knapra på. Då mjölken är lite tunnare framåt em/kvällen så behöver bebisen suga mer för de blir oroliga. Oftast vill bebisarna äta/tutta/sova en stund o sen börjar det om. o igen. o igen.

Vet att det är jobbogt att bara vara med bebisen 24/7 men det kommer vara så nu ett tag. Din bebis kommer styra dig efter sina behov ett bra tag till o även om det känns som att man är ganska låst är det också en trygghet att du snart kommer kunna tyda hennes signaler när du lär känna henne bättre. Just nu visar din goding att hon vill vara nära sin mamma hela tiden. Jag tycker du ska lyssna på det om det inte är så att du fullständigt går sönder, då är det såklart bäst för både bebisen o dig med en paus!

Du frågar när målen glesas ut, ja alltså här har det då inte hänt mkt. Ammar givetvis inte hela kvällar längre men nog äts det en gång varannan timme minst. Hela natten också. För min skrutt är det så att det händer så mkt spännande nu på dagarna att det inte riktikt hinns med o finns ro att tanka både mat, trygghet o närhet. Men på natten då är det mörkt, skönt, tyst o lungt. Så då passar den spjuvern på.

När det stabileserar sig så kommer du så smånngom märka när hon är inne i en tillväxtfas, då vill bebisarna i regel äta oftare! Kankse kommer detta mynna ut i att hon äter var tredje timme, eller inte. Tiden får utvisa men fullständigt normalt är det i varje fall!
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » tis okt 13, 2009 12:38

Min tös åt varje timme dygnet runt. Det gjorde hon tills hon var cirka 4 månader, då började det glesas ut lite grann.
Alla barn är ju olika, men de flesta äter väldigt tätt första tiden. Visst kan det vara påfrestande men det går över.
Släpp kraven på vad som måste göras och låt din man göra sådant som absolut måste göras.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav SessaNessa » tis okt 13, 2009 13:20

Ok :) Skönt att höra att det är normalt! Man blir fundersam när tex. mamma tycker det är jätte konstigt att hon ska äta igen när det bara var 1,5 timmar sen sist. Jag ammar ju ändå såklart, men jag tycker det är jobbigt med vad omgivningen tycker. Förr var det ju var fjärde timme som regel, utan undantag, så de tycker väl det är helt galet att det ska ätas jämt. Men det är ju skitsamma egentligen... Det jag tycker är jobbigast är att jag verkligen drar mig för att hitta på nåt. Jag klarar inte av att amma inför folk... Så det känns mest jobbigt att ha folk här eller hälsa på andra... Hur kände ni med det? Speciellt kvällarna är ju helt uteslutna att åka bort när det ska tuttas konstant. lättare om man inte har problem med att amma offentligt förstås...
SessaNessa
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav Sofia85 » tis okt 13, 2009 14:49

Jag drog mig för att amma offentligt första månaden, eftersom det kändes som att både jag och bebis inte hade riktigt koll på tekniken och det var svårt att göra det diskret. När hon var 5 veckor bestämde jag mig för att gå och fika med en kompis och då ammade jag med en filt över. När det väl var gjort första gången så var det inte nån stor grej längre och jag slutade känna mig konstig. Efter ett tag slutade jag att lägga över nån filt också och såg bara till att ha ett linne under tröjan så att jag kunde dra upp tröjan och ner linnet och på så vis visar man ingenting.
Prova amma inför folk, men kanske med en filt över om det känns bättre, så tror jag att det inte kommer kännas lika jobbigt efter ett tag. Det är ju inget roligt att sitta inne hela dagarna!

Och angående att åka bort på kvällarna så tyckte jag att det var mycket lättare när man hade en nyfödd. Ett större barn är mycket svårare att få att komma till ro om man inte är hemma så det blir oftast inga sena besök hos någon. När man har en liten kan man ju vara borta till 1 på natten om man vill, den är ju nöjd bara den har bröstet med sig! :) Jag förstår om du inte känner dig bekväm med att amma inför andra, men börja med någon du känner riktigt väl så ska du se att det släpper.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » tis okt 13, 2009 15:40

Trist att du tycker det känns jobbigt att amma inför folk. Oftast finns ju rätt bra amningsrum o så i tex köpcenter o oftast kan man vinkla sig själv på ett sätt som gör att det inte känns allt för exploaterat. Jag tyckte väl oxå det kändes lite...ja märkligt att amma offentligt innan jag hade full koll på det.Har aldrig använt nån filt över bebisens huvud, har försökt nån gång men helt ärligt känns det inte bra för mig, vem vill ha en tygbit i fejjan när det är mat likosm? Vi använde oss av amningsnapp o så vilket gjorde att det var ett jävla bökande rent ut sagt när det skulle ätas o det kunde vara lite jobbigt inför folk, att bebisen inte tog bröstet, nappen fram, vätas, sättas på sen på med en vid det här laget hysterisk bebis som grinar järnet...ja du fattar. Att amma är dock helt naturligt, det är det som dina bröst är till för.

Varför känns det jobbigt att amma offentligt?

Har aldrig märkt att någon tittat konstigt på mig eller dylikt för att jag ammar. Oftast blir det ganska diskret m amningslinnen, bara att knäppa upp bhbandet o innan nån hinner se nåt så är bröstvårtan i munnen på den lille. Helt ärligt syns inte mer på mig än vad det gör i en vanligt urringad tröja. Bebisens huvud o kropp täcker ju en del av mig dessutom.

Senast häromdagen satt jag på gekås, precis vid kassorna o ammade på ett "bord/hylla" full m godis...skrutten var hungrig o då är det ju bara att langa fram godsakerna så att säga!
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis okt 13, 2009 16:34

Jepp...dom äter hela tiden i början...känns det som i alla fall..:-) Det går över.
Härda ut, du vinner massor på att amma...om inte annat så pengar!!
sprallos

Inläggav Maiyah » tis okt 13, 2009 19:36

De lär sig bli bättre på att äta och det ryms mer i magen efter ett tag, bara du forstsätter truga så kommer det bli fint, de första månaderna tycker jag bara är en enda ammningsdimma men sen blir det bättre. Var glad åt att du har en smart bebbe som bunkrar på kvällen och sover på natten :-)

Om två månader kommer du inte fatta att du tyckte ammningen var jobbig, så himla smidigt ju! Och att amma offentligt, köp ammningströjor, jag har några från boob och visst de är dyra men de är superbra! Man visar ingenting och behöver inte dra upp eller ner eller någonting, utan bara öppna lite och lägga till bebisen.

Bor i USA nu och där får man knappt amma offentligt, men i Sverige är det ju hur lugnt som helst. Jag kör med ammningströja och filt när vi är här, men tycker mest filten är ivägen och krånglar till det hela.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Återgå till Amning & Flaskmatning